Gå til innhold

Klarer ikke å boote fra S-ATA disk

Lac

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Maxtor 80GB her om dagen og satt den i, ble funnet i BIOS og i windows, ghosta alt fra den gamle disken (P-ATA 40GB Maxtor) over til den nye og satt booting fra SATA i BIOS, men den vil ikke boote fra D: booter forsatt fra den gamle C: drar jeg ut IDE kabelen til C: booter maskina helt til det område like før du skal velge bruker og skrive inn passord, så stopper den, kan bevege musa og sånn, men er ingenting å trykke på.

Noen som vet hva som er galt?

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sata disken må ha en egen driver for å kunne boote, den må installeres under oppstarten av en installasjon for win 2000 eller xp, trykk f6 knappen og sett inn diskett med driveren når du får beskjed ,det går ikke å klone en ide disk til sata disk på grunn av denne driveren ,så du må nok ta en ny installasjon for å klare boot.

Lenke til kommentar
det går ikke å klone en ide disk til sata disk på grunn av denne driveren ,så du må nok ta en ny installasjon for å klare boot.

Jeg klarte å klone min P-ATA disk til min nye Seagate S-ATA disk

med eksisterende WinXP installasjon. Nå vet jeg ikke hvilke verktøy

Maxtor har, men for meg hjalp det å kunne bruke noe som heter

DiscWizard 2003 (fra Seagate). Her kunne jeg velge kloning av OS

til den nye SATA disken. Kanskje Maxtor har lignende vertøy?

Jeg antar også at du har installert SATA-kontroller driver som fulgte

med hovedkortet ditt ?

Lenke til kommentar

Det er nok kontrolleren som er det viktige her, og ikke hvilken disk det er.

På noen hovedkort (les: kontrollere) så trenger windows nye drivere, mens andre hovedkort bruker kontroller hvor windows allerede har driveren.

Dersom det er 2000 kan du boote på en 2000 CD og velge repair og install.

(jeg husker ikke akkurat hva valgene heterI)

Dette installerer windows filene på nytt og legger inn de aktuelle driverene du trenger, men samtidig bevarer den de installerte programmene og profilene. (OBS, ikke idiotsikkert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...