Gå til innhold

Hvor viktig er karakterer(Høgskole)?

Silje92

Anbefalte innlegg

Hei.

Går for tiden på høgskolen. Tar to bachelorer over fire år(mange av fagene er de samme på begge linjer), i økonomiske fag.

Er på andre året nå, begynner å kjenne at jeg er litt demotivert, er ikke så sinnssykt glad i skolen, "men man må jo ha skole". Karakterene mine er ikke de beste, har C i det fleste fag(Har én B og én E i to andre fag). 

Hvor viktig er karakterene for å få jobb? Jeg mener, jeg skal ikke ha noen prestisjetung jobb. Drømmer om å bli bilselger for Bilia, Bertel O. Steen, o.l. Ettersom jeg alltid har holdt på med bil og har god kunnskap om dette. Eventuelt starte mitt eget bilverksted en dag. Men man får vel ikke alltid til det man drømmer om med en gang, så må jo livnære meg av noe imens, og "kassa på rimi" er uaktuelt etter utdanning føler jeg.

Hvis jeg kanskje ender opp med en "svak C" i snitt etter fire år, hvor stivt er arbeidsmarkedet for noen med en "svak C" i snitt?

Er flink med mennesker, drevet litt med salg, flink med mennesker, osv, osv. Har liksom noen kvaliteter og erfaringer.

Erfaringer anyone? :)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke så sinnssykt glad i skolen, "men man må jo ha skole"

Dette er et større problem enn karaterene dine, etter min mening.

Du må være skråsikker på at det du driver med i utdanningen er noe du vil fortsette med resten av livet. Om du går igjennom tre år på videre utdanning, for å så finne ut etterpå at du mistrives i det du har kompetanse med, så kommer du enten til å mistrives resten av livet, eller så kommer du til å slutte i jobben og aldri få bruk for utdanningen din.

Det finnes mange lettere retninger for å bli bilselger enn å ta en høyere utdanning i økonomiske fag.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det varierer hvor mye arbeidsgiver vektlegger karakterer. Siden jeg antar at du ikke kommer til å søke jobb hos de store konsulentselskapene eller finansinstitusjonene, er det kanskje ikke et stort problem at du har litt dårligere karakterer enn snittet. Men det er uansett aldri dumt å gjøre det bra mens du kan.

Lenke til kommentar

er ikke så sinnssykt glad i skolen, "men man må jo ha skole"

Dette er et større problem enn karaterene dine, etter min mening.

Du må være skråsikker på at det du driver med i utdanningen er noe du vil fortsette med resten av livet. Om du går igjennom tre år på videre utdanning, for å så finne ut etterpå at du mistrives i det du har kompetanse med, så kommer du enten til å mistrives resten av livet, eller så kommer du til å slutte i jobben og aldri få bruk for utdanningen din.

Det finnes mange lettere retninger for å bli bilselger enn å ta en høyere utdanning i økonomiske fag.

Kan trives med veldig mye jobb som jeg utdanner meg til, det er ikke det jeg heller spør om, mer om karakterene; er de så ekstremt viktige? En av linjene er internasjonal markedsføring. Kompetansen kan brukes til veldig mye.

Er også litt sånn at jeg tenker ofte "kunne gjerne jobbet med dette". Men å lese en bok opp og ned, hvor faktisk veldig mye av hva jeg lærer og er noe jeg aldri kommer til å få bruk for uansett i jobb-hverdagen.

Også det med bilselger, er ikke noe jeg må. Men var noe jeg bare "kastet ut" der.

Takk for svar hittil :)

Endret av Silje92
Lenke til kommentar

Om det er hva du tenker så skal ikke jeg påstå noe annet. Angående karakterer så er det som Zarac sier. Så lenge du ikke sikter høyt oppe i finans-industrien så er ikke karakterer så fryktelig avgjørende om du får jobb eller ei.

Man trenger trenger ikke engang utdanning for å starte for seg selv som bilselger. Men det er her poenget mitt kommer inn, fordi det du driver med nå kan bli hverdagen din, spesielt om kvalifikasjonene dine vektes på utdanning. Skal du jobbe for Bilia så kan du vel så greit ta VGS Service og samferdsel, så hvilken som helst høyere utdanning vil nesten overkvalifisere deg til jobben.

Lenke til kommentar

Berre det å ha bestått ein bachelorgrad vil åpne mange dører på arbeidsmarkedet.

Vanligvis når du søker jobb så vil arbeidsgiver gjere ei grovsortering av søkarane, då vil vanligvis dei med mest formell kompetanse bli prioriterte. Deretter kjem ein finsortering, då vil ofte karakterane bli viktigare sidan ein då må skille søkarane frå kvarandre.

På jobbintervjuet blir personlegheita kartlagt.

Så gode karakterar gjer at du lettare får jobbintervju, og karakterane blir viktigare jo fleire kvalifiserte arbeidstakarar du konkurerer mot. Men det er viktigare å ha ein bachelor i lomma enn å ikkje ha den.

Når du kjem så langt at du skal søke på neste jobb så er plutselig karakterar ikkje fult så viktig lenger, då legg ein ofte meir vekt på kva du har oppnådd, og kva tilbakemeldingar du har fått etter den forige jobben du hadde.

Karakterar seier mykje om det teoretiske kompetansenivået ditt, men pretasjonane dine seier mykje meir om korleis du fungerer i praksis på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...