Gå til innhold

Overkurs på fastrentelån

RyanNelsen

Anbefalte innlegg

Hei,

Per i dag har jeg deler av huslånet mitt bundet opp i mot en fastrente på 3,55%. Jeg har nå bedt banken om å komme med et tilbud for at jeg skal få kjøpe meg ut av denne bindingstiden. Restverdien på lånet er på ca 1 250 000. Jeg har igjen 1 år og 9 mnd av bindingen (635) dager, og fastrentetilbudet til banken på 5 år (den typen avtale som jeg inngikk er på 2,80%).

(Reglene for hvordan over- eller underkurs skal beregnes står i forskriftene til §54 i Finansavtaleloven. I forskriften står det: For lån som nevnt i første ledd skal differansen på innfrielsestidspunktet mellom den avtalte rente og den rente långiver tilbyr for tilsvarende lån legges til grunn ved beregning av långivers tap eller gevinst ved førtidig innfrielse. )

Jeg har da regnet meg fram til at selve overkursen som jeg skal betale er på 15 545 kroner. Men i tilbudet banken kommer med til meg er på over 70 000 kroner. Jeg har spurt om grunngiving, men de har enda ikke kommet med noen grunn til at beløpet er bort i mot 5 ganger så høyt som den egentlige overkursen.

Spørsmålet mitt er om her er noen som jobber i bank eller som kan mye om dette som kan forklare meg hvorfor den summen som banken opererer med er så mye høyere enn den opprinnelige overkurssummen? Og om banken i det hele har lov til å kreve så mye ekstra penger for at jeg skal komme meg ut av avtalen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ved beregning av overkurs så sammenligner man ikke med et 5 års fastrentelån (som var utgangspunktet) men med et lån med samme løpetid som er igjen av bindingstiden.

I ditt tilfelle så er det 1 år og 9 mnd igjen av bindingstiden. Både flytende rente og 3 års bindingstid ligger rundt 2,2% så jeg vil tippe renten som brukes ved beregning av overkurs er i nærheten av dette.

Vi da tro at du må ut med rundt 30000 for å komme deg ut av avtalen : (3,55%-2,2%) x 1.250.000 * 1,75 = 29.531.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...