Gå til innhold

Fjernstyre brytere, billig og bra


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kommer fra en del de færreste tenker over. Mekaniker i bowlinghall. Tidligere idag satte jeg opp 10 brytere som stoppa styrestrømmen til solenoidene som slipper kjeglene ned. Det betyr at vi kan sette opp hvilken som helst kombinasjon av kjegler vha. bryterne, f.eks under turneringer der, om noe galt skjer, så skal oppsettet settes opp igjen.

 

Det er jo vel å bra at det funker, men med et forbruk på 10 meter ledning per maskin, samt 10 brytere til 40kr stk så sier det seg selv at det blir dyrt når dette ikke er noe som strengt tatt er nødvendig, og man har flere baner. I tillegg skulle dette kunne blitt styrt fra disken, istedet for i maskinrommet.

 

Jeg tenker noe som flere rele som blir styrt av samme Wi-Fi, med en sendeenhet vi kan ha bak disken. Vi må jo da ha 10 rele per bane, som der igjen blir slått av eller på av en enhet (noe ala Arduino?), som igjen får signal via WiFi eller radio, i verste fall kabel (uansett løsning burde det bak disken være 10 knapper for hver kjegle samt 6 knapper for å velge hvilken bane).

 

Hvis ikke blir svaret å trekke kabler fra maskinrommet til kulereturene i spilleområdet. 20 ledninger... for hver maskin. Ganger 20 meter. 20x20=400 meter per maskin. 2,4km med ledning for å velge kjegler blir noe brutalt, derfor tenker jeg WiFi, radio eller iallefall seriell med switching på noe sett.

 

Om noen har ideer her, så si ifra! Om det blir snakk om programmering, så må jeg nok ha hjelp til det, videregående 8-15:30 og jobb 17-22 hver dag gir meg lite tid til å lære meg slikt. Men i prinsippet er det jo så simpelt som det går å få det!

 

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siden du er mekaniker og har satt opp brytere så går jeg ut i fra at du har litt peiling på elektro.

 

bare ett spørsmål først: slik du har satt det opp nå hvor mange volt er på bryterne.

 

trådløst er selvfølgelig en løsning men enter koster det en del eller så må du gjøre en del selv, og jeg forstår ikke at det skulle være nødvendig...

og jeg forstår ikke hvor du får så mange kabler i fra??? 

 

og bare slik at vi forstår hverandre (leder=1 ledende del/ledning=mange ledere)

 

hvis du kjører en bryter direkte på 230v styrestrøm ville jeg satt inn 12v/230v rele på alle disse, samt en 12v trafo.

10 rele på en maskin krever ikke mer enn 11 ledere, du har en felles minus pluss 10 ledere til individuelle pluss.

 

hvis du kobler alle maskinene til en boks trenger du bare en felles minus på alle maskinene og 10x6 til pluss

dette blir 60 ledere.

 

dette er hvis du skal ha 60 brytere selvfølgelig, noe du ikke trenger.

det finnes et rele som fungerer som en switch. husker ikke hvor du kan får tak i en med 1 inn og 6 ut men det er bare og søke

 

tar du alt dette i betraktning trenger du bare 1 leder for null, 10 ledere for pluss og 6 ledere for valg av maskin.

i tillegg hvis du kjører 12v kan du bruke nettverkskabel i stedet for vanlig strømkabel. 

det finnes 10 par nettverkskabel som gir deg 20 ledere for en billig penge som gjør at du kun trenger og trekke en kabel 20 meter.

 

16 brytere bak disken, en 10 pars kabel som går til en felles boks som står på den ene maskinen, inne i boksen står det en switch som velger maskin, fra boksen går det en 6 pars kabel til hver maskin, til hvert enkelt rele som styrer solenoidene.

 

 

håper dette hjelper og var det noe du lurte på så bare spør:D

Lenke til kommentar

siden du er mekaniker og har satt opp brytere så går jeg ut i fra at du har litt peiling på elektro.

 

bare ett spørsmål først: slik du har satt det opp nå hvor mange volt er på bryterne.

 

trådløst er selvfølgelig en løsning men enter koster det en del eller så må du gjøre en del selv, og jeg forstår ikke at det skulle være nødvendig...

og jeg forstår ikke hvor du får så mange kabler i fra???

 

og bare slik at vi forstår hverandre (leder=1 ledende del/ledning=mange ledere)

 

hvis du kjører en bryter direkte på 230v styrestrøm ville jeg satt inn 12v/230v rele på alle disse, samt en 12v trafo.

10 rele på en maskin krever ikke mer enn 11 ledere, du har en felles minus pluss 10 ledere til individuelle pluss.

 

hvis du kobler alle maskinene til en boks trenger du bare en felles minus på alle maskinene og 10x6 til pluss

dette blir 60 ledere.

 

dette er hvis du skal ha 60 brytere selvfølgelig, noe du ikke trenger.

det finnes et rele som fungerer som en switch. husker ikke hvor du kan får tak i en med 1 inn og 6 ut men det er bare og søke

 

tar du alt dette i betraktning trenger du bare 1 leder for null, 10 ledere for pluss og 6 ledere for valg av maskin.

i tillegg hvis du kjører 12v kan du bruke nettverkskabel i stedet for vanlig strømkabel.

det finnes 10 par nettverkskabel som gir deg 20 ledere for en billig penge som gjør at du kun trenger og trekke en kabel 20 meter.

 

16 brytere bak disken, en 10 pars kabel som går til en felles boks som står på den ene maskinen, inne i boksen står det en switch som velger maskin, fra boksen går det en 6 pars kabel til hver maskin, til hvert enkelt rele som styrer solenoidene.

 

 

håper dette hjelper og var det noe du lurte på så bare spør:D

Svarer fra mobil nå, så blir litt hemma svar.

 

Det er styrestrøm til solenoidene, går på 0,5kv ledning, så er jo ikke over 7-8 ampere iallefall :D men, det kommer en leder fra kretskortet til styringa av solenoiden, som nå er brutt av bryteren. Ganger 10. Ingen felles jord.

 

Om jeg legger alt frem er det lettere å strekke separate ledninger til hver maskin til hver kuleretur fordi det ligger kanaler i gulvet til det. Å sende jordkabel under går ikke sidelengs, bare langsmed banene.

Lenke til kommentar

Nå er jeg på reisefot så ble aldri skikkelig svar fra pc.

 

Men selve kabelen som kuttes kommer fra en kilde på et kretskort, og går til releet til en solenoid. Disse er jorda en anna plass, så om jeg skal ha et likt bryterpanel på kulereturdekselet så må jeg faktisk ha to ledninger Per bryter, mao blir det 40 meter Per bryter, 10 brytere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...