Ragnar115 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei, Satt å tenkte litt og lurte på hvorfor man kan blande blodtype 0 når man selv har A eller B eller AB, men man kan ikkje blande a og b eller AB med A eller B. Hva er grunnen sånn in depth? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) 1. Blodtype A har et stoff på cellemembranen som kalles Antigen A. Dette molekylet (glykoproteinet) bestemmer at du har blodtype A, og kan kjennes igjen av proteiner i kroppen, fordi Antigen A er ID-merket til den røde blodcellen. Blodtype B har Antigen-B, også et molekyl på cellemembranen til røde blodceller, men en litt annen struktur, derfor kaller vi den Antigen B. Blodtype AB har begge disse molekylene på cellemembranen. 2. I blodet sirkulerer det proteiner som kan kjenne igjen antigenet til cellene våre, og samtidig kjenne igjen hvilke celler som IKKE skal være i kroppen, fordi disse antigene (molekylene) på cellemembranen er ID merket til alle celler. Disse proteinene kaller vi "Antistoffer". Antistoffene binder seg til celler som ikke kan kjennes igjen som kroppens egne celler og starter en immunrespons for å ødelegge dem. Vi har A antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller som har antigen A på cellemembranen. B antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller med antigen B på cellemembranen. Dersom du har blodtype A, så har du antigen A på de røde blodcellene dine, og antistoff B sirkulerende i blodet. Hvis du da skulle motta blod fra en som har blodtype AB eller B, så vil antistoff B ødelegge disse cellene, fordi antistoffene vet at antigen B ikke skal være i kroppen. Du har ikke antistoff A i blodet ditt, fordi du har blodtype A (du kan ikke ha et antistoff mot ditt eget blod). 3. Blodtype O har verken Antigen A eller Antigen B på celleoverflaten. Det betyr at antistoff A eller antistoff B ikke har noen molekyler å binde seg til, og da vil heller ikke cellene bli destruert. Endret 8. oktober 2015 av AnnonymG 9 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) AB0-systemet er det mest kjente, men det er over 200 forskjellige systemer en kan klassifisere etter hvor 35 av dem regnes som hovedsystemer og alle har elementer for særegenheter i likhet med AB0. Å blande blodtyper er noe en skal gjøre med tunga rett i munnen. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_blood_group_systems Endret 10. oktober 2015 av vidor Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Men er det farlig å blande A og B eller er det bare slik at det blir meningsløst? Når man har mistet mye blod så blir blodtrykket lavt og det er jo derfor man får væske tilført før man får gitt blod. Virker det da mot sin hensikt, dvs få opp blodtrykket, hvis man får en annen blodtype eller går det bra? Virket som om TS lurte litt på det også (?) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Symptoms Should a reaction occur, you would normally experience symptoms within a few minutes of receiving a transfusion. These may include: a strong feeling that something bad is about to happen fever and chills breathing difficulties muscle aches feeling nauseous chest pains, abdominal pain or back pain pain where the transfusion line is inserted blood in your urine jaundice (gul hudfarge) Ser ut som konsekvensene av å ikke bli behandlet kan bli fatale. Pasianten overvåkes da for enkelte typer organsvikt, blodtrykk og lignende. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Takker, har lurt på det siden jeg så en episode av The Blacklist der to av folka var fanget inni en glasscelle med folk som ville drepe dem utenfor. Da måtte han ene få blod fra han andre siden han hadde blitt skutt, men de visste kanskje blodtypene fra før siden han ene var spion og han andre var en random FBI fyr Lenke til kommentar
technicality Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Takker, har lurt på det siden jeg så en episode av The Blacklist der to av folka var fanget inni en glasscelle med folk som ville drepe dem utenfor. Da måtte han ene få blod fra han andre siden han hadde blitt skutt, men de visste kanskje blodtypene fra før siden han ene var spion og han andre var en random FBI fyr I nød kan man "ta en kjapp test" ved å blande noen dråper av blod for å se om agglutinasjon skjer eller ikke. men i the blacklist's tilfelle har du nok rett i at de nok visste sine egne blodtyper iallefall, eller så kan det jo være at en av de er 0 eller AB, i det tilfelle spiller det ingen rolle, vel om donor er 0 eller mottaker AB 0 er universal donor, mens AB er universal...errr... recipient, mottaker ? Endret 10. oktober 2015 av technicality Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Blacklist er en serie så da spiller det ingen rolle da det ikke blir overført noe blod Men, donoren kan jo ha O og det spiller det liten rolle hva mottakeren har Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 1. Blodtype A har et stoff på cellemembranen som kalles Antigen A. Dette molekylet (glykoproteinet) bestemmer at du har blodtype A, og kan kjennes igjen av proteiner i kroppen, fordi Antigen A er ID-merket til den røde blodcellen. Blodtype B har Antigen-B, også et molekyl på cellemembranen til røde blodceller, men en litt annen struktur, derfor kaller vi den Antigen B. Blodtype AB har begge disse molekylene på cellemembranen. 2. I blodet sirkulerer det proteiner som kan kjenne igjen antigenet til cellene våre, og samtidig kjenne igjen hvilke celler som IKKE skal være i kroppen, fordi disse antigene (molekylene) på cellemembranen er ID merket til alle celler. Disse proteinene kaller vi "Antistoffer". Antistoffene binder seg til celler som ikke kan kjennes igjen som kroppens egne celler og starter en immunrespons for å ødelegge dem. Vi har A antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller som har antigen A på cellemembranen. B antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller med antigen B på cellemembranen. Dersom du har blodtype A, så har du antigen A på de røde blodcellene dine, og antistoff B sirkulerende i blodet. Hvis du da skulle motta blod fra en som har blodtype AB eller B, så vil antistoff B ødelegge disse cellene, fordi antistoffene vet at antigen B ikke skal være i kroppen. Du har ikke antistoff A i blodet ditt, fordi du har blodtype A (du kan ikke ha et antistoff mot ditt eget blod). 3. Blodtype O har verken Antigen A eller Antigen B på celleoverflaten. Det betyr at antistoff A eller antistoff B ikke har noen molekyler å binde seg til, og da vil heller ikke cellene bli destruert. Eg må seie, dette er helt fantastisk! Har lest sikkert 4 artikler på dette for å prøve å forstå det, og med tanken på at eg går helse og har relativt gode karakterer innenfor dette som igjen betyr at eg burde hatt god nok forståelse til å forstå de ulike artiklene eg har lest, noe eg ikkje har, har forstått det delvist, men såtte igjen med eit spørsmål eller 2, men dette her var fantastisk forklart Takker så meget Satt å tenkte litt på det, du skriver at blodtype A, så har man antigen A, men antivirus B, har man blodtype AB, så hadde man antigen A og antigen B, men har man da verken antistoff a og antistoff B? Og hva type antistoff har man da? Har du A, ødelegger jo det antigen A, har du antistoff B ødelegger det B. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Men er det farlig å blande A og B eller er det bare slik at det blir meningsløst? Når man har mistet mye blod så blir blodtrykket lavt og det er jo derfor man får væske tilført før man får gitt blod. Virker det da mot sin hensikt, dvs få opp blodtrykket, hvis man får en annen blodtype eller går det bra? Virket som om TS lurte litt på det også (?) Eg leste ein artikkel om at det kunne forårsake død eller alvorlig sykdom. Noen som kan forklare hvorfor man kan dø av å få blodtype B om man har A. Slik eg forstod det så "dreper" man jo bare blodet man får, eller destruerer det. Takker, har lurt på det siden jeg så en episode av The Blacklist der to av folka var fanget inni en glasscelle med folk som ville drepe dem utenfor. Da måtte han ene få blod fra han andre siden han hadde blitt skutt, men de visste kanskje blodtypene fra før siden han ene var spion og han andre var en random FBI fyr I nød kan man "ta en kjapp test" ved å blande noen dråper av blod for å se om agglutinasjon skjer eller ikke. men i the blacklist's tilfelle har du nok rett i at de nok visste sine egne blodtyper iallefall, eller så kan det jo være at en av de er 0 eller AB, i det tilfelle spiller det ingen rolle, vel om donor er 0 eller mottaker AB 0 er universal donor, mens AB er universal...errr... recipient, mottaker ? Høres jo logiskt ut at AB kan få både A og B og 0 forsåvidt. Men hva type antistoff har AB som gjør at det er mulig at AB har både A og B. Og er det ein direkte forskjell mellom Antistoff A og Antistoff B iforhold til ting som ikkje har med blod å gjøre, diverse virus og slikt? Antistoff beskytter jo oss mot virus m.m, og lurer på om det er noe forskjeller mellom A og B antistoff Endret 10. oktober 2015 av Ragnar115 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Men er det farlig å blande A og B eller er det bare slik at det blir meningsløst? Når man har mistet mye blod så blir blodtrykket lavt og det er jo derfor man får væske tilført før man får gitt blod. Virker det da mot sin hensikt, dvs få opp blodtrykket, hvis man får en annen blodtype eller går det bra? Virket som om TS lurte litt på det også (?) Eg leste ein artikkel om at det kunne forårsake død eller alvorlig sykdom. Noen som kan forklare hvorfor man kan dø av å få blodtype B om man har A. Slik eg forstod det så "dreper" man jo bare blodet man får, eller destruerer det. Takker, har lurt på det siden jeg så en episode av The Blacklist der to av folka var fanget inni en glasscelle med folk som ville drepe dem utenfor. Da måtte han ene få blod fra han andre siden han hadde blitt skutt, men de visste kanskje blodtypene fra før siden han ene var spion og han andre var en random FBI fyr I nød kan man "ta en kjapp test" ved å blande noen dråper av blod for å se om agglutinasjon skjer eller ikke. men i the blacklist's tilfelle har du nok rett i at de nok visste sine egne blodtyper iallefall, eller så kan det jo være at en av de er 0 eller AB, i det tilfelle spiller det ingen rolle, vel om donor er 0 eller mottaker AB 0 er universal donor, mens AB er universal...errr... recipient, mottaker ? Høres jo logiskt ut at AB kan få både A og B og 0 forsåvidt. Men hva type antistoff har AB som gjør at det er mulig at AB har både A og B. Og er det ein direkte forskjell mellom Antistoff A og Antistoff B iforhold til ting som ikkje har med blod å gjøre, diverse virus og slikt? Antistoff beskytter jo oss mot virus m.m, og lurer på om det er noe forskjeller mellom A og B antistoff Ehe, skal forsøke å forklare det enkelt som mulig, er litt mer komplisert enn bare tut og kjør men iallefall: En person med blodtype AB har ingen antistoffer, og dermed Mens de andre blodtypene har antistoffer som forårsaker en reaksjon, 0 har faktisk begge antistoffene (A og B) i blodet sitt og kan bare få blod av en med 0 Ditt andre spørsmål om antistoff A og B ift sykdommer, disse spesifikke antistoffene reagerer på blodtyper. Det blir diskutert opp og ned om blodtype og sykdom osv osv men av det jeg vet er det ikke noe konkrete bevis som tilsier noe relasjon mellom blodtype og individets evne til å bekjempe sykdom. Det var kjapt forklart, igjen, en anelse mer komplisert enn dette... Lenke til kommentar
technicality Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) *slettet* Endret 11. oktober 2015 av technicality Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 1. Blodtype A har et stoff på cellemembranen som kalles Antigen A. Dette molekylet (glykoproteinet) bestemmer at du har blodtype A, og kan kjennes igjen av proteiner i kroppen, fordi Antigen A er ID-merket til den røde blodcellen. Blodtype B har Antigen-B, også et molekyl på cellemembranen til røde blodceller, men en litt annen struktur, derfor kaller vi den Antigen B. Blodtype AB har begge disse molekylene på cellemembranen. 2. I blodet sirkulerer det proteiner som kan kjenne igjen antigenet til cellene våre, og samtidig kjenne igjen hvilke celler som IKKE skal være i kroppen, fordi disse antigene (molekylene) på cellemembranen er ID merket til alle celler. Disse proteinene kaller vi "Antistoffer". Antistoffene binder seg til celler som ikke kan kjennes igjen som kroppens egne celler og starter en immunrespons for å ødelegge dem. Vi har A antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller som har antigen A på cellemembranen. B antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller med antigen B på cellemembranen. Dersom du har blodtype A, så har du antigen A på de røde blodcellene dine, og antistoff B sirkulerende i blodet. Hvis du da skulle motta blod fra en som har blodtype AB eller B, så vil antistoff B ødelegge disse cellene, fordi antistoffene vet at antigen B ikke skal være i kroppen. Du har ikke antistoff A i blodet ditt, fordi du har blodtype A (du kan ikke ha et antistoff mot ditt eget blod). 3. Blodtype O har verken Antigen A eller Antigen B på celleoverflaten. Det betyr at antistoff A eller antistoff B ikke har noen molekyler å binde seg til, og da vil heller ikke cellene bli destruert. Eg må seie, dette er helt fantastisk! Har lest sikkert 4 artikler på dette for å prøve å forstå det, og med tanken på at eg går helse og har relativt gode karakterer innenfor dette som igjen betyr at eg burde hatt god nok forståelse til å forstå de ulike artiklene eg har lest, noe eg ikkje har, har forstått det delvist, men såtte igjen med eit spørsmål eller 2, men dette her var fantastisk forklart Takker så meget Satt å tenkte litt på det, du skriver at blodtype A, så har man antigen A, men antivirus B, har man blodtype AB, så hadde man antigen A og antigen B, men har man da verken antistoff a og antistoff B? Og hva type antistoff har man da? Har du A, ødelegger jo det antigen A, har du antistoff B ødelegger det B. Glad jeg kunne hjelpe Dersom man har blodtype AB, så har man IKKE Antistoff A eller Antistoff B. Det betyr at du ikke har antistoffer mot hverken blodtype A eller B. Betyr det at man kan motta hvilket som helst blod? Nei, fordi hvis man får blod, så får man blod som er tappet fra en annen person. Som jeg nevnte tidligere i tråden, så inneholder selve blodet antistoffer. Hvis personen som donerer blod har blodtype A, så har personen antistoff B. Personen som mottar blodet har blodtype AB; da vil antistoff B som er i blodet som skal overføres, ødelegge blodcellene til mottaker av blodet. Blodet som skal overføres til en person, må enten være O eller akkurat samme type som mottakeren. Men er det farlig å blande A og B eller er det bare slik at det blir meningsløst? Når man har mistet mye blod så blir blodtrykket lavt og det er jo derfor man får væske tilført før man får gitt blod. Virker det da mot sin hensikt, dvs få opp blodtrykket, hvis man får en annen blodtype eller går det bra? Virket som om TS lurte litt på det også (?) La oss gå step-by-step: 1. Einar har blodtype A. Det betyr at han har antigen A på cellemembranen på de røde blodcellene, og antistoff B som sirkulerer i blodet. Antistoff B vil binde seg til røde blodceller som har antigen B på cellemembranen, nettop fordi kroppen ikke har antigen B på blodcellene, og dersom kroppen oppdager antigen B på blodcellene, så skal de ødelegges fordi de ikke skal være i kroppen; kroppen frastøter alle celler som ikke hører til kroppen. 2. Lisa har blodtype B (antigen B), og derfor antistoff A. 3. Hvis Einar mottar blodet fra Lisa, så vil antistoff B (som Einar har sirkulerende rundt i blodet) binde seg til Antigen B (som er på cellemembranen på de røde blodcellene fra Lisa) og dermed skape en immunrespons hvor alle røde blodceller med antigen B blir destruert. Siden Lisa har antistoff A i blodet sitt, kan dette forårsake destruering av Einar sine blodceller med antigen A. 4. Her skjer det for det første en massiv immunrespons, antistoffer binder seg til antigener og initierer immunresponsen. Dette fører videre til ødeleggelse av blodceller. Det neste som kan skje er at kroppens immunrespons fortsetter, og kan føre til en så kraftig immunrespons at kroppen går i sjokk; det er en alvorlig tilstand. Men andre ord, så må blodet matche. Blodtype til donor og mottaker må være like, eller så kan blodet til donor være O. Dette er for å unngå en immunrespons som vil reagerer med blodet som er infusert, samt. for å i det hele tatt unngå en immunrespons som kan føre til sjokk og/eller andre hendelser. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 1. Blodtype A har et stoff på cellemembranen som kalles Antigen A. Dette molekylet (glykoproteinet) bestemmer at du har blodtype A, og kan kjennes igjen av proteiner i kroppen, fordi Antigen A er ID-merket til den røde blodcellen. Blodtype B har Antigen-B, også et molekyl på cellemembranen til røde blodceller, men en litt annen struktur, derfor kaller vi den Antigen B. Blodtype AB har begge disse molekylene på cellemembranen. 2. I blodet sirkulerer det proteiner som kan kjenne igjen antigenet til cellene våre, og samtidig kjenne igjen hvilke celler som IKKE skal være i kroppen, fordi disse antigene (molekylene) på cellemembranen er ID merket til alle celler. Disse proteinene kaller vi "Antistoffer". Antistoffene binder seg til celler som ikke kan kjennes igjen som kroppens egne celler og starter en immunrespons for å ødelegge dem. Vi har A antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller som har antigen A på cellemembranen. B antistoffer - proteiner som destruerer alle røde blodceller med antigen B på cellemembranen. Dersom du har blodtype A, så har du antigen A på de røde blodcellene dine, og antistoff B sirkulerende i blodet. Hvis du da skulle motta blod fra en som har blodtype AB eller B, så vil antistoff B ødelegge disse cellene, fordi antistoffene vet at antigen B ikke skal være i kroppen. Du har ikke antistoff A i blodet ditt, fordi du har blodtype A (du kan ikke ha et antistoff mot ditt eget blod). 3. Blodtype O har verken Antigen A eller Antigen B på celleoverflaten. Det betyr at antistoff A eller antistoff B ikke har noen molekyler å binde seg til, og da vil heller ikke cellene bli destruert. Eg må seie, dette er helt fantastisk! Har lest sikkert 4 artikler på dette for å prøve å forstå det, og med tanken på at eg går helse og har relativt gode karakterer innenfor dette som igjen betyr at eg burde hatt god nok forståelse til å forstå de ulike artiklene eg har lest, noe eg ikkje har, har forstått det delvist, men såtte igjen med eit spørsmål eller 2, men dette her var fantastisk forklart Takker så meget Satt å tenkte litt på det, du skriver at blodtype A, så har man antigen A, men antivirus B, har man blodtype AB, så hadde man antigen A og antigen B, men har man da verken antistoff a og antistoff B? Og hva type antistoff har man da? Har du A, ødelegger jo det antigen A, har du antistoff B ødelegger det B. Glad jeg kunne hjelpe Dersom man har blodtype AB, så har man IKKE Antistoff A eller Antistoff B. Det betyr at du ikke har antistoffer mot hverken blodtype A eller B. Betyr det at man kan motta hvilket som helst blod? Nei, fordi hvis man får blod, så får man blod som er tappet fra en annen person. Som jeg nevnte tidligere i tråden, så inneholder selve blodet antistoffer. Hvis personen som donerer blod har blodtype A, så har personen antistoff B. Personen som mottar blodet har blodtype AB; da vil antistoff B som er i blodet som skal overføres, ødelegge blodcellene til mottaker av blodet. Blodet som skal overføres til en person, må enten være O eller akkurat samme type som mottakeren. Men er det farlig å blande A og B eller er det bare slik at det blir meningsløst? Når man har mistet mye blod så blir blodtrykket lavt og det er jo derfor man får væske tilført før man får gitt blod. Virker det da mot sin hensikt, dvs få opp blodtrykket, hvis man får en annen blodtype eller går det bra? Virket som om TS lurte litt på det også (?) La oss gå step-by-step: 1. Einar har blodtype A. Det betyr at han har antigen A på cellemembranen på de røde blodcellene, og antistoff B som sirkulerer i blodet. Antistoff B vil binde seg til røde blodceller som har antigen B på cellemembranen, nettop fordi kroppen ikke har antigen B på blodcellene, og dersom kroppen oppdager antigen B på blodcellene, så skal de ødelegges fordi de ikke skal være i kroppen; kroppen frastøter alle celler som ikke hører til kroppen. 2. Lisa har blodtype B (antigen B), og derfor antistoff A. 3. Hvis Einar mottar blodet fra Lisa, så vil antistoff B (som Einar har sirkulerende rundt i blodet) binde seg til Antigen B (som er på cellemembranen på de røde blodcellene fra Lisa) og dermed skape en immunrespons hvor alle røde blodceller med antigen B blir destruert. Siden Lisa har antistoff A i blodet sitt, kan dette forårsake destruering av Einar sine blodceller med antigen A. 4. Her skjer det for det første en massiv immunrespons, antistoffer binder seg til antigener og initierer immunresponsen. Dette fører videre til ødeleggelse av blodceller. Det neste som kan skje er at kroppens immunrespons fortsetter, og kan føre til en så kraftig immunrespons at kroppen går i sjokk; det er en alvorlig tilstand. Men andre ord, så må blodet matche. Blodtype til donor og mottaker må være like, eller så kan blodet til donor være O. Dette er for å unngå en immunrespons som vil reagerer med blodet som er infusert, samt. for å i det hele tatt unngå en immunrespons som kan føre til sjokk og/eller andre hendelser. Og igjen, ga du meg svar på nøyaktig hva eg lurte på og forøvrig han du siterte Takker igjen! Ser du er relativt aktiv innenfor helse samt kunne forklare dette in depths, jobber du innenfor helsesektoren (lege/sykepleier) eller er det genuin interesse? Tusen takk Lurer på ein ting til, hva blir da forskjellen på det vi refferer til antistoff som i det som bekjemper sykdom, og det antistoff du snakker om ifht blod og diverse. Lurer på dette fordi du sier AB har verken antistoff A eller Antistoff B, har AB da ikkje antistoffer i det hele tatt (altså eg vet jo at de må ha det, ellers så er den personen ganske så screwed). Men hva har de da? Eller blir ikkje de ein sammenkobling man kan ta. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Tusen takk Lurer på ein ting til, hva blir da forskjellen på det vi refferer til antistoff som i det som bekjemper sykdom, og det antistoff du snakker om ifht blod og diverse. Lurer på dette fordi du sier AB har verken antistoff A eller Antistoff B, har AB da ikkje antistoffer i det hele tatt (altså eg vet jo at de må ha det, ellers så er den personen ganske så screwed). Men hva har de da? Eller blir ikkje de ein sammenkobling man kan ta. Når vi snakker om blodgrupper, så er ABO-blodtypene genuin i at man har antistoffer sirkulerende i blodet hele tiden som KUN er mot ABO-antigenene. Grunnen til at jeg nevner dette er at antistoffer blir som regel produsert etter at kroppen først blir exponert for en fremmed celle, og dette tar lenger tid. Siden vi allerede har antistoffer for ABO-blodtypene, så vil immunresponsen være veldig rask! Antistoffer kalles på fagspråket "immunoglobuliner", og hvert immunoglobulin er spesifikt for én type antigen. Antistoff A og antistoff B er derfor helt spesifikke for henholdhvis Antigen A og Antigen B. Utover dette så finnes det 5 GRUPPER antistoffer som er lokalisert forskjellige steder i kroppen, eller som blir produsert av plasma celler når kroppen blir eksponert for en fremmed celle/bakterie/mikroorganisme/virus etc. Antistoffer (immunoglobuliner) er lokalisert i tårer, spytt, slim, blod, lymfe. Ved en infeksjon, f.eks. en bakteriell infeksjon så vil plasma celler produserer store mengder antistoffer som binder seg til bakterien og fremmer en immunrespons. Vi har 5 forskjellige grupper av antistoffer, og strukturelt forskjellige antistoffer som er spesifikke for et antigen. Antistoff A og antistoff B er bare 2 antistoffer i tillegg til veldig mange andre + at flere vil bli produsert når man blir eksponert for nye antigener. Vil anbefale deg å lese mer om Immunoglobuliner (antistoffer - antibodies på engelsk) hvis du vil lære mer om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå