Hardwareman Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei, La meg fortelle litt om meg selv, jeg har nettopp fylt 20 år. Jeg jobber i dag med overvåking av store infrastruktur systemer for et stort firma. Jeg har tatt min utdannelse hos en kommune med 5000 brukere. Hvor jeg var lærling i 2 år, og gikk opp til fagprøve. I forbindelse med dette arbeidet har jeg tilegnet med kunnskap om mye forskjellig innenfor IT. Mine oppgaver gikk ut på å supportere brukere, som 1 og 2 linje support. Jeg var i kontakt med brukere i kommunen, og fikk god kjennskap med det å jobbe med mennesker. Det var en support ordning på 2-3 ganger i uken avhengig av hvem som var på jobb. Jeg har alltid vært interessert i IT siden jeg var liten, og har alltid forsøkt å løse PC problemer for familie og venner så langt jeg kunne, om jeg ikke klarte det, så googlet jeg det til jeg fant en løsning. Jeg kunne sitte i flere timer bare for å løse et problem som hadde oppstått, men problemet skulle løses før jeg gikk fra maskinen. Siden jeg alltid har vært så interessert i IT, så har jeg alltid synes det har vært spennende å tilegne seg ny kunnskap om ting, derfor har jeg brukt mye tid hjemme på å lære nye teknologier. På jobben huket jeg tak i en dyktig fyr som jobbet med System Center, og Deployment.Jeg syntes raskt det ble kjedelig med enkle IT oppgaver, og ville så gjerne bryne meg på mer avanserte ting. Vi tanket maskiner hver dag, og dette var en av mine hovedoppgaver, det gikk stort sett i å trykke F12 og vente på at ting skulle gå sin gang, det var gjerne noe manuelt arbeid med programmer som ikke var helt optimalt i imaget, så noe manuelt ble det. Jeg husker at vi måtte sette proxy manuelt, og her skulle jeg raskt finne en løsning, selvom mine arbeidsoppgaver ikke hadde noe med det å gjøre, begynte jeg derfor å google, og å finne etter løsninger for hvordan man kunne gjøre dette enklere. Hovedgrunnen til at proxy måtte settes manuelt, var fordi det var en lokal bruker som ble opprettet når maskinen ble tanket. Det endte med at jeg lagde et script, etter at jeg hadde testet selv på maskinen jeg hadde fått utlevert på jobben, installerte jeg Hyper-V og installerte Windows 7 som en virtuell maskin. Fant raskt ut hvordan man tok snapshot, og prøvde flere å flere ganger, og se hvordan registeret forandret seg når jeg la inn proxy nøkkel osv. Det endte til slutt med at jeg fant en løsning på dette, og dette ble faktisk brukt av de ansatte i kommunen, så isteden for å legge inn adressen manuelt, så la jeg inn scriptet på et nettverkshare, og de ansatte kjørte dette scriptet etter tanking inkludert meg.Jeg fant fort ut at dette var gøy, og jeg ville så gjerne automatisere ting. begynte derfor å lære meg om MDT og Batch scripting. Dagene gikk og jeg hengte meg på vedkommende som var ansvarlig for deployment og Sytem Center. Jeg ville hele tiden lære, og det har ikke stoppet opp i dag, fikk mast meg til at jeg kunne sette opp en LAB, slik at når jeg var ferdig med de obligatoriske oppgavene i jobben, så kunne jeg Labbe litt. Jeg satt opp Hyper-V og MDT, og begynte å tanke maskiner virtuelt, synes dette var utrolig spennende å gøy å holde på med, og siden det var utfordrende ble jeg tilfreds av å holde på med det.Fagprøven ble utført ved hjelp av Powershell, og MDT og jeg satt også opp IIS for Intranett. Min 1 jobb etter læretiden er overvåking, men jeg merker at dette begynner å bli litt kjedelig, da det er veldig mye rutine messig arbeid. Jeg har jo lyst til å utvikle meg innenfor IT verden, men merker ikke at jeg gjør det, vi har rutiner på så å si alt. Planen er å kunne jobbe med drift, eksempelvis Powershell, MDT, System Center, virtualisering osv. Men jeg føler ikke at jeg utvikler meg nok nå.Jeg jobber også i en skift ordning hvor jeg også jobber natt, noe som gir veldig lite tid til sosial liv og utdanningen min - selv studie osv. Jeg leser på egenhånd til 70-410 for å forsøke å utvikle meg, men merker at motivasjonen begynner å dabbe litt av når jeg ikke får utført dette praktisk, ja jeg kan alltids labbe men det blir ikke helt det samme. Jeg trenger hjelp, hvordan skal jeg gå frem nå for å utvikle meg til å jobbe med drift, og faktisk løse problemer som oppstår. Det kan hende at jeg er litt vel ivrig og heller må vente litt og se hva som skjer osv. Men jeg trenger råd av erfarne IT teknikere som kan sette seg inn i min situasjon. I mine tidligere innlegg har jeg også nevnt at jeg har spurt hvordan det er med kurs, sertifiseringer, mobiler, pcer osv, men får et klart nei på dette området, føler meg derfor ikke så verdsatt i firmaet, dette er et bemanningsbyrå og det skal mye til at jeg får jobb internt da tjenesten er kjøpt opp av bemanningselskapet. Bør jeg søke meg etter andre jobber, som er mer drifts relatert, eller skal jeg roe ned et par hakk og være tålmodig? Takker så mye på forhånd Lenke til kommentar
Alfadir Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Dårlige tider i IT, har du fast jobb vlle jeg holdt på den litt til. 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Han snakker jo ikke om å si opp jobben. Jeg ville helt klart søkt videre dersom du ser noe som er interressant for deg. Ingenting som stopper deg fra å søke på nye jobber. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Dårlige tider i IT, har du fast jobb vlle jeg holdt på den litt til. Det merker jeg lite til om dagen, jobbtilbudene kommer inn akkurat som de har gjort de siste 5-6 årene her.. Jeg har fokus på GPO, SCCM, applikasjonspakking mm. Altså drift. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det kan godt være at du får mange tilbud, men på arbeidsgiversiden så merker man også at det er mange søkere for tiden. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Fokuser på å lære teknologi og ikke verktøy. PXE er ett greit eksempel, i Windows land glemmer man fort at PXE består av DHCP, TFTP++. Ofte lærer man mye mer av å se hva som skjer på bakrommet, enn det som blir presentert i ett gui. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Fokuser på å lære teknologi og ikke verktøy. PXE er ett greit eksempel, i Windows land glemmer man fort at PXE består av DHCP, TFTP++. Ofte lærer man mye mer av å se hva som skjer på bakrommet, enn det som blir presentert i ett gui. PowerShell er vel i grunn et stikkord. Blir man god i PowerShell har man jobb ganske lenge fremover... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Powershell er igjen bare ett verktøy, ikke en teknologi. Det vil si at hvis du kan powershell, men ikke programmering som tankegang, vil du være fryktelig låst. Klarer du å lese/skrive perl/python/powershell mot forskjellige teknologier så har du komt veldig langt. Poenget er altså, å lære teknologi, verktøyene er kun verktøy som hjelper deg med å løse problemer med teknologien. Det være seg powershell, perl, python eller cmd script. Lenke til kommentar
Dr. Tesla Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) På en side skjønner jeg hvor du vil hen, det er alltid viktig å lære seg teknologi, eller rettere sagt teorien, bak det man driver med. En ting dog, som er relevant her i mine øyne, er at det ikke nødvendigvis er noe motsetninger mellom det å lære seg både teori/teknologi og verktøy på samme tid. Det er ofte konsepter og teknologi som kommer fra ymse leverandører, som etterhvert er blitt bransjestandarder for hele fagfeltet og/eller så er produktet fra en leverandør basert mye på nettopp brede standarder og teorier. Så på mange måter kan man lære både teorien om teknologien OG verktøy på samme tid, mye av fagbøkene innen et felt omhandler begge områder. Er dog et viktig poeng at hvis man skal lære seg programmering, for ikke å snakke om systemutvikling, så holder det nok ikke å lære seg å bare verktøyet. Dette kommer også mye an hva slags område innen IT man jobber med, jobber man med drift/oppsett/admin kan det holde lenge å lære seg scripting og automatisering innen f.eks PowerShell og/eller Python, men ikke nødvendigvis all teorien som ligger bak. Det er dog viktig at man kan materien bak mye annet innen fagområdet. Endret 30. oktober 2015 av Dr. Tesla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå