Gå til innhold

Breddegrader er delt opp i TIMER?

Anbefalte innlegg

I mangel av noe bedre å gjøre havnet jeg på en nettside som tilbyr nettkurs for båtførerprøven.

Fikk litt bakoversveis!

Et spørsmål gikk inn på inndeling av breddegrader.

Alternativene var:

a) Timer, minutter og sekunder og hundrededeler.

b) Timer og minutter.

c)Timer.

Jeg trodde breddegradene var delt inn i enten:

Minutter, sekunder og tiendedels sekunder.

Minutter og desimal minutter.

Desimal grader.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

1 grad = 1 time

Det finnes mange notasjoner for global posisjon og dermed er egentlig alle alternativene riktige. Det eneste notasjonene har felles er 1 grad. Noen liker å kalle det en time når de bruker en notasjon som deler graden i 60, mens de kaller det grad når notasjonen deler graden i desimaler. Tanken er jo at det skal være tydeliggjørende hva høyeste verdi sifferet "etter komma" er. Jeg mener det er feil - en grad er en grad.

Så her ser man grunnen til avkryssingsprøver stiller store krav til den som formulerer spørsmålet. Jeg tror aldri jeg har sett en avkryssningsprøve uten minst ett spørsmål hvor man må ta utgangspunkt i hvert av svarene og tenke seg til hva et passelig spørsmål ville vært for å gi et slikt svar, og etterpå sette kryss på det alternativet som ga det spørsmålet som lignet mest på det opprinnelige. Med en dårlig formulering i avkryssningsspørsmål blir alle eller ingen av svarene rett, med mindre man begynner å tolke, og da må man tolke likt som spørsmålsstilleren. Av alternetivene her ser det ut som om spørsmålet skulle vært: "Hva tilsvarer grader?" og svaret er timer. Man kan kanskje si at en grad er inndelt i en time, men det viser like lite språkforståelse som å si at "Denne kaken er delt i en."

De andre svarene kan ikke være helt riktige uansett hvordan man formulerer spørsmålet uten å oppgi ønsket nøyaktighet. Altså, å si at en grad/time er inndelt i minutter er riktig, men feil dersom man ønsker større nøyaktighet enn minutter. Å si at en grad/time er inndelt i "minutter og sekunder og hundrededeler" er riktig (og viser at skribenten ikke har forståelse for bruk av "og" og komma), men feil dersom man ønsker større nøyaktighet på f.eks nanosekund. Osv....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...