Gå til innhold

Stasjonær PC til Spill, bilde- og videoredigering og 3D. (~12k)

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å investere i min første (egne) stasjonære PC, i en alder av 25 år. Litt lei av den lille kraften til konsoll og laptops. Håper jeg får litt hjelp av dere guruer her. Skal bygge selv, med litt hjelp av noen jeg kjenner som har bygget litt før. Det + youtube-guides er nok det jeg trenger. How hard can it be?

Budsjettet mitt i starten er i hovedsak bare det jeg får solgt min Retina Macbook Pro for. Jeg vil tippe at det blir rundt 10 000. Om det er et "must" å gå litt over, så skal nok kanskje det også gå bra. Budsjettet gjelder bare for selve PC (maskinvare + kabinett og kabler osv). Skjerm, mus, tastatur regner jeg med blir utenom.

Det er noen punkter jeg vil den skal den skal krysse av.

• Være et framtidsrettet bygg! Viktig at denne blir lett å oppgradere framover, uten at man må bytte ut så alt for mye. 
  • Kjøre det som er av spill ved høy grafikk og bildefrekvens. Tenker da minimum 1080p 60fps Blir å spille en del skytespill, så det krever en del.
  • Bilde- og videoredigering. I grunn bare Adobe-pakken jeg blir å bruke. Regner med det går helt fint hvis den først klarer grafikk-tunge spill, men nevner det uansett.
  • Blir også litt 3D-modellering og rendering gjort på denne. 3DS Max/Blender osv. Flott om den er rask til dette og.

Utifra det jeg har lest så virker det som "Den perfekte PC-pakke" sitt Black Refinery er veien å gå. Bittelitt over budsjettet, men mulig jeg kan utsette det litt, evt finne litt ekstra penger en plass. Har bursdag snart, så da får man nok litt ekstra.

Black Refinery ✾Spesielt Anbefalt

Diskusjon.no sitt mest omtalte bygg. Lynkjapp ytelse både i spill i 1080p og redigering. Høy kvalitet i alle ledd, med støyisolert kabinett og enkel innstallasjon. Sammen med IPS-skjerm, får du opplevelsen utenom det vanlige!

Anbefalt skjerm: Dell U2412H (1900,-)

Komponenter.png

15714534921719234303.png15714534921719234303.png15714534921719234303.png (∽11 000,-)

Handlevogn 

Kabinett: Fractal Design Define S
Hovedkort: MSI Z97-G43
Prosessor: Intel Core i5 4690K
Skjermkort: 
KFA GeForce GTX 970
Minne: Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz 16GB
Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD

Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
Strømforsyning: 
EVGA SuperNova G2 550W

Tenker også å nedgradere til 256GB SSD og heller legge til større HDD. Trenger ekstra lagringsplass.

Vil denne kunne gjøre alt jeg trenger? Hva blir den å slite med? Er den stillegående?

Er det noe som lønner seg å kjøpe brukt, eller blir det risky mtp. feil på produktet?

Håper dere kan guide meg litt i riktig retning her. :)

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at jeg kan øke budsjettet til 12-14 tusen i stedet. ikke bruke så mye, men da kan jeg kanskje inkludere en skjerm til den prisen. Evt tastatur i alle fall.

Så, hvis jeg tar utgangspunkt i Black Refinery, og gjør det harddisk-byttet som nevnt. Er det noe jeg burde endre på ellers? Er det noe markant forskjell på ytelsen om jeg legger på en tusenlapp på bygget?

Lenke til kommentar

Hei! :)

Jeg vil på generell basis gjerne oppfordre til å kjøpe brukt. Det har ikke skjedd allverden hos prosessorer siden Intel Sandy Bridge i 2011. Jeg kjøpte tidligere i år en Intel Core i5 3570K brukt til 1000 kroner. Om en sammenligner med i5 6600K i dag til 2750 kroner, som ikke yter all verdens kraftigere, er det klart at det ble mye for pengene. Utfordringen blir å finne tilhørende hovedkort, og en selger som en virkelig stoler på. For min del, tok det litt tid før jeg hadde funnet drømmekjøpet. ;)

På den annen side så skalerer 3D-modellering svært godt med antall kjerner og tråder. Det vil i praksis si at en i7 er bedre enn en i5, og at 6-kjerne i7 5820K, er enda et stykke bedre der igjen. Her blir det en veldig vurderingssak om hvor viktig modellering er for eget bruk. Til spilling og sånn sett også Adobe CC, er marginene mellom i5 og i7 langt mindre enn modellering. 

At et bygg er fremtidsrettet, er per i dag en ganske vanskelig / umulig oppgave. Nesten hver gang Intel slipper ut en ny prosessor, er det nytt tilhørende brikkesett som betyr at en også må skifte ut hovedkort. Vi er midt i overgangen fra DDR3 til DDR4, der fremtidens generasjoner ganske eksklusivt vil bruke sistnevnte. På den annen side er ikke forskjellene mellom DDR3 og DDR4 i dag, særlig store. I hvert fall ikke under månelandings-budsjett. Dette vil kanskje endre seg med tiden, og da kan en argumentere for at når du da en gang skal oppgradere, så er det gjerne greit med nytt DDR4-minne uansett, uavhengig av om du har DDR3 eller DDR4 per i dag. Etter mine assosiasjoner, er et fremtidsrettet bygg, et der strømforsyningen og kabinettet er av god kvalitet, slik at det kan videreføres til neste generasjon. Ellers ingenting.

Så var det å kikke litt på alternativene dine da. Du lister 1080p 60fps skytespill som målsetning. Til det vil jeg hevde at et GTX 970 passer veldig, veldig godt. Det finnes noen spill som tar knekken på ethvert skjermkort om innstillingene står på maks, men med optimaliserte innstillinger, vil et GTX 970 være stor nok for den oppgaven og mer til. Det store spørsmålet blir derfor for din del om du skal ha en Intel Core i5 4690K, eller om du skal over på i7 5820K. Førstnevnte er strålende til spilling og bilde- / videoredigering, mens sistnevnte slår knockout på 3D-modellering. Legg imidlertid merke til at overgangen er ganske brutal. For i7 5820K kreves et dyrere type hovedkort, og DDR4, i tillegg til at en litt kraftigere strømforsyning er å foretrekke. Med kombinasjonen i7 5820K, EVGA SuperNOVA G2 750W, ASRock X99 Extreme3 og 4x4GB DDR4, blir totalprisen for bygget da cirka 14 500 kroner. Black Refinery koster til gjengjeld 11 500 kroner, der hovedforskjellen altså blir en Core i5. Personlig, skulle en slik oppgradering være verdt det, så ville jeg ha satset på at minst 50% av bruken min måtte vært modellering og redigering, med stort trykk på det første.

Sånn ymse ellers, så er Black Refinery designet for å ha høy kvalitet i alle ledd. Den er definitivt stillegående, og har ikke nevneverdige svakheter.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Takk for infoen! Nå blir ikke 3D-modelleringen brukt så mye, så tror at et Black Refinery Nivå vil passe fint. Garantert bedre enn det jeg har nå uansett, så det får holde. 

Samtidig som jeg spurte her, så spurte jeg en veldig god kompis som har bygget 50+ PCer om å sette opp noe til meg, og han fant fram dette her.

CocOcxY.png

Hvordan er dette oppsettet i forhold til Black Refinery? Mye likt, men noen andre valg har han gjort. 1866MHz ram i stedet for 2400MHz, hva er forskjellen der?

Litt kraftigere PSU også? Og hva er forskjellen mellom hovedkortet du og han har listet opp?

Vil bygget han har laget og Black Refinery bygget ha noen ytelseforskjeller som er markante? Hva er mest bang for the buck?

Vanskelig som nybegynner å vite hva man skal velge. :)

Lenke til kommentar

Takk for infoen! Nå blir ikke 3D-modelleringen brukt så mye, så tror at et Black Refinery Nivå vil passe fint. Garantert bedre enn det jeg har nå uansett, så det får holde. 

Samtidig som jeg spurte her, så spurte jeg en veldig god kompis som har bygget 50+ PCer om å sette opp noe til meg, og han fant fram dette her.

CocOcxY.png

Hvordan er dette oppsettet i forhold til Black Refinery? Mye likt, men noen andre valg har han gjort. 1866MHz ram i stedet for 2400MHz, hva er forskjellen der?

Litt kraftigere PSU også? Og hva er forskjellen mellom hovedkortet du og han har listet opp?

Vil bygget han har laget og Black Refinery bygget ha noen ytelseforskjeller som er markante? Hva er mest bang for the buck?

Vanskelig som nybegynner å vite hva man skal velge. :)

Det er veldig likt, bortsett fra at hovedkortet som er valgt ikke kan overklokke, og da mister du plustelig svært mye ytelse (ca. 25%). Minnet er en del tregere, og du mangler ekstra lagringsplass. ^^ Strømforsyningen har litt flere watt, er ørlite mer stillegående, men har litt lavere kvalitet på delene på innsiden. Du trenger ikke 750W til dette systemer, for å være helt ærlig. Black Refinery er gjennomgående et bedre alternativ, slik jeg ser det. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Har du vurdert r9 390?

Hva er pros/cons ved r9 390 kontra GTX 970?

Har du vurdert r9 390?

Virker helt ok dette. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at 250 GB lagringsplass fort kan bli veldig lite.

Skal ha en 2TB HDD i tillegg, mulig han glemte å ta det med bare.

Det er veldig likt, bortsett fra at hovedkortet som er valgt ikke kan overklokke, og da mister du plustelig svært mye ytelse (ca. 25%). Minnet er en del tregere, og du mangler ekstra lagringsplass. ^^ Strømforsyningen har litt flere watt, er ørlite mer stillegående, men har litt lavere kvalitet på delene på innsiden. Du trenger ikke 750W til dette systemer, for å være helt ærlig. Black Refinery er gjennomgående et bedre alternativ, slik jeg ser det.  :)

Høres logisk ut det du sier. Foreløpig heller jeg mer mot ditt bygg.

Angående kabinett så har jeg igrunn veldig lyst på Fractal Define R5 White. Det ser snasent ut, og skal vel fungere likt/bedre til Black Refinery bygget? Selv om det sikkert nå må hete White Refinery.

e71b32da-45bb-4de6-b0c8-05b3c194d7ed.jpg

Skal ha PC-en stående i stua, og vil prøve å holde skrivebordet + ting litt lyst også, slik at ikke PC-hjørnet blir et sort hull i stua.

Men så foreløpig har jeg Black (white) refinery med 256gb SSD, 2TB HDD og R5 white i stedet. Er det vits å vurdere 500gb SSD, slik at man kan ha flere spill på SSD kontra HDD? 256 kan vel holde til alt av programmer + det spillet man spiller mest/henter mest på å ha på SSD.

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. 500GB SSD er satt opp som utgangspunkt fordi det er svært mange som ikke utnytter mer enn 500GB lagringsplass. Ingenting i veien med å gå ned i kapasitet på SSD, for å utvide med vanlig harddisk. :)

Kabinettet er litt annerledes ved at du har en svingdør i stedet for at frontpanelet tas rett av, og at du betaler litt ekstra for å ha vindu og harddiskstativ med plass til drøssevis av ekstradisker. Det er veldig små detaljer, så om du liker hvit, gå heller for R5 White enn Define S.

Ville også mye heller tatt GTX 970 enn R9 390. Bedre overklokking, mindre strømforbruk og lavere støynivå.

Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. 500GB SSD er satt opp som utgangspunkt fordi det er svært mange som ikke utnytter mer enn 500GB lagringsplass. Ingenting i veien med å gå ned i kapasitet på SSD, for å utvide med vanlig harddisk. :)

Kabinettet er litt annerledes ved at du har en svingdør i stedet for at frontpanelet tas rett av, og at du betaler litt ekstra for å ha vindu og harddiskstativ med plass til drøssevis av ekstradisker. Det er veldig små detaljer, så om du liker hvit, gå heller for R5 White enn Define S.

Ville også mye heller tatt GTX 970 enn R9 390. Bedre overklokking, mindre strømforbruk og lavere støynivå.

390 er billigere enn det skjermkortet du har valgt og 390 stort sett yter bedre enn GTX 970 i aller fleste spill pluss at det har dobbelt så mer VRAM (mer "future proofing"). 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3205596

HVIS du skal ha STRIX versjonen av et skjermkort, så er det et mye bedre kjøp å gå får 390 jeg linket til da det er billigere + yter bedre.

edit: er det virkelig nødvendig å bruke argumentet "lavere strømforbruk" og "støynivå" når det er snakk om skjermkort i dagens marked? strømforbruk har ikke en dritt å si for 99% av befolkningen i norge da de ikke ser forskjell på strøm regninga om du hadde hatt 390 eller 970 skjermkort. Støynivå virkelig? eneste grunnen til at 970 hadde støyet mindre enn en 390 er om du kjøper gaming versjonen av 970 og reference for 390.. Har du bevis på at det støyer mer? Jeg kjenner en venn av fattern og han har 390 XFX versjonen og den støyer ikke så mye at du kan si at det er forskell mellom 970 og 390 når det kommer til støy..

Edit 2: ang. overklokking referer til videoen jeg linket til. Du kan overklokke 970 og håpe på at det blir like raskt som 390, men da kan du igjen overklokke 390 og det blir raskere enn 970 der igjen.. Med mindre du er overklokking hardcore så kommer ikke et 970 OC til å ta igjen et 390 OC.

EDIT 3: Glemte å nevne at går du for AMD så har du muligheten til å kjøpe en freesync skjerm som er det samme som G-Sync men du kan få tak i en slik skjerm til en billigere penge.. Ta f.eks G sync. Billigiste G sync skjermen jeg fant på komplett koster 3990 kr. Billigste Freesync skjermen jeg fant koster 1800 kr og 2800 kr også.

Endret av svenal34
Lenke til kommentar

I følge googling og det han kompisen sier så vil ikke 1800MHz kontra 2400MHz ha noe å si i praksis (veeldig lite i såfall) til mitt bruk.

Litt av grunnen til at jeg vil ha GTX 970 framfor R9 390 er (det jeg finner ut tilsier at) den er stillere, kjøligere, FXAA, Super sample resolution, game stream, shadowplay og litt andre greier. Mulig noe av det kan diskuteres fram og tilbake, men føler jeg har landet på GTX 970. Shadowplay er også et stort trekkplaster blant de.

Angående kabinett, så la jeg ut feil bilde. Vil ha den som er helt tett (uten vindu). Regner med det blir litt bedre støydemping av det.

Foreløpig ser builden min slik ut.

OcE7cJ0.png

Fikk satt ned prisen 500 hos komplett, så jeg kan ta alt samlet der. Angående hovedkortet så skal det kunne overklokkes. Kanskje en annen versjon du tenker på?

Han som har hjulpet meg litt (i tillegg til dere) skal også hjelpe meg å sette PCen sammen også, så da blir det gjort ordentlig. 

Får også en 2TB harddisk han har liggende, så da sparer jeg de pengene.

Føler at dette blir bra, må bare finne en god (brukt) skjerm, så er jeg klar. Si ifra om dere tror noe er riv ruskende galt her :).

Lenke til kommentar

2400MHz har potensielt en god del å si på noen spilltitler. Mener Nizzen hadde en kilde på det av nyere titler i 2015, som tok utbytte av det. Men det er ikke det viktigste i bygget, det er jeg absolutt enig i.

Ville fremdeles byttet til et Z97 hovedkort i stedet for H97. Overklokking er blitt ekstremt enkelt. Du skriver bokstavlig talt inn to verdier og klikker lagre. Og så har du 25% bedre ytelse. Beste investeringen du kan gjøre. 

Ellers meget flott med rabatt på Komplett. Som regel veldig trivelig kundebehandling og god service der. :)

390 er billigere enn det skjermkortet du har valgt og 390 stort sett yter bedre enn GTX 970 i aller fleste spill pluss at det har dobbelt så mer VRAM (mer "future proofing"). 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3205596

HVIS du skal ha STRIX versjonen av et skjermkort, så er det et mye bedre kjøp å gå får 390 jeg linket til da det er billigere + yter bedre.

edit: er det virkelig nødvendig å bruke argumentet "lavere strømforbruk" og "støynivå" når det er snakk om skjermkort i dagens marked? strømforbruk har ikke en dritt å si for 99% av befolkningen i norge da de ikke ser forskjell på strøm regninga om du hadde hatt 390 eller 970 skjermkort. Støynivå virkelig? eneste grunnen til at 970 hadde støyet mindre enn en 390 er om du kjøper gaming versjonen av 970 og reference for 390.. Har du bevis på at det støyer mer? Jeg kjenner en venn av fattern og han har 390 XFX versjonen og den støyer ikke så mye at du kan si at det er forskell mellom 970 og 390 når det kommer til støy..

Edit 2: ang. overklokking referer til videoen jeg linket til. Du kan overklokke 970 og håpe på at det blir like raskt som 390, men da kan du igjen overklokke 390 og det blir raskere enn 970 der igjen.. Med mindre du er overklokking hardcore så kommer ikke et 970 OC til å ta igjen et 390 OC.

EDIT 3: Glemte å nevne at går du for AMD så har du muligheten til å kjøpe en freesync skjerm som er det samme som G-Sync men du kan få tak i en slik skjerm til en billigere penge.. Ta f.eks G sync. Billigiste G sync skjermen jeg fant på komplett koster 3990 kr. Billigste Freesync skjermen jeg fant koster 1800 kr og 2800 kr også.

perfrel_1920.gif

perfrel_2560.gif

Dette er et sammendrag fra 22 populære spilltitler hos TechPowerUP. Et slikt R9 390 overklokker cirka 7-8 prosent. Et MSI GTX 970 overklokker 14-15% fra samme testside. :) Pga. lavt strømforbruk, står viftene på MSI-kortet blant andre leverandører helt stille, og kortet kjøles passivt, ved lavt forbruk. Det er 100 kroner forskjell på MSI GTX 970 og ASUS R9 390, 200 kroner om du regner med Komplett som eneste leverandør. Jeg ville valgt GTX 970. 

Lenke til kommentar

I følge googling og det han kompisen sier så vil ikke 1800MHz kontra 2400MHz ha noe å si i praksis (veeldig lite i såfall) til mitt bruk.

Litt av grunnen til at jeg vil ha GTX 970 framfor R9 390 er (det jeg finner ut tilsier at) den er stillere, kjøligere, FXAA, Super sample resolution, game stream, shadowplay og litt andre greier. Mulig noe av det kan diskuteres fram og tilbake, men føler jeg har landet på GTX 970. Shadowplay er også et stort trekkplaster blant de.

Angående kabinett, så la jeg ut feil bilde. Vil ha den som er helt tett (uten vindu). Regner med det blir litt bedre støydemping av det.

Foreløpig ser builden min slik ut.

OcE7cJ0.png

Fikk satt ned prisen 500 hos komplett, så jeg kan ta alt samlet der. Angående hovedkortet så skal det kunne overklokkes. Kanskje en annen versjon du tenker på?

Han som har hjulpet meg litt (i tillegg til dere) skal også hjelpe meg å sette PCen sammen også, så da blir det gjort ordentlig.

Får også en 2TB harddisk han har liggende, så da sparer jeg de pengene.

Føler at dette blir bra, må bare finne en god (brukt) skjerm, så er jeg klar. Si ifra om dere tror noe er riv ruskende galt her :).

AMD har tilsvarende

Lenke til kommentar

Ok, alle andre tester jeg har sett sier at 390 er raskere enn 970 stock, og at 390 oc rr raskere enn 970 oc.

Skal ta en meta-analyse av nettsider etter hvert. Det må jeg medgi er et punkt jeg har vært for dårlig på de siste månedene i forhold til normalt. Det skyldes studier og jobb. Men dette skal etterforskes! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, byggetråden øverst her har alltid vært et samarbeid mellom mange flinke, dyktige forummedlemmer. Jeg føler et overordnet ansvar for å holde den til høyeste standard, men det er samtidig viktig for meg å alltid være helt åpen for innspill og irettesettelser av et slikt slag, da kunnskap på dette feltet er ferskvare. Ønsker å ha en god tone mellom meg og andre byggere på forumet, siden vi alle vil forbrukerens beste. :) I morgen jobber jeg morgen til kveld, og skal på lørdagsfest for oss fysioterapeut-studenter. På søndag lover jeg å lese meg litt opp! 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Agentspoon så nå at jeg kan ha virket litt aggresiv jeg beklager. Jeg håper vi kan finne nye kongen på haugen når det gjelder grafikkort og pris/ytelse :)

Har nå kikket på 8 ulike tester av GTX 970 vs R9 390. 6 av dem var positivt innstilt til R9 390. Tar derfor og bytter til det kortet i Black Refinery. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå kikket på 8 ulike tester av GTX 970 vs R9 390. 6 av dem var positivt innstilt til R9 390. Tar derfor og bytter til det kortet i Black Refinery. :)

Interessant!

Utifra et kjapt søk så virker det ikke som det er særlig store forskjeller mellom de? Selv om jeg skjønner at dere tyner mest mulig ytelse og vil ha det aller beste i tråden din/deres. 

Builden min ser fortsatt ut som komplett-tilbudet over. Tenker jeg venter til jeg har fått solgt en Mac og et objektiv (det i signaturen) før jeg orker å investere. Hadde ikke vært dumt om noe av det kom på tilbud i mellomtiden heller. Kanskje man kan spare enda mer.

Lenke til kommentar

Hei Agentspoon så nå at jeg kan ha virket litt aggresiv jeg beklager. Jeg håper vi kan finne nye kongen på haugen når det gjelder grafikkort og pris/ytelse :)

Agentspoon først og fremst det er veldig bra at vi som medlemmer av diskusjon klarer å skvise inn et bedre kort inni budsjettet uten å gjøre det dyrere :) Men jeg er ganske sikker på at det er et par her som kommer til å vri å slenge på det :) 

8 GB kommer til å bli veldig kjekt å hå, sist jeg skjekka så hadde jeg 3494 GPU VRAM usage på MGSVTPP (1440p) ultra 

Interessant!

Utifra et kjapt søk så virker det ikke som det er særlig store forskjeller mellom de? Selv om jeg skjønner at dere tyner mest mulig ytelse og vil ha det aller beste i tråden din/deres. 

Builden min ser fortsatt ut som komplett-tilbudet over. Tenker jeg venter til jeg har fått solgt en Mac og et objektiv (det i signaturen) før jeg orker å investere. Hadde ikke vært dumt om noe av det kom på tilbud i mellomtiden heller. Kanskje man kan spare enda mer.

I USA så koster 390 c.a 20 dollar mindre enn 970 og yter bedre. I norge så er de avhengige av butikker hvem som er billigst. jeg ville gått for skjermkortet som er billigst og yter best, det er vanskelig å si. annen ting er jo å se "software de tilbyr, nVidia Geforce Experience er veldig bra og AMD har gaming evolved. Begge har recorde funksjoner osv. så de er veldig kompetivt :) viktig at du SELV bestemmer hvilket som er best for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...