Gjest Slettet-I9yduzDf Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Welcome to my wall of text! Alt av PC jeg eier er en 9 år gammel laptop(Plex server/seedbox) og en 4 år gammel laptop(daglig bruk). Nerden i meg har veldig lyst til å ha ting kjappere og legge til FW + div servere. Itedenfor å invistere i 1 stue/FW evt ESXi PC og 1 generell bruk PC tenkte jeg å ha en enkel SXi server som hadde alt, mye lagringsplass, og var kraftig samtidig som den ikke er altor bråkete. I dag har Plex serveren min bibloteket sitt via en USB 2 disk på 2 TB og er delt via samba. Alt som kopieres er på max 2-4 mb/s, og den slår seg av flere ganger i måneden ved hard transcoding. Er snart på min 6.(!) time ved å kopiere 55GB fra den interne HD'n som seedboxen laster ned til, til USb2'n... Har så å si ingen peiling på hva som er bra og hva som er dårlig av PC komponenter. Datt av etter at jeg kjøpte mitt siste 3D kort i ungdomstiden og det var et GeForce 4600Ti. Har prøvd å sette opp litt og har kommet til dette: Multicom INTEL CPU/Xeon E5-2620V3 2.40GHz 4573 kr SUPERMICRO X10SRA-F-O XEON5 C612 3876kr FRACTAL DESIGN Define R5 949 kr CORSAIR PSU 750W RM 1354 kr WESTERN DIGITAL Red 6TB 2830 kr WESTERN DIGITAL Red 6TB 2830 kr NOCTUA NH-D15S CPU Cooler 852 kr Total: 17 115kr Proshop DDR4, 8 GB, DIMM 288-pin, 2133 MHz / PC4-17000, CL15, 1.2 V, registrert, ECC x 2 2582kr Totalt rundt 21 med frakt. Grunnen til minnevalget er at det er under hovedkortet sitt "Verified memory". I hovedsak var planen min dette: 1 VM Pfsense (Kun terminal/SSH) 1 VM Ubuntu Server med Plex (Kun terminal/SSH) 1 VM Ubuntu Server med WD Red's delt over NFS/Samba (Kun terminal/SSH) 1 VM Seedbox 1 VM RADIUS server (Hadde håpa på GUI som kan konfigueres ved å bruke TV's som skjerm. Trenger en NIC + RJ45 -> HDMI?) 1 VM Stue PC (Styrt via mus/tastatus og TV'n. "Fest PC" så alt av private ting/filer er avskilt. Cloner føre fest og resetter etter fest så det alltid er "fresh". Trenger en NIC +RJ45 -> HDMI der også? En USB hub gjennom veggen er nok for mus/tastatur) ++ Div. Tenkte mange VM's så det er lett å ta backup/clone så det er lite nedetid/feilsøking. PC'n kommer til å havne på kontoret som er i naborommet til stua. ESXi blir styrt av en laptop med dualbooter med Windows 10. Gamer veldig lite, men har et lite ønske om å kjøpe en GPU og ordne PGU passtrough om et år på en Windows VM. Ellers er jo serveren relativt overdimmisjonert. Samtidig som at det skjer veldig lite på den fronten jeg har kjøpt utsyr til etter det jeg har forstått så denne PC'n klarer seg minst 6 -8 år uten behov for oppgradering da jeg ikke har altfor store behov. Hva mere trenger jeg? En SSD som alt av VM's installeres på? Har ikke prøvd ESXi før, hvordan går jeg frem for å få ting på diverse skjermer? Virker det med 2 ekstra NIC's og RJ45 -> HDMI koblet på 2 HDMI porter i forsterkeren? Holder det med 16 GB RAM? De samme verifiserte brikkene finnes i 16GB versjoner også for 2700 per stk. Trenger jeg er skjermkort enda? Holder det med en 400kr's passivt kjøla? Er det bedre for meg å vente til i3-6xxx har kommet ut for å spare en del laken og det vil holde mål? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvorfor titter du ikke på Lenovo TS140, server grade hardware og koster halvparten så mye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-I9yduzDf Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvorfor titter du ikke på Lenovo TS140, server grade hardware og koster halvparten så mye. Så jo greit ut, men skal mye til for at jeg går til Lenovo etter dette http://www.tek.no/artikler/lenovo-med-mer-crapware/192002 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvorfor titter du ikke på Lenovo TS140, server grade hardware og koster halvparten så mye. Så jo greit ut, men skal mye til for at jeg går til Lenovo etter dette http://www.tek.no/artikler/lenovo-med-mer-crapware/192002 Det gjaldt kun consumer laptopene, ikke business Lenke til kommentar
Gjest Slettet-I9yduzDf Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Mere prinsipp Er den rj45 - hdmi metoden noe som virker? Eller er det andre måter som er bedre og billigere? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Du installerer jo eget OS på boksen, men opp til deg. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Bloatware ser du jo ikke noe til på en server da det er du selv som må sørge for å ha OS tilgjengelig. Ellers er jeg enig i å kjøpe en ferdig lenovo server. Har gode erfaringer med disse fra tidligere. DDR4 er også en dyr investering i forhold til å kun bruke maskinen som vmware/hyperv host. Vil tro du lett kan holde deg til ECC DDR3 i mange år enda. Noe slikt kunne være et godt alternativ, mange som selger egne hostede servere for å gå over til Azure og andre skyløsninger, så det er mange billige servere å få. Denne serveren kostet nok 30xx når den var ny, dobbel PSU, dobbel CPU og mye mer ram og disk enn det du hadde fått plass til i bygget ditt. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65114446&searchclickthrough=true&searchQuery=server Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Esxi manages hovedsaklig over webui Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Det er smak og behag. Selv foretrekker jeg vSphere klienten. Endret 9. oktober 2015 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) To ting å tenkje på før du byrjar: sjekk at det finst gode drivarar til alt av nettverkskort og RAID-kontrollarar. Keisamt å bruke 4k på eit hovudkort og so kan du ikkje bruke det... For det andre, so vil du ha mest mogleg nettverkhastigheit (dvs. vurder fleire nettverkskort) til denne maskina, då det er via nettverket alt kjem til å foregå. 1 VM Stue PC (Styrt via mus/tastatus og TV'n. "Fest PC" så alt av private ting/filer er avskilt. Cloner føre fest og resetter etter fest så det alltid er "fresh". Korleis har du tenkt å styre denne? So vidt meg bekjent får du ikkje vist fram dei forskjellige VM-ene rett på skjermen til maskina, alt styrast via vSphere over nett. Hva mere trenger jeg? En SSD som alt av VM's installeres på? Treng ikkje SSD eingong, det held lenge med ein USB-minnepinne. Har ikke prøvd ESXi før, hvordan går jeg frem for å få ting på diverse skjermer? Virker det med 2 ekstra NIC's og RJ45 -> HDMI koblet på 2 HDMI porter i forsterkeren? Trenger jeg er skjermkort enda? Holder det med en 400kr's passivt kjøla? ESXi-boksen treng knapt skjerm, og skjermkort er heller ikkje spesielt naudsynt. Holder det med 16 GB RAM? De samme verifiserte brikkene finnes i 16GB versjoner også for 2700 per stk. For fildeling so treng du nesten ingenting. 16 GB vil vare lenge, usikker på kor mykje dei andre foreslåtte serverane dine kan bruke. Endret 9. oktober 2015 av soleis Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Det er smak og behag. Selv foretrekker jeg vSphere klienten. Joda, poenget med det jeg skrev var jo at det som regel kjøres headless... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-I9yduzDf Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Multi-headed-VMWare-Gaming-Setup-564/ http://www.webbosworld.co.uk/blog/?p=471 Er sånn jeg tenkte å ha en VM som viser bildet på TV'n til youtube/spotify ++ som en fest PC. Ser ut som om jeg trenger et billig kort jeg kobler TV'n til. Og etterhvert et par skjermer i kontoret bare jeg blir ferdig med å pusse opp. Så vil trenge et par skjermkort på sikt virker det som. RJ45 - HDMI er bare extender ser jeg nå. De fleste VMene blir headless. Det krever vel sitt av luftgjennomstrømning på kabinettet. Vil ha ting stille og kjøligst mulig. Er somregel begrensa plass/PCI-E i ferdigservere? Får bruke helga på å sette opp div oppsett og google etter flere som har gjort dette Lenke til kommentar
Gjest Slettet-I9yduzDf Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Multi-headed-VMWare-Gaming-Setup-564/ http://www.webbosworld.co.uk/blog/?p=471 Er sånn jeg tenkte å ha en VM som viser bildet på TV'n til youtube/spotify ++ som en fest PC. Ser ut som om jeg trenger et billig kort jeg kobler TV'n til. RJ45 - HDMI er bare extender ser jeg nå. De fleste VMene blir headless. Det krever vel sitt av luftgjennomstrømning på kabinettet. Vil ha ting stille og kjøligst mulig. Er somregel begrensa plass/PCI-E i ferdigservere? Får bruke helga på å sette opp div oppsett og google etter flere som har gjort dette Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Har en RJ45 til hdmi, men har aldri testet den Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Multi-headed-VMWare-Gaming-Setup-564/ http://www.webbosworld.co.uk/blog/?p=471 Dette har eg ikkje prøvd, men det ser veldig interessant ut. Dersom du får til noko kult rundt dette må du fortelje om det i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-I9yduzDf Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Har gått over bruksområdet den kommer til å ha og endra en god del. Det blir nå ESXi: - Ubuntu Server med Plex - Et eller annet for deling av HDDs over nett - Ubuntu Server for Seedbox - Kansje et par til for testing av div. Utstyr: Fractal Design Node 804 - 819,- ASRock E3C226D2I - 1999 ,- Corsair RM450 80 GOLD - 999,- 2 x Kingstom 8GB DDR3 ECC - 1300,- Xeon E3-1240L v3 2.00GHz - 3035.- 2 x WD Red 6TB - 5396.- Totalt ca 13 500,- Og harddiskene står for en stor slump av det CPU'n bruker 25W. Går for et stille og kjølig system. Mangler bare CPU kjøleren nå Noen invendinger på noen av valgene? Når jeg skal installere systemet har jeg sett at det bare kan installeres på en USB minnepenn, men hvor bør VM installeres? På en SSD eller på WD'ene? Endret 12. oktober 2015 av Slettet-I9yduzDf Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg ville kjørt OS delen på SSD og resten på HDD Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Når jeg skal installere systemet har jeg sett at det bare kan installeres på en USB minnepenn, men hvor bør VM installeres? På en SSD eller på WD'ene? Trur eg nemnde dette tidlegare, men eg ville droppa SSD-ane og køyrt ESXi rett på ein minnepenn. Systemet i seg sjølv krev ikkje so mykje ressursar at det må vere so kjapt som mogleg. VM-ane har du på snurrediskar i RAID. Du kan og tenke på å kjøpe 4x3TB-disker i staden for 2X6TB, for å gjere det billegare dersom ein disk ryker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Ser sofware raid som hovedkortet har ikke er så bra støtta av ESXi. Hvis jeg ikke skaffer et hardware kort, hvordan kan jeg da sette opp raid? Bør jeg kjøpe et kort, og itilfelle hvilket? Må klare 4x wd red i raid 10. Har en pci3.0 x16 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Finn et Highpoint eller LSI fra finn til under tusenlappen, holder nok lenge. Aktiver raid i bios. Du velger selv om du vil kjøre OS på raid eller på minnepenn som Soleis foreslår. Om du velger minnepenn. Installer så OS, deretter programvaren fra raidkortet. Lag så et array Endret 13. oktober 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå