Gå til innhold

TEST: iPhone 6S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

Det at en nettleser benytter seg av x antall kjerner, betyr ikke at ytelsen skalerer lineært med antall kjerner. Det at mobilen benytter seg av alle kjerner, betyr IKKE at ytelsen blir tilsvarende bedre. Det er faktisk veldig lett å bli lurt av slike tall. En kan lett lage et program som belaster alle kjerner aktivt, men som ikke er noe raskere enn enkeltkjerneversjonen på grunn av ymse vanskeligheter (synkronisering kan være en ting).

Ang single core, se min post over

 

Det er jo ganske riktig det, og spesielt nettleser er spesielt et punkt for optimalisering. Se bare på den enorme ytelsesforskjellen mellom Chrome og Samsung sin egen nettleser. Spesielt comboen Exynos + Samsung nettleser vs Exynos pluss Chrome er ekstrem. Og det er med Samsung. Når du ser over til Apple som lager sine egne OS, og kan mer om optimalisering, og generelt lager bedre SW. Ytelsestallene på alle tester gjort i Safari er langt unna det du ser for tester som geekbench og antutu. I Safari oppnår A9 virkelig høy score, men mer pga optimalisering enn faktisk ytelse. Som selvfølgelig også betyr at den har generelt bedre browser ytelse. Ikke like ekstremt som i benchmarks, da disse spesielt blir optimalisert mot (alle gjør dette), men fortsatt en Apple iPhone 6S vil være raskere i Safari enn noen annen telefon i hvilken som helt browser.

 

Når det er sagt så gjør 8 kjerne CPUer det tilsvarende godt i web-benchmarks som andre benchmarks. Så de resterende kjernene BLIR brukt.

 

Den eneste kilden du har vist så langt er at alle kjernene blir belastet under nettlesing. Det er ikke det samme som at flere kjerner gir mer ytelse i dette tilfellet. Hvordan garanterer anandtech at følgende ikke skjer:

a = 0; // global
// Pseudo-kode
for_each_thread() {
   while(true) {
       lock(mutex);
       a += random();
       unlock(mutex);
   }
}
Det kan ved første øyekast virke som et litt søkt eksempel, men de fleste GUI-APIer krever fortsatt at en oppdaterer skjermen i hovedtråden, og da kan plutselig slike situasjoner oppstå. Hvis du koder programmet over i et vettugt programmeringsspråk, vil du se at alle kjerner blir belasta, men du vil aldri få en ytelsesøkning sammenlikninget med enkjerneversjonen på grunn av låsen på mutexen (som du må ha!).

 

Når det gjelder nettleserytelse er det fortsatt slik at brorparten av javascript foregår entrådet, og dette kommer nok til å fortsette en god stund fremover. Det finnes flertrådingsstøtte, men det er ytterst få nettsider som benytter seg av dette. Det eneste en flerkjernet CPU kan hjelpe med er selve nettsidetegningen, men selv dette kan være problematisk (CSS krever på et eller annet tidspunkt en seriell lesning, det samme gjør utformingsopptegningen). Til slutt skal alt tegnes til skjermen, og dette må skje i GUI-tråden, altså serielt.

 

Problemet med å finne konkrete benchmarks med enkelkjerneytelse mot flerkjerneytelse er at du allerede har utdefinert Safari fra testen, og dermed er det ikke så mange tester der ute som viser noen forskjell. Så hvis du vet om relevante tester her, så post dem gjerne.

 

Enkeltkjerneytelse kan ha mye å si. Spesielt siden selv moderne GUI-rammeverk krever oppdateringer i hovedtråden, og jo raskere hovedtråden kan få unna disse oppgavene, desto raskere flyter GUI-et. Altså beror flythastigheten på enkeltkjernehastighet.

 

I tillegg må en fortsatt ikke glemme at svært mange ting foregår serielt. Programutviklere tar seg ikke alltid bryet med å innføre parallelisme til programmet sitt, og noen programmer lar seg rett og slett ikke flertråde. I tillegg finnes det mange ting som krever serialisering på et tidspunkt.

Lenke til kommentar

...og takk gud for at uerfarne programmerere holder seg unna multithreading - det er ikke enkel materie!

Husker første gangen jeg skulle kode skikkelig multitråd - ytelsen utviklet seg med ca 1-n der "n" er antall prosessorer. Da jeg kjørte på 1024 kjerner ble det rett og slett kræsj på norges (på den tiden) kraftigste superdatamaskin, så jeg droppa testen med fullt system :)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Når du trykker hardere, trykker du også lengre. Du oppnår altså det samme.

 

Gitt at en utvikler lager et bilspill som kan ta 3D force i bruk, så vil du kunne gi gass som om du trykker pedalen mot gulvet i en vanlig bil. Dette er ikke mulig med longpress, det vil helt sikkert dukke opp andre og sikkert bedre muligheter for denne teknologien som longpress ikke vil kunne brukes til.

Har selv en iPhone6 i dag og må vel si at jeg selv ikke ser noen nytte i denne "klemme dritten ut av telefonen teknologien", all den tid jeg ikke ser poenget i å leke (det kalles visst å spille) på noe så lite.

Og til dere som skryter så fælt av optimaliseringen på en iPhone når det gjelder Safari, må jeg si at jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det. Jeg hater Safari dritten av hele mitt hjerte, men når Apple har bestemt at man ikke kan bytte standard nettleser hjelper det akkurat like mye som å pisse i buksa for å holde seg varm, om man kan legge inn Chrome. Det samme gjelder Apple kart (grøss og gru) vs Google maps.

Jobben på legger oss å bruke iPhone, og derfor har jeg smadret 2 telefoner i veggen i ren frustrasjon de siste 5 år (har ingenting med ny modeller å gjøre), og jeg må si at jeg er forundret over at noe så banalt som mangler og elendighet i en telefon kan skape så mye frustrasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gitt at en utvikler lager et bilspill som kan ta 3D force i bruk, så vil du kunne gi gass som om du trykker pedalen mot gulvet i en vanlig bil. Dette er ikke mulig med longpress, det vil helt sikkert dukke opp andre og sikkert bedre muligheter for denne teknologien som longpress ikke vil kunne brukes til.

 

Nettopp. Det er jo blant annet dette 3D-Touch potensielt kan brukes til, i tillegg til mange andre bruksområder for å bruke kraft som input.

 

 

Har selv en iPhone6 i dag og må vel si at jeg selv ikke ser noen nytte i denne "klemme dritten ut av telefonen teknologien", all den tid jeg ikke ser poenget i å leke (det kalles visst å spille) på noe så lite.

 

Jeg trodde heller ikke dette skulle være noe annet enn en gimmick, men allerede etter bare et par dager er dette noe jeg bruker aktivt og liker bedre og bedre. Faktisk tar jeg meg selv i å forsøke å trykke hardt på ulike ting på min iPad og gleder meg til denne funksjonen også kommer på neste generasjoner av det produktet.

 

Og til dere som skryter så fælt av optimaliseringen på en iPhone når det gjelder Safari, må jeg si at jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det. Jeg hater Safari dritten av hele mitt hjerte, men når Apple har bestemt at man ikke kan bytte standard nettleser hjelper det akkurat like mye som å pisse i buksa for å holde seg varm, om man kan legge inn Chrome. Det samme gjelder Apple kart (grøss og gru) vs Google maps.

 

Jeg forstår ikke helt hva som gjør at du blir så frustrert over Safari og Apple Kart. Begge deler fungerer helt strålende på mine dingser. Men det er kanskje noe du bruker av spesielle funksjoner som du syns ikke fungerer så bra? 

 

Jobben på legger oss å bruke iPhone, og derfor har jeg smadret 2 telefoner i veggen i ren frustrasjon de siste 5 år (har ingenting med ny modeller å gjøre), og jeg må si at jeg er forundret over at noe så banalt som mangler og elendighet i en telefon kan skape så mye frustrasjon. 

 

 

Det er jeg forundret over også...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

Gitt at en utvikler lager et bilspill som kan ta 3D force i bruk, så vil du kunne gi gass som om du trykker pedalen mot gulvet i en vanlig bil. Dette er ikke mulig med longpress, det vil helt sikkert dukke opp andre og sikkert bedre muligheter for denne teknologien som longpress ikke vil kunne brukes til.

 

Jo, du kan det med longpress også, men du vil da ha en digital variant (på/av).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har selv en iPhone6 i dag og må vel si at jeg selv ikke ser noen nytte i denne "klemme dritten ut av telefonen teknologien", all den tid jeg ikke ser poenget i å leke (det kalles visst å spille) på noe så lite.

 

Jeg trodde heller ikke dette skulle være noe annet enn en gimmick, men allerede etter bare et par dager er dette noe jeg bruker aktivt og liker bedre og bedre. Faktisk tar jeg meg selv i å forsøke å trykke hardt på ulike ting på min iPad og gleder meg til denne funksjonen også kommer på neste generasjoner av det produktet.

 

Og til dere som skryter så fælt av optimaliseringen på en iPhone når det gjelder Safari, må jeg si at jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det. Jeg hater Safari dritten av hele mitt hjerte, men når Apple har bestemt at man ikke kan bytte standard nettleser hjelper det akkurat like mye som å pisse i buksa for å holde seg varm, om man kan legge inn Chrome. Det samme gjelder Apple kart (grøss og gru) vs Google maps.

 

Jeg forstår ikke helt hva som gjør at du blir så frustrert over Safari og Apple Kart. Begge deler fungerer helt strålende på mine dingser. Men det er kanskje noe du bruker av spesielle funksjoner som du syns ikke fungerer så bra? 

 

Jobben på legger oss å bruke iPhone, og derfor har jeg smadret 2 telefoner i veggen i ren frustrasjon de siste 5 år (har ingenting med ny modeller å gjøre), og jeg må si at jeg er forundret over at noe så banalt som mangler og elendighet i en telefon kan skape så mye frustrasjon. 

 

 

Det er jeg forundret over også...:-)

3D touch har sikkert noe for seg, men siden mine behov i så måte ville vært dekket av longpress (som jeg heller aldri har brukt) så har det lite for seg for min del. 

 

Chrome over hele linja, hvorfor da knote med et snevert produkt. Apple kart...blir sikkert bra en gang rundt 2025, men enn så lenge er det slett ikke til å stole på. Det har blitt bedre, det skal sies, men det er ikke i nærheten av Google maps enda. Derfor ville jeg gjerne kunne satt Maps som standard, men i kjent Apple vrangvilje er det ikke mulig.

 

Kunne likegodt ha vært 20 ganger ikke bare 2, men klarte å besinne meg ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

Når du trykker hardere, trykker du også lengre. Du oppnår altså det samme.

Du skjønner altså ikke forskjellen på kraft og tid. Jaja, du finner nok ut av det. Hvis du er Android-bruker så kommer helt sikkert muligheten for å bruke kraft som input-metode til de aller fleste modeller der også ganske snart...

Vi skjønner alle forskjellen, men det gjenstår å se om dette vil gi noe av praktisk betydning ut over det som kan gjøres vha long press. Så langt har vi ikke sett eksempler på det.

Lenke til kommentar

 Jo, du kan det med longpress også, men du vil da ha en digital variant (på/av).

 

Nettopp, og da vil den ikke fungere på i nærheten samme måte.

 

3D-Touch er rett og slett noe nytt og potensielt noe som kan totalt endre hvordan vi gir input til digitale dingser.

Om noen år, når alle smartmobiler har dette, så vil nok alle også forstå hva det kan brukes til...:-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Gitt at en utvikler lager et bilspill som kan ta 3D force i bruk, så vil du kunne gi gass som om du trykker pedalen mot gulvet i en vanlig bil. Dette er ikke mulig med longpress, det vil helt sikkert dukke opp andre og sikkert bedre muligheter for denne teknologien som longpress ikke vil kunne brukes til.

 

Jo, du kan det med longpress også, men du vil da ha en digital variant (på/av).

En glidende bevegelse vil aldri kunne sammenlignes med å presse, ei heller vil denne på noen som helst måte kunne bli like nøyaktig.  (Du vet at en gasspedal på en bil er noe helt annet enn på/av?)

På de fleste områder er Apple mye bedre på å få teknologien til å virke enn hos diverse Android leverandører, dog virker Samsung å være på rett vei (S6 edge, Note 5 og gear s2) dette er ikke kopiprodukter, men produkter som presser konkurransen til neste trinn, noe iallefall jeg er glad for.

Lenke til kommentar

Vi skjønner alle forskjellen, men det gjenstår å se om dette vil gi noe av praktisk betydning ut over det som kan gjøres vha long press. Så langt har vi ikke sett eksempler på det.

 

 

Jeg har brukt 6s i tre døgn og er allerede veldig veldig glad i force touch. Det funker ikke å ha snarveier plassert bak noen sekunders trykk - det er viktig at de er umiddelbare. Force touch er umiddelbart.

 

Det funker ikke å si "det er ikke noe nyttig, for det kan gjøres på en annen måte også!". Det kan man nemlig si om alt. Jeg får utført stort sett alt jeg vil på en datamaskin via terminalen, men GUI er fortsatt nyttig. Man kan helt fint styre en smarttelefon uten touchscreen om man har en d-pad, men det er jo ikke noe OK.  Sånn er det med force touch også. Det er en mye bedre måte å gjøre en del viktige ting på , selv om det selvsagt ikke er den eneste. I tillegg til å være noe helt nytt - analog input utover xy-dimensjonen. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg trodde først 3D Touch egentlig bare var en gimmick, men etter å ha prøvd det litt i Chicago et par dager etter lansering av 6S ble jeg positivt overrasket.

 

Misforstå meg rett, jeg oppgraderer ikke fra 6 til 6S på grunn av det, men de har unektelig fått til god implementering av det. F.eks. ser jeg absolutt nytten spesielt når man går/bruker telefon med én hånd, bare skal sjekke noe kjapt (en link i en melding, en adresse på Google Maps) og vil tilbake til hovedmenyen av skjermen igjen -- man slipper unna med litt mindre bevegelse av fingrene. 

 

Så tja. Jeg kan se noe nytteverdi i det, men i det store og det hele synes jeg det har blitt litt hauset opp. 

Lenke til kommentar

 

Vi skjønner alle forskjellen, men det gjenstår å se om dette vil gi noe av praktisk betydning ut over det som kan gjøres vha long press. Så langt har vi ikke sett eksempler på det.

 

 

Jeg har brukt 6s i tre døgn og er allerede veldig veldig glad i force touch. Det funker ikke å ha snarveier plassert bak noen sekunders trykk - det er viktig at de er umiddelbare. Force touch er umiddelbart.

 

Det funker ikke å si "det er ikke noe nyttig, for det kan gjøres på en annen måte også!". Det kan man nemlig si om alt. Jeg får utført stort sett alt jeg vil på en datamaskin via terminalen, men GUI er fortsatt nyttig. Man kan helt fint styre en smarttelefon uten touchscreen om man har en d-pad, men det er jo ikke noe OK.  Sånn er det med force touch også. Det er en mye bedre måte å gjøre en del viktige ting på , selv om det selvsagt ikke er den eneste. I tillegg til å være noe helt nytt - analog input utover xy-dimensjonen. 

 

 

Sånn er det, Audun. Fint beskrevet.

 

På iPhone er det flere ulike former for å gi input/kommandoer:

 

Tap/Dobbel-Tap

Longpress

3D-Touch/ForceTouch litt hardt (peek)

3D-Touch/ForceTouch hardere (pop)

 

Det er mulig å se på 3D-Touch som en "analog" måte å gi kommandoer til en digital dings direkte på skjermen.

Fungerer helt fantastisk også, allerede i første utgave.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

 

Vi skjønner alle forskjellen, men det gjenstår å se om dette vil gi noe av praktisk betydning ut over det som kan gjøres vha long press. Så langt har vi ikke sett eksempler på det.

 

 

Jeg har brukt 6s i tre døgn og er allerede veldig veldig glad i force touch. Det funker ikke å ha snarveier plassert bak noen sekunders trykk - det er viktig at de er umiddelbare. Force touch er umiddelbart.

 

Det funker ikke å si "det er ikke noe nyttig, for det kan gjøres på en annen måte også!". Det kan man nemlig si om alt. Jeg får utført stort sett alt jeg vil på en datamaskin via terminalen, men GUI er fortsatt nyttig. Man kan helt fint styre en smarttelefon uten touchscreen om man har en d-pad, men det er jo ikke noe OK.  Sånn er det med force touch også. Det er en mye bedre måte å gjøre en del viktige ting på , selv om det selvsagt ikke er den eneste. I tillegg til å være noe helt nytt - analog input utover xy-dimensjonen. 

Det du beskriver er alt løst med longpress og vil man vente kortere kunne delay-tiden vært justert ned. Da hadde du oppnådd eksakt det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

 

Gitt at en utvikler lager et bilspill som kan ta 3D force i bruk, så vil du kunne gi gass som om du trykker pedalen mot gulvet i en vanlig bil. Dette er ikke mulig med longpress, det vil helt sikkert dukke opp andre og sikkert bedre muligheter for denne teknologien som longpress ikke vil kunne brukes til.

 

Jo, du kan det med longpress også, men du vil da ha en digital variant (på/av).

En glidende bevegelse vil aldri kunne sammenlignes med å presse, ei heller vil denne på noen som helst måte kunne bli like nøyaktig.  (Du vet at en gasspedal på en bil er noe helt annet enn på/av?)

På de fleste områder er Apple mye bedre på å få teknologien til å virke enn hos diverse Android leverandører, dog virker Samsung å være på rett vei (S6 edge, Note 5 og gear s2) dette er ikke kopiprodukter, men produkter som presser konkurransen til neste trinn, noe iallefall jeg er glad for.

 

Svært mange spillkontrollere er digitale - også gass - så det funker ganske så bra.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor alle er mest opptatt av å krangle, å snakke forbi hverandre enn å faktisk diskutere...

 

Jeg har skrevet mye av dette før, men:

 

Det er viktig å skille på hva 3D touch gjør i iOS og hva det ville gjort med lik funksjonalitet i Android. Det er og viktig å skille på long press i iOS og Android.

 

I Android kan du uten problemer sette long press til å være like kjapt som 3D touch. Det gjelder jo da altså globalt. Altså er argumentet med at ting går raskere irrelevant i Android, men velkomment i iOS. Og jeg gidder ikke engang hvis folk skal si at dette er like instant som et lite trykk. Da vil jeg gjerne referere til artikkel og videomateriale...

 

Så kommer det til implementasjon og bruk.  Av det jeg har lest her og andre steder, og sammenlignet med min mobil er 3D touch noe som hadde kommet laaaaangt nede på lista over hva som var viktig. Som å f.eks previewe linker i iMessage. Strålende i iOS. Hvis jeg skulle gjort det på min mobil med 3D touch derimot, så hadde det tatt både lengre tid, og vært en dårligere løsning.

 

Mye av det det brukes til kunne lett vært implementert med long press også. Som f.eks undermenyene, Brukes long press til sletting og flytting av ikoner? Vel i Android så brukes long press til noe annet igjen, og de har implementert det på en annen måte. Hvorfor kan ikke Apple og implementere det på en annen måte, og bruke long press til å vise undermenyer? Noe du bruker lang oftere enn å flytte og slette apper? Selvfølgelig kan de lett gjøre det, men da forsvinner mye av poenget med 6S.

 

Det å bruke gass i bilspill derimot er jo umulig å få til med long press, men jeg hadde ikke kjøpt en mobil, fordi den er bedre å gi gass i i et bilspill liksom.

 

 

Jeg ser altså absolutt nytteverdien i iOS, og den løser en del problemer som kommer med at ting tar lengre tid pga simplisiteten i iOS. I Android derimot vil mye av dette ikke endre på noe. Det er jo derimot åpenbart at dette er noe som kommer til å bli brukt mer fremover i tid, og om noen år er det nok en selvfølge. Jeg ser derfor lett at dette kan bli en ting som blir svært nyttig i Android også, og er et argument for mid/high end telefoner, men ikke slik som det er nå. Til iOS derimot ser jeg absolutt at det genuint kan være veldig nyttig, og et savn på enheter som mangler dette. Som Apple selvfølgelig utsetter til andre enheter, pga salg.

 

EDIT: kommer bare til å svare hvis folk er interessert i å diskutere, og ikke i å få frem at den ene/andre er best, eller copypaste "MEN DET ER TO FORSKJELLIGE TYPER INPUT".

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...