Prosum Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei, Har en arbeidstaker som har sluttet i jobben. Hun har for flere år siden jobbet direkte med en av kundene i firmaet mitt, og fortsatte denne jobben da hun startet hos meg for et par år siden. Altså var det på grunn av ansettelsen av henne at jeg fikk denne kunden. Men nå som hun er selvstendig næringsdrivende vil hun gjerne fortsette å jobbe med denne kunden, noe som betyr at avtalen med firmaet mitt må opphøre. Kunden er kontraktsfestet med 6 mnd oppsigelse hos meg, men er det lov for henne å prøve å få kunden til å si opp hos meg for at hun kan ta over kunden selv etter endt oppsigelsestid? Er ingen konkurranseklausul eller lignende i kontrakten hennes. Kan jeg med rette nekte henne å "stjele" denne kunden? Mvh. Fortvilet arbeidsgiver :S Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Om det ikkje er avtalt klausuler som speler inn så har du som arbeidsgiver ingen kontroll over kva kundane dine velger å gjere. Det er mulig du kan ha ein sak i forhold til erstatning for illojalitet mot arbeidsgiver, men sidan det her er snakk om ein kunde som kun er kunde hos deg p.g.a. den personen som du ansatte så trur eg det er vanskelig å hevde at det er illojalt av arbeidstakaren å informere kunden om at arbeidsforholdet hos deg blir avslutta. Du må også tenke litt på kva som er best for ditt firma på lenger sikt. Eg veit i alle fall at dersom eg hadde vært kunde så hadde eg blitt ganske provosert om eg følgde "min" konsulent gjennom forskjellige firma for så å plutselig bli sittande fast i eit kundeforhold med eit firma som ikkje lenger leverer den tjenesten eg ville ha (kundekontakt med den aktuelle konsulenten). 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Markedsføringsloven § 25 kan potensielt ramme denne typen praksis, og det samme kan alminnelige arbeidsrettslige lojalitetsregler (som så vidt jeg vet er ulovfestet), men jeg vil tro det er et tungtveiende moment at kunden kom til bedriften med den ansatte. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Dette blir kanskje litt off-topic, men av ting du kan gjere som arbeidsgivar er å legge føringar for korleis den ansatte skal representere ditt firma gjennom oppsigelsesperioda. Du treng ikkje å akseptere at arbeidstakaren bruker oppsigelsestida til å avslutte og forberede kundens overgang fra ditt firma til eit anna. Ho skal tross alt jobbe for deg og ditt firmas interesser også i oppsigelsestida. Du kan og bør også vurdere å foreta ein sjarmoffensiv mot denne kunden slik at det fortsatt er aktuelt å være kunde hos deg, til tross for at den faste konsulenten sluttar i jobben. Argumenta du bør bruke då er vell fyrst og fremst at du kan ha ein leveringsgaranti sida ditt firma er velletablert og lite sårbart for endringar på både kort og lang sikt. Lenke til kommentar
Prosum Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Takk for raske svar og gode poenger! Det er jo slik min tidligere ansatte argumenterer også. Lurte altså her på om jeg kan vise til en lov for å hindre at hun gir kunden et tilbud på at hun håndterer leveranse i eget firma. Er en viktig kunde for meg, og vil tape MYE penger hvis de sier opp. Er klar for å sjarmere skjorta av meg (la oss håpe jeg slipper det...), men aller helst vil jeg hindre at hun gir et tilbud. Jeg høres kanskje litt "kald" ut, men synes ikke det er helt etisk at en av mine ansatte sier opp av fri vilje og stikker av med en viktig kunde (Ja, skjønner jeg mest sannsynlig ikke ville hatt kunden uten henne) Endret 8. oktober 2015 av Prosum Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvorfor er det uetisk? Kunden må da velge selv hvem de vil kjøpe sine tjenester av. Ellers: Er den ansatte ferdig med oppsigelsestiden? Det du kan "ta" henne på er at hun brukte arbeidstiden hos deg på å planlegge dette. Det vil klart være illojalt, og kan være erstatningsbetingende. Om hun ventet til hun var ferdig med å selge til kunden tviler jeg veldig på at du har noe du kan klage på her, i alle fall om du ikke har inntatt noe om dette i arbeidsavtalen. Nøyaktig hvor stille i båten du må sitte under oppsigelsestiden er jeg ikke sikker på, man kan nok informere kunder om at man slutter og starter for seg selv, i alle fall om man ikke bruker arbeidstiden på det. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvorfor er det uetisk? Kunden må da velge selv hvem de vil kjøpe sine tjenester av. Har virkelig ikke f.eks. advokater (nevner det siden jeg har forstått at du er det) etiske regler som forhindrer dette? Andre frie yrker har i hvert fall regler som sier at det er uetisk å ta med seg kunder som en har hatt mens en var ansatt, over til nyoppstartet egen praksis. Altså, nevne at en skal slutte og takke for samarbeidet, er jo greit, og blir en spurt om fremtidsplaner, er det ikke forbudt å nevne dem. Men ubedt å ta kontakt og reklamere for egen praksis, det gjør man ikke. Lenke til kommentar
Prosum Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Nå skal det faktisk sies at det står i kontrakten at hun ikke får drive "aktiv akkvisisjon" av kunder eller ansatte ved overgang til konkurrerende virksomhet. Men hun mener at det ikke er "aktivt" dersom kunden spør henne om hvor mye hun vil ta betalt for de samme tjenestene som kunden fikk i mitt firma, og at de etter et slikt tilbud avslutter samarbeidet hos meg og starter hos henne. Jeg mener derimot at det å levere et tilbud, og særlig et som er langt gunstigere enn avtalen jeg har med firmaet per i dag, i aller høyeste grad er "aktivt". Selv om det ikke nødvendigvis er hun som tar første steg. Finnes det noen god definisjon på begrepet "aktiv akkvisisjon"? Dette var et begrep i en standardkontrakt jeg brukte ved ansettelse, og angrer selvsagt nå på at det ikke er tydeligere i den retning jeg tolker det. Endret 9. oktober 2015 av Prosum Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 At hun svarer når kunden spør er nok ikke aktiv akkvisisjon, men tvert imot nettopp passiv akkvisisjon. 1 Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Vanligvis blir slike hendelser som dette skrevet i kontrakten ved ansettelse. Flere store selskap gjør dette, feks SAS-ansatte kan ikke gå rett i en Norwegian jobb. Det er mulig at de to selskapene samarbeider for å forhindre at en ansatt fra det ene selskapet går over til det andre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Har hun jobbet aktivt med kunden i hele ansettelsestiden hos deg? Har hun hatt eksklusivt ansvar for denne kunden? 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 kunden spør henne om hvor mye hun vil ta betalt for de samme tjenestene som kunden fikk i mitt firma, og at de etter et slikt tilbud avslutter samarbeidet hos meg og starter hos henne. "Det har jeg ikke anledning til å svare på så lenge jeg er ansatt her", burde hun svart, "men ta gjerne kontakt når jeg har begynt". Selvfølgelig er det illojalt å bruke arbeidstida til å formidle tilbud fra et konkurrerende firma? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå