trolli98 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Heisann! Jeg sliter med å skjønne hvordan jeg skal løse denne oppgaven, også etter at jeg har sett på forklaring fasit.Oppgaven lyder slik:At is smelternår temperaturen er over 0 *C, er en spontan reaksjon. Bruk vilkåret for at det skal skje en spontan reaksjon, og forklar hvordan dette uttrykket kan få negativt fortegn.Fasit:1.68 For at det skal skje en spontan reaksjon, må endring i Gibbs fri energi G= H -T *S = <0. Smelting av is er en endoterm reaksjon der entropien i systemet øker (H>0 OG S>0). Ved T = 273 K (= 0 °C) er G= H -T *S. Ved T > 273 K er G negativ og reaksjonen spontan. Det jeg ikke skjønner i fasit er hvordor utrykket blir lik null, når T=273 K, og pga dette skjønner jeg heller ikke svaret fasit kommer ut med...Hadde satt STOR pris på raske svar Mvh forvirret jente Lenke til kommentar
h33t Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 273K = 273 Kelvin = 0 grader cel. T er ikke 273 T = 0 forstår ikke hvorfor de i fasit bruker kelvin (=0c) og ikke bare celcius til og begynne med Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 uttrykket blir ikke null, produktet av av T*delta S > delta H, må bruke kelvin (K) som er SI for temperatur, 273*delta S > delta H => delta G = delta H - 273*delta S < 0 ergo er smelting spontan delta G < 0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå