bajas1234 Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Når jeg stiller MP på 13 blir mp automatisk 12.5 selv om det står 13 i BIOS Når jeg stiller MP på 14 Blir mp automatisk 5.0 ------- || ------- Når jeg stiller MP på 15 blir mp automatisk 5.5 ------- || ------- WHY ????? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Fått en låst Barton ? Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Sannsynligvis. Når kjøpte du den? Lenke til kommentar
bajas1234 Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Kjøte den for en uke siden... hvordan låse jeg den opp da? L1 bruene er ikke kutta!! :grine: Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Fra AMD Workaround:Her ser du L3-broene (rett under L1), og hele 5bit-koden, men legg merke til at den er bak-frem, på en måte. De 4 første bit'ene her er som på de gamle prosessorene, de brukes til å stille ønsket multiplier. I tillegg har vi nå fått den femte broen, og det er den som er interessant i dette tilfellet. De fire første er egentlig ikke spennende lenger, siden de nye chipsettene låser opp prosessoren for deg, de angir nå bare standard multiplier. Den kan endres fritt i BIOS - men bare innfor et gitt intervall. Enten kan prosessoren din endres fritt mellom 5x og 12,5x, eller så kan den endres mellom 13x og 18,5x. Det er her den siste broen kommer inn. Det er den som bestemmer intervallet din prosessor befinner seg i. Hvis den er lukket, har den verdien LO (altså 5x til 12,5x). Broen på bildet er åpen, verdien HI, noe som gir adgang til multipliere fra 13x til 18,5x. Hvorfor det er sånn? Rett og slett fordi hovedkortprodusenter er late. De bruker fortsatt den gamle 4bit-ordningen, slik at BIOS tar seg av de 4 første, men den femte er bestemt fra fabrikken. Heldigvis for oss XP-eiere er vi vant til å lukke/åpne broer fra før, så dette kan vi gjøre noe med! Ser ut som du må gjøre noe med den ene broen hvis du vil over 12,5 i MP Håper dette hjelper :-) Lenke til kommentar
bajas1234 Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Kutte den av med en tapetkniv/skalpell ? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Her er hvor jeg tok det ifra. http://www.overklokking.no/cpu/amd_workarounds/index6.html Jeg har aldri hatt en AMD CPU og heller ikke bygd noen systemer med AMD, så jeg vet ikke hvordan du ksal gjøre dette, men jeg leser jo alle guidene, prosjektene og slikt til overklokking.no :-) Lenke til kommentar
bajas1234 Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Men kan temperaturen ha en sammenheng med steppingen på prosessoren? Den ligger nemmelig på 50 grader idle med en Swiftech MCX462+..... med kabinettet åpent... har også på Articsilver 5.... Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Epox har ikke 5bits FID, så man kan ikke gå over 12.5 i MP uten mods. Så vidt jeg vet er det kun Abit NF7 som har 5bits FID og tilater bruk av alle multis. Om du kutter den siste (5.) L3 broen så vil du kunne bruke multi 13 til 22 .. men husk at du da ikke får kjørt 5-12.5 lenger. Den høye temeraturen skyldes nok at du ikke har montert kjøleribben riktig. Den kan sitte litt skevt på feks. En annen mulighet er at hovedkortet viser feil temp. Kjenn på kobberet på kjølern din.. om den er veldig varm så trenger du en kraftigere vifte.. om den er kald så er det en av mulighetene jeg nevner over som er skyld i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå