heipameg Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei, La oss si at jeg vil bli lærling i et eller annet, men aldri dro den yrkesfaglige utdanningsveien som fører til denne lærlingsjobben, kan jeg likevel få "godkjent" lærlingsplass? I følge lånekassen og fagbrev og CV og utdanning? Fikk relativt godt snitt, så hvis de vil ha meg inn, ville det ha gått? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei, La oss si at jeg vil bli lærling i et eller annet, men aldri dro den yrkesfaglige utdanningsveien som fører til denne lærlingsjobben, kan jeg likevel få "godkjent" lærlingsplass? I følge lånekassen og fagbrev og CV og utdanning? Fikk relativt godt snitt, så hvis de vil ha meg inn, ville det ha gått? Kommer an på om du har ungdomsrett, hva har du tatt av vidergående før og hvor gammel er du? Alle kan gå som praksiskandidat om de fikser seg lærlingplass, men uten ungdomsrett får ikke du eller bedriften støtte i fra staten. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei, La oss si at jeg vil bli lærling i et eller annet, men aldri dro den yrkesfaglige utdanningsveien som fører til denne lærlingsjobben, kan jeg likevel få "godkjent" lærlingsplass? I følge lånekassen og fagbrev og CV og utdanning? Fikk relativt godt snitt, så hvis de vil ha meg inn, ville det ha gått? Ja. Du kan uansett bli godkjent lærling. Jeg ble lærling i en alder av 23år. Avsluttet desverre løpet da jeg fant ut det ikke passet meg helt på den tiden. Valgene dine er : 5år praksis og deretter fagbrev, eller 4,5år som lærling(innenfor f.eks betongfag,tømrer eller elektriker etc). Du får 6mnd fritak hvis du har fullført studiespesialiserende/tilsvarende som oftest. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg går siste året på VGS nå, medier og kommunikasjonslinjen, jeg er da i riktig kull som hører til dette året. Vurderer å gå f.eks IKT-servicefag. Kunne jeg ha kommet inn på det? Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Mtp at bedrifter vil ha meg inn da. Jeg har jo ungdomsrett i 2 år til ut dette skoleåret, så det burde vel passe akkurat? Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (siden ungdomsrett er i 5 år???) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Om du fullfører med studiekompetanse så faller ungdomsretten. Slik jeg ser det har du noen valg: 1.Slutte nå og søke IKT til neste år, ta skolen og gå ut i lære. 2.Søke jobb innen IKT og jobb der i 5 år, gå så opp som praksiskandidat. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Så om jeg ikke har ungdomsrett, så kan jeg fortsatt bli lærling, men uten støtte fra lånekassen? Hvordan blir lønnen min da som lærling? Og jeg må da være lærling i hele 5 år, istedenfor 2 år? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Så om jeg ikke har ungdomsrett, så kan jeg fortsatt bli lærling, men uten støtte fra lånekassen? Hvordan blir lønnen min da som lærling? Og jeg må da være lærling i hele 5 år, istedenfor 2 år? Bedriften vill ikke få støtte for deg og du vill ikke få støtte fra lånekassen ja. Lønnen er opp til bedriften. Starter du som lærling må du ta 4-4,5år læretid og muligens ta opp noen fag? usikker på den der. Men går du 5 år som praksiskandidat(hjelpearbeider) så trenger du kun en eller ett par tester før fagprøve. Endret 9. oktober 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Så om jeg ikke har ungdomsrett, så kan jeg fortsatt bli lærling, men uten støtte fra lånekassen? Hvordan blir lønnen min da som lærling? Og jeg må da være lærling i hele 5 år, istedenfor 2 år? Så om jeg ikke har ungdomsrett, så kan jeg fortsatt bli lærling, men uten støtte fra lånekassen? Hvordan blir lønnen min da som lærling? Og jeg må da være lærling i hele 5 år, istedenfor 2 år? Bedriften vill ikke få støtte for deg og du vill ikke få støtte fra lånekassen ja. Lønnen er opp til bedriften. Starter du som lærling må du ta 4-4,5år læretid og muligens ta opp noen fag? usikker på den der. Men går du 5 år som praksiskandidat(hjelpearbeider) så trenger du kun en eller ett par tester før fagprøve. Usikker om bedriften får støtte. Men du kan få støtte fra lånekassen såfremt du er lærling gjennom opplæringskontorer og dermed har lærling kontrakt. Læretid med ferdig studiekompetanse for meg innenfor betongfag var på 4år. 5år som praksis(hjelpearbeider). Begge delene måtte jeg ha noen kurs/2-3 fag for å kunne ta fagprøven ved senere anledning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Ser jeg bommet litt på dette med støtte ja. Men forskjellen er at du får støtte som om det var høyere utdanning. Du kan lese mer om det her https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/utdanninger-du-kan-fa-stotte-til/Larlinger-uten-lovfestet-rett-til-videregaende-opplaring/ 1 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Det jeg da lurer på er, om jeg blir ferdig med året mitt nå (siste året), vil jeg da får generell studiekompetanse. Da har jeg brukt 3 år av ungdomsretten min. Har jeg da rett/mulighet til å kunne gå tilbake til VG2 og gå IKT-servicefaget, SÅ ut i 2 år lære? Vil jeg få støtte? Vil dette gå? Eller spørs det på om bedrifter vil ha meg inn? Fordi det er vel bedrifter som du selv må kontakte for så å komme inn som lærling hos dem, sant? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Det jeg da lurer på er, om jeg blir ferdig med året mitt nå (siste året), vil jeg da får generell studiekompetanse. Da har jeg brukt 3 år av ungdomsretten min. Har jeg da rett/mulighet til å kunne gå tilbake til VG2 og gå IKT-servicefaget, SÅ ut i 2 år lære? Vil jeg få støtte? Vil dette gå? Eller spørs det på om bedrifter vil ha meg inn? Fordi det er vel bedrifter som du selv må kontakte for så å komme inn som lærling hos dem, sant? Så fort du har fått studiekompetanse mister du ungdoms rett. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2015 Så den eneste løsningen for å bli lærling er da gjennom 4-5 år? Og da får jeg ikke støtte fra lånekassen.. De 2-3 fagene man må ta på siden, må man ta de som privatist (betale for det)? Eller er det gratis? Og lønnen kommer an på hva bedriften vil gi deg. Men denne tiden på 4-5 år vil fullt telles som jobb/lærlingtid/utdanning, sant? Så det går an å ha det på CVen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. oktober 2015 Del Skrevet 23. oktober 2015 Nei det er mange muligheter. Ta ett google søk... https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=l%C3%A6rling%20uten%20ungdomsrett Lenke til kommentar
comadore Skrevet 24. oktober 2015 Del Skrevet 24. oktober 2015 Så den eneste løsningen for å bli lærling er da gjennom 4-5 år? Og da får jeg ikke støtte fra lånekassen.. De 2-3 fagene man må ta på siden, må man ta de som privatist (betale for det)? Eller er det gratis? Og lønnen kommer an på hva bedriften vil gi deg. Men denne tiden på 4-5 år vil fullt telles som jobb/lærlingtid/utdanning, sant? Så det går an å ha det på CVen? Du kan som sagt få fagbrev gjennom følgende måter etter fullført VGS(studiespesialiserende f.eks). 5.år som hjelpearbeider(da har du høyere lønn enn lærlinger, men 6mnd lengre arbeidstid) 4-4,5år som lærling(starter på lav lønn(type 45% av fagarbeiders lønn og stiger hvert halvvår/år). Personlig ville jeg valgt hjelpearbeider om du får muligheten til det. Høyere lønn, bedre muligheter for å flytte hjemmefra/kjøpe det man vil etc..Hva har 6mnd/12mnd å si, hvis du alikevel tjener mer på det enn ved lærling. Eksempel: Jeg var lærling betongfag, 115kr timen startlønn. Hadde jeg vært hjelpearbeider er startlønnen ca 170kr timen. Forskjellen er at f.eks lærling lønn stiger etterhvert(se tariff avtale for antall %). Mener byggfag er f.eks 45|45|50|55|60|70|70|80|85 eller noe slikt(kan ikke garantere da jeg ikke orker finne tariff). Prosenten de tar lønnen fra er da fagarbeiders lønn ved bedriften. (som i mitt tilfelle var 255kr timen som betongfagarbeider, derfor 255/100=2,55kr(1 %) 2,55*45=114,75(115kr). I startlønn. Ang støtte fra lånekasse skal du fortsatt kunne få støtte såfremt du har lærekontrakt med opplæringskontoret/bedriften. Hjelpearbeidere er det verre med. Fagene skal du få tilbudt som lærling, samme som hjelpearbeider da bedriftene skal ønske å skaffe fagbrev til sine ansatte(tariff). Uansett er ikke fagene dyre, og som oftest er det ren kursing før du tar fagbrevet. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2015 Så hjelpearbeider er også en form for lærling, men på en måte med større "image"? Men samme arbeid? Man får da ikke støtte fra Lånekassen, skjønner. Tusen takk!!!! Lenke til kommentar
comadore Skrevet 25. oktober 2015 Del Skrevet 25. oktober 2015 Så hjelpearbeider er også en form for lærling, men på en måte med større "image"? Men samme arbeid? Man får da ikke støtte fra Lånekassen, skjønner. Tusen takk!!!! Det stemmer, som hjelpearbeider er det fortere å få "drittjobben". Men til gjengjeld mer lønn. Bare husk at som hjelpearbeider har du ingen krav på "Læremester" eller opplæring. Men som oftest er de fleste bedrifter mer enn glad for å gi deg opplæring. Sikre veien= lærling Ønsker deg uansett lykke til med valg av fag etc. Lurest du gjør er å ta kontakt med VGS eller opplæringskontor innenfor faget og få full avklaring i hvilke veier du kan gå Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2015 Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Nå stusser jeg på noe... Jeg lurer på om jeg kan droppe ut av skole nå, så gå IKT servicefag deltid? Siden jeg fikk 6er i alle fellesfagene fra MK2, og det er jo samme fellesfag. Kan jeg da kun gå det IKT fagene? Hvordan går jeg frem da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå