Gå til innhold

Krav på dagpenger ved endringsoppsigelse?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter i en situasjon hvor arbeidsgiver endrer på ett par vilkår i arbeidsavtalen via en endringsoppsigelse. Eg har da valget mellom å akseptere ny avtale med nye vilkår - eller gå ut oppsigelsesfristen.

Den viktigste endringen går på arbeidssted, og endringen fører til at eg må pendle mye mer og lengre enn før - uten at det påvirker hverken lønn eller blir inkludert i arbeidstiden. Eg har gjort dette før og det går brutalt ut over økonomi(flere bompakker), familietid(har ei datter annahver uke) og helsen(reisetiden sliter på helsa, har gjort dette før).

Spørsmålet er, kan eg nekte å akseptere ny avtale og allikevel ha krav på dagpenger fra etter oppsigelsestiden(+ 3 ventedager)? Eller blir det ansett som selvforskyldt, og at eg da får karantenetid på 8 uker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er det mange faktorer som spiller inn. Jeg gikk gjennom det samme for et år siden, og da kontaktet vi NAV og la frem saken vår, og de fortalte oss at i det tilfellet ville det IKKE gjøre at vi endte opp med karantenetiden.

Det var da snakk om at bedriften flyttet virksomheten fra Bergen til Bømlo, en tur på ca 3 timer hver vei. 

Hvis det er kortere enn det vil selvsagt sjansene for at NAV "tvinger" deg til dette være større. Men de tar også sosiale hensyn. Hvis du har forsørgeransvar så vil det telle en hel del. De sender deg ikke avgårde hvis det betyr at du ikke får se din datter i det hele tatt, hvis ikke du er fullstendig uerstattelig i jobben din.

NAV sier at du plikter å ta hvilken som helst jobb, i hvilken som helst del av landet for å ha rett på dagpenger, men de bruker også skjønn. De vil ikke sende deg til andre siden av landet for å flippe burgere på den lokale bensinstasjonen. Hvis du derimot sitter på spisskompetanse som er vanskelig å tilegne seg og du kan bli sett på som essensiell for em bedrift så kan det være nok til at NAV kan kreve at du flytter på deg, eller miste retten til dagpenger.

Lenke til kommentar

Det er vell rekna som ei vanlig oppsigelse sjølv om det er ei endringsoppsigelse.

Forskjellen på å akseptere endringane for å unngå å miste jobben, og å f.eks. tilby lønnskutt for å beholde jobben ved vanlig oppsigelse er vell omtrent akkurat det samme?

Men det vil nok være fornuftig å sjekke opp med både NAV og eventuell fagforening i forhold til kva reglar som gjeld før du gjer noke meir med endringsoppsigelsen.

Når det gjeld dette med å bli arbeidsledig no når det er litt dårlige tider så bør du ta ei ekstra runde med deg sjølv om du berre skal godta å bytte arbeidsplass medan du søker etter ny jobb og at du seier opp stillinga når du finner deg noke nytt. Men det er sjølvsagt avhengig av korleis arbeidsmarkedet er for din bransje.

Lenke til kommentar

Eg vet at arbeidsmarkedet er trangt og at det er mange om beinet, spesielt i min bransje(IT) og i den største næringen her rundt(olje/fiske). Det er vanskelig for meg nå å gjette om eg vil få meg ny jobb i løpet av oppsigelsestiden eller ikke, men eg har en tro på at det kan gå bra. Eg har flere bein å stå på, og ett godt kontaktnettverk. Men det hjelper lite om det faktisk ikke er jobb å få.

Men på den positive siden - eg har ingen store økonomiske forpliktelser(foruten dattera mi) og kan overleve på merkbart mindre inntekter enn før. Eg er og villig til å bytte bransje helt og evnt gå ned i lønn. I tillegg har eg allerede muligheter for enkeltoppdrag og kortere deltidsjobber(som da evnt må avregnes mot dagpenger). Men kan vel si det litt sånn at eg føler meg motivert til å prøve noe nytt.

Fagforeningen har eg allerede vært i kontakt med. Har ikke snakket med de om dette med dagpenger og NAV, men fått konstantert at arbeidsgiver er nødt til å ta endringen via endringsoppsigelse, så der er eg på trygg grunn. Har da tre måneders oppsigelsestid.

Skal og sende en e-post til NAV og forhøre meg om ny reisevei er en såpass stor ulempe at eg slipper karantenetid om eg ikke signerer ny og endret avtale, eller om eg må finne meg i det.

Slik det står nå har eg egentlig to valg:

1. Ikke akseptere ny avtale, gå ut oppsigelsestiden og håpe på å få ny jobb innen tre måneder - eller måtte havne på dagpenger med eller uten karantenetid.

2. Akseptere ny avtale og aktivt søke nye jobber, og ikke si opp nåværende jobb før eg har ny. Eg blir da nødt til å leve med økt reisevei og kostnader i perioden fra oppsigelsestiden på endringsoppsigelsen er over, til eg får ny jobb.

Eg har tidligere hatt samme avtale med arbeidsgiver når eg først begynte i bedriften, men etter litt over ett halvår leverte eg inn oppsigelse da det ble for tøft privat med reiseveien(litt over 3 timer tur/retur). Når eg da sa opp kontrakten så fikk eg tilbud om ny kontrakt - og det er denne eg har hatt siden som de nå vil endre på.

Har i tillegg vært tydelig ovenfor min nærmeste leder at endres denne delen av avtalen så må eg finne meg ett annet arbeidssted. Så endringen blir innført vel vitende om min mening om saken. Kan dog være at de tar risikoen og ser om eg faktisk mener det. Uansett demotiverende.

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? Du kan trenge deres bistand i selve prosessen, uansett hva reglene er. Jeg vil anta de samme regler gjelder for retten til å stå i stilling under tvist om endringsoppsigelse som ellers, så hvis det finnes en avdeling der du jobber nå så skal du vel ha rett til å jobbe der om du bestrider endringsoppsigelsen, inntil det er rettskraftig avgjort at den er saklig. Hva er endringsoppsigelsen begrunnet i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...