Lapette Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 To kamerater jeg kjenner har nettopp kjøpt seg nye dataer... Den ene har radeon 9800 PRO 256MB, den andre 9600 PRO 128MB.. Selv om directx9.b er installert på begge dataene får han med 9600 12000 poeng i aquamark, og han med 9800 får 24 000. Jeg med mitt geforce ti 4800 SE får nesten 20 000, og det UTEN dx9 støtte... Hva i gampeæssen kan være galt.. Han med det beste kortet får 12000 3dMarks i 2001SE vesjonen.. Er det noe man må endre på i bios for å fy kortet til å yte maksimal ytelse??? Hilsen kamerat som undrer! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Dette kan være så mye, men jeg tipper det er 1 av følgende. De avinnstallerte ikke gamle drivere før de fikk det nye kortet, eller de avinnstallerte ikke gamle drivere før de oppdaterte til nyeste driverversjon. De har satt på AA og AF, noe som bedre billedkvaliteten, men senker ytelsen. Er denne satt på maks, kan det godt hende at ytelsen blir så lav som du beskriver. Ellers, hva slags andre specs har de? Hadde vært kjekt å vite. Lenge siden de har formattert? Har de generelt god peil på data? Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Ja, jeg har hvertfall det. Er en av dem. PC Specs: Abit NF7-S 160 seagate harddisk (s-ata) ATI Radeon 9800Pro 256mb AMD 2800+ Barton 512 dual ddr channel (Geil 2x256mb) ikke tweaket og har ikke planlegging om å gjøre før grafikkortet er fiksa. Tar gjerne imot forslag eller hjelp for å fikse det... Ja, første gangen glemte jeg å uninstalle driverne men fikset det ved å uninstallere den nye å legge den inn igjen. Får ikke på FastWrite av en eller annen grunn. Dårlig fps i cs bl.a. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Ja, jeg har hvertfall det. Er en av dem. PC Specs: Abit NF7-S 160 seagate harddisk (s-ata) ATI Radeon 9800Pro 256mb AMD 2800+ Barton 512 dual ddr channel (Geil 2x256mb) ikke tweaket og har ikke planlegging om å gjøre før grafikkortet er fiksa. Tar gjerne imot forslag eller hjelp for å fikse det... Ja, første gangen glemte jeg å uninstalle driverne men fikset det ved å uninstallere den nye å legge den inn igjen. Får ikke på FastWrite av en eller annen grunn. Dårlig fps i cs bl.a. Har du sjekket om AGP 8X er aktivert og at den ikke står i PCI-mode? Hvis det er tilfellet at den står i PCI-mode bør du legge inn nyeste chipset drivere Lenke til kommentar
norrick Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) Ja, jeg har hvertfall det. Er en av dem. PC Specs: Abit NF7-S 160 seagate harddisk (s-ata) ATI Radeon 9800Pro 256mb AMD 2800+ Barton 512 dual ddr channel (Geil 2x256mb) ikke tweaket og har ikke planlegging om å gjøre før grafikkortet er fiksa. Tar gjerne imot forslag eller hjelp for å fikse det... Ja, første gangen glemte jeg å uninstalle driverne men fikset det ved å uninstallere den nye å legge den inn igjen. Får ikke på FastWrite av en eller annen grunn. Dårlig fps i cs bl.a. Kjører du/Dere med AA/AF og er v-sync slått av? Hvilkene drivere/er kontrollpanel innstallert? AGP aparture size? Revisjon HK og BIOS ver? Endret 13. november 2003 av norrick Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 AGP 8x er ikke aktivert om den står som pci vet jeg ikke men det er jeg veldig sikker på at den ikke gjør. men det som fprundrer meg litt er at på 'device manager' og properties på skjermkortet kommer det "PCI bus 2 ...... ......" hvorfor er det ikke 1? agp aperture size? du mener det den står som i bios, det er 256mb. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) AGP 8x er ikke aktivert om den står som pci vet jeg ikke men det er jeg veldig sikker på at den ikke gjør. men det som fprundrer meg litt er at på 'device manager' og properties på skjermkortet kommer det "PCI bus 2 ...... ......" hvorfor er det ikke 1? agp aperture size? du mener det den står som i bios, det er 256mb. Som SBS antyder så er det stor mulighet for at Dere ikke har innstallert chipsett driverene siden skjemkortet kommer opp som PCI i systembehandling. Last ned de nyeste chipsett driverene fra nVidia.com og innstaller de. Grunnen til at et 9800 kort dukker opp som 2 skjermkort i systembehandling er såre enkel, 2 RAMDAC's og derfor så sees det som 2 inviduelle skjermkort. Endret 13. november 2003 av norrick Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hvilken chipsset driver finner ingen på siden jeg (nvidia.com)... Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 AGP 8x er ikke aktivert om den står som pci vet jeg ikke men det er jeg veldig sikker på at den ikke gjør. men det som fprundrer meg litt er at på 'device manager' og properties på skjermkortet kommer det "PCI bus 2 ...... ......" hvorfor er det ikke 1? agp aperture size? du mener det den står som i bios, det er 256mb. AGP Aperture Size = 256MB av totalt 512MB system minne, det forklarer en hel del..... Det du/de/dere her har gjort er å gi skjermkortet tilgang på 256mb av RAMen, når det er 512MB totalt er dette alt for mye. AGP Aperture Size anbefales å ha slik: 512MB RAM = 64MB 1024MB RAM = 128MB 2048MB RAM = 256MB Dessuten bør AGP 8x enables i alle fall siden kortene støtter dette, prøv og bios oppgradring, finnes her dessuten last ned siste nforce chipset drivere, finnes her Prøv dette og se om det ikke hjelper. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 AGP Aperture Size anbefales å ha slik: 512MB RAM = 64MB 1024MB RAM = 128MB 2048MB RAM = 256MB Fra http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/12.shtml AGP Aperture size The amount of main memory that is allocated for direct memory access (DMA) of AGP Aperture size is set by the formula : maximum usable AGP memory size x 2 plus 12MB. That means that usable AGP memory size is less than half of the AGP aperture size. That's because the system needs AGP memory (uncached) plus an equal amount of write combined memory area and an additional 12MB for virtual addressing. This is address space, not physical memory used. The physical memory is allocated and released as needed only when Direct3D makes a "create non-local surface" call.the advanced graphics port or DiME (direct memory execution). The hypothetical advantage of the AGP design is that the graphics engine can use the main memory as part of a unified memory architecture (UMA). In this case, the graphics adapter can access textures directly from the main memory (DMA) and, more importantly, process the data directly from and to the main memory, bypassing the on-board graphics memory. This feature requires a certain amount of system memory to be allocated for graphics operations. Too little will result in poor graphics performance, too much will fill up the system memory and take up space required for other operations. With the increase of on-board graphics memory (currently up to 128 MB on the video card itself) this option has lost its relevance. Were the original recommendations to set the AGP aperture to about ½ of the total system memory, a good approximation now would be: Total system memory / (video memory [MB] /2) In other words, if you are running 128 MB system memory and have a 4 MB video card, the optimal AGP aperture would be: 128 MB / (4/2) = 64 MB For a 8 MB video card, the equation would be: 128 MB / (8/2) = 32 MB and for a 64 MB video card: 128 MB (64/2) = 4 MB Please note that this is only an approximation to explain the principle. In real life situation, the AGP aperture should be kept at a minimum of 16 MB. Most modern games will require a minimum of 64 MB texture space in the system memory and with upcoming games like Doom3 and UT2003, there will be even greater demand on system memory reserved as texture buffer (AGP aperture) Fra http://www17.tomshardware.com/howto/200107..._tuning-17.html A thing or two worth knowing about the AGP: The "32 MB" setting is more than adequate, since virtually all programs manage the AGP size themselves. Under Windows 98 SE and Windows 2000, the graphics card driver regulates the AGP size anyway in conjunction with the operating system. Basically speaking, no performance enhancement is noticeable. Fra http://www.adriansrojakpot.com/Speed_Demon...S_Guide_02c.htm AGP Aperture size is set by the formula : maximum usable AGP memory size x 2 plus 12MB. That means that usable AGP memory size is less than half of the AGP aperture size. That's because the system needs AGP memory (uncached) plus an equal amount of write combined memory area and an additional 12MB for virtual addressing. This is address space, not physical memory used. The physical memory is allocated and released as needed only when Direct3D makes a "create non-local surface" call. Many people recommend the AGP aperture size should be half of the amount of RAM you have. However, that's wrong for the same reason why swapfile size shouldn't be 1/4 of the amount of RAM you have in your system. As with the swapfile's size, the AGP aperture size required will be smaller as the graphics card's memory increases in size. That's because most of the textures will be stored on the graphics card itself. So, graphics cards with 32MB of RAM or more will require a smaller AGP aperture than graphics cards with less RAM. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) Hvilken chipsset driver finner ingen på siden jeg (nvidia.com)... Under drivere... Men for å gjøre nkelt til enda enklere så last ned denne: http://download.nvidia.com/Windows/nForce/...ternational.exe Generell regel AGP aprture size: En fjerdedel av systemminnet. Endret 13. november 2003 av norrick Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Dette her med aparture size som en viss del av systmminne ser ut til å ha blitt en "urban myth". Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) øøøøhh...... PCI mode???!!! altså: under general under egenskaper for kortet står det følgende til meg: Location: PCI bus 1, device 0, function 0 .... men dette betyr da ikke at kortet kjører i PCI modus?!! har installert nyeste chipset og drivere catalyst 3.9. score i 3dmark03: 3867 score i 3dmark02se: 11720 når jeg setter på 8x agp krasjer VPU. har ikke funnet ut hvorfor, men har inntryk av at det er et utbredt problem med kortet mitt. ...er veldig intr. i å få oppklaring på dette med "pci mode"! har 768mb ram og kjører aperture size på 128mb ... er dette veldig feil? Endret 13. november 2003 av DJ-JK Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Jaja, benchmarking er ikke alt. Er vek først og fremst spillytelsen som teller Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 øøøøhh...... PCI mode???!!! altså: under general under egenskaper for kortet står det følgende til meg: Location: PCI bus 1, device 0, function 0 .... men dette betyr da ikke at kortet kjører i PCI modus?!! har installert nyeste chipset og drivere catalyst 3.9. score i 3dmark03: 3867 score i 3dmark02se: 11720 når jeg setter på 8x agp krasjer VPU. har ikke funnet ut hvorfor, men har inntryk av at det er et utbredt problem med kortet mitt. ...er veldig intr. i å få oppklaring på dette med "pci mode"! har 768mb ram og kjører aperture size på 128mb ... er dette veldig feil? Dine poengsummer ser bra ut... du trenger ikke skifte på noe Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 øøøøhh...... PCI mode???!!! altså: under general under egenskaper for kortet står det følgende til meg: Location: PCI bus 1, device 0, function 0 .... men dette betyr da ikke at kortet kjører i PCI modus?!! har installert nyeste chipset og drivere catalyst 3.9. score i 3dmark03: 3867 score i 3dmark02se: 11720 når jeg setter på 8x agp krasjer VPU. har ikke funnet ut hvorfor, men har inntryk av at det er et utbredt problem med kortet mitt. ...er veldig intr. i å få oppklaring på dette med "pci mode"! har 768mb ram og kjører aperture size på 128mb ... er dette veldig feil? Dine poengsummer ser bra ut... du trenger ikke skifte på noe hm... ok. var det jeg mente jeg også. men hva mener dere med at agp kortet kjører i pci mode? har jeg aldri hørt om før Lenke til kommentar
Jaghi Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Den kjører ikke i PCI-mode det bare står der men vanligvis står det PCI-bus 1 på min står det 2 og da er det noe gærnt mer hjelp til å fikse det plz! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå