Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konkuranse på bredbåndmarkedet.

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg også lurer på.

På ADSL\VDSL er det stort sett samme teknologi, siden det finnes kun en måte å overføre strøm over kobber. Der det kun G.fast eventuelt Coax docsis 3.1 som er mulighetene i fremtiden.

Kabel TV (GET\ Canaldigital) bruker forskjellige frekvenser som mellom TV/bredbånd signaler, gjør at man ikke kan kjøpe utstyr fra GET og bruke til canaldigital eller omvent.

Men på fiber kan det ha ulike lysstyrke/bølgelengde måles i nm.

Avhenger f.eks om det overføres "Nedstrøm" og "oppstrøm" og ulike Frekvenser på TV signaler.

Alt fra IP Tv til VLan på telefoni\bredbånd og Tv\radio.

Så da kommer spørsmålet, hvem er det som må bestemme her en løsning som er felles standard i norge? Er det Post & teletilsynet www.nkom.no/ som må finne en løsning her?

Om konkuransen også skal fungere i 2015-2080?

Nå kunne man ønsket man som privatperson hadde mulighet å kjøpe utstyr selv i en databutikk.

Og blir litt som mobiltelefon der man f.eks har databrikke som bestemmer internetlevrandøren.

Hvis man skulle enten låse alle internetlevrandører til en levrandør av mediaconverter. CPE\Hjemmesentral, eller ha åpen marked?

Kunne man ha brukt:

S-10G Media Converters 10 Gigabit Ethernet Standalone Converters

Generieltsett til alt fiber?

Man kunne brukt slik, og eventuelt byttet, fiberporten som konverter til fiber?

Krav til mediaconverter, må være at de gir lange garantier (Holder ut livet) lavest pris som mulig, og er fleksibel med tanke på fremtidens behov samt funger også fremtiden tjenester med høy hastighet (10 gigabit).

Man ser f.eks:

Bayonette:

http://www.bayonette.no/technology

Har dette noe å gjøre med mediaconvereren? Eller er det serveren til bayonette?

Så man kan bruke Perle mediaconverter og alikevell få dette?

Siste spørsmålet, er kanskje ikke like relevant, men man må tenke langsiktig.

Slik det er i dag ser det ut som Thunderbolt bridge IP\TCP (Mac maskiner) og SFP+ for stasjonære er de billigste måten å få 10 gigabit Ethernet på.

Men er usikker på om det fysisk er mulig å ha slik system i hjemmesentralen\routeren i fremtiden.

Er usikker på om teknologien er kommet så langt.

Vil foretrekke de som har peiling som er villige å gi lange svar eller tips.

Dette er ikke mening å være noe klage tråd. Men heller et forslag til internetlevrandørene å finne en løsning på dette problemet.

Hvem må gjøre noe før dette blir aktuelt?

Er det bredbåndeiere, Post og teletilsynet (www.nkom.no/), kommunene staten?

Hvem bør eie infrastrukturen?

Skulle gjerne likt noen kunne starte WWW.Webtvtilbud.no som blir tilsvarende Tvpakker bare at det brukes webtv funksjonalitet, altå legger Tv2sumo, tv3 play og https://se.sbsdiscovery.no/i en tvpakke med gode rabaterte priser.

Istedenfor å måtte ha 3 forskjelle tjenester.

Eller blir det til andre må starte tilsvarende konkurenter til opennet.no?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mange spørsmål så skal prøve så godt jeg kan. 

ADSL er utdatert det er klart, ulempene med det er selvfølgelig hastighet. da dette dreier seg om analog signal i kobber er det spenningsfallet/motstanden i kabelen som ødelegger.

VDSL er vel i grunnen ADSL 2.0 med høyere hastighet men dette kan kun leveres hvis du er mindre enn 2km unna nærmeste sentral.

G.fast er ADSL 3.0 med vesentlig høyere hastighet men kun innenfor svært korte distanser 0-600 meter unna nærmeste sentral.

så ingen av disse er en løsning for fremtiden.

fiber er fremtiden da du kan ha hastigheter i lysets hastighet. eneste som må byttes ut er da sentraler.

da jeg jobbet i telenor spurte jeg hvorfor telenor ikke satser mer på fiber og svaret jeg fikk var at du ikke kan privatisere utbygd nett i norge.

i.e telenor kan bruke fiberen altibox har byggd ut.

akkurat slik som strømleverandører gjør det.

om det er bestemt en standar vet jeg ikke noe om men jeg tror ikke det ble bestemt at alle skulle gå over fra dailup til ADSL heller.

det er markedet som bestemmer hva som er standar. når filer blir større og større kreves det mer hastighet på nettet, så er bedrifter nøtt til og følge med i trendene og gå over til fiber eller dø ut.

konkuransen i 2080 vill vell se lik ut. jeg tror ikke vanlige privatpersoner vill bruke fiber lengre enn til 2030, kansje tidligere da hastigheten og prisen på xG vill være så bra og billig at dette er et bedre alternativ.

anngående hjemmesentraler osv. er det jo ingenting teknisk som hindrer en universal løsning. men selskaper tjener penger både som leie av utstyr enten bakt inn i pris eller som en egen del av fakturaen, plus de tjener penger på salg av utsyr når du lagen en avtale.

det er også lettere for dem og kunder med tanke på oppsett. slik det er nå er ting satt opp på modem fra leverandør. skal du ha en universal løsning må brukeren selv sette opp dette. 

du tenker hjerne at dette ikke er ett problem men jeg jobbet i telenor kundeservice da jeg studerte og kunder ringer inn og lurer på hvorfor internett ikke fungerer da kabelen ikke er tilkobler, var til og med en dame som klaget fordi hun ikke kom på internett, årsaken var at hun verken hadde data/smarttelefon eller tablet.

angående bayonette så har jeg ikke så mye erfaring fra det, men det var fortsatt vanskelig og hvite hva du mener med spørsmålet.

hvis du tenker på bildet så kjører de vell bare fiber til hver enkeltmann og har en konverter fra fiber til cat. om du kan bruke noe du kjøper selv eller om det er instillinger på dette er jeg usikker på men du kan jo ikke ha forskjellige internetleverandører i det bygget da bayonette leverer alt dette.

jeg er ikke usikker på om det er mulig og ha slike systemer i hjemmesentralen, i 1995 var det utenkelig og ha hastighet meg mb.

det er mange muligheter som er mulige og som eksisterer i dag. de bruker ikke nødvendigvis cat standar men det er ikke lenge til router/modem/nettverkskort osv. vill begynne og bruke en annen form for kommunikasjon slik som fiber.

når det gjelder nett tv og felles tjenester er dette noe som garantert vill komme. problemet er vel at bedriftene er sta og ikke er villige til og gjøre dette og eller har vanskelig for og se at dette er lettere og fremtiden enda. derfor er det vanskelig og få alle til og jobbe sammen slik at de heller vil drive med det selv. 

jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke har skjedd enda men som med ADSL vill vanlig tv og seperate tjenester dø ut. netflix har gjort det bra men problemet her er at pga lisenser ødelegger alt. 

her kommer også dessverre synspunktet fra en "pirat" også inn i bildet, problemet er ikke det at folk ikke hvil betale for innhold, (det er selvfølgelig unntak). men det er dessverre slik i dag at det er lettere og stjele ting enn det er og gjøre ting lovlig. 

folk kan si hva de vill om det utsagnet men det er allerede bevist med spotify, at hvis det er lettere og betale for en tjeneste enn det er og laste ting ned har ikke 99kr i måneden noe og si. 

så med tiden vill det komme en "spotify" for film og tv der du kan velge og vrake mellom kanaler og eventuelt enkelt programmer.

håper det var noe slik som dette du var på utkikk etter:D

Endret av h33t
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.telenor.no/privat/bredband/fiber/

Men kan du si i dere tilfelle hvorfor dere gir tjenester beregnet for eldre?

Dere har 100 mbit som maks hastighet.

Canaldigital har nydelig kommet med:

Bredbånd 500*

Hastighet for deg som vil ha det aller beste

999 kr måneden

Eneste fordelen med telenor er:

http://www.telenor.no/privat/bredband/garanti.jsp?icid=p-151002_privatforside_nettgaranti_tile

Så det gjør egentlig valget vanskeligere, da jeg foretrekker begge deler.

Er usikker på om dere kunne bruke Comega CPE FTTH:

tbl-Foto00.jpg

For det er vel slik hadde telenor\Canaldigital tilby å bytte levrandør mot hverandre hadde det hjelpet på konkuransen.

For de har brukt langt tid å tilby 500 mbit.

Men slik jeg forstår det bruker dere ikke samme dekodere, så man kunne vel ikke ha HD-PVR 5720-SX fra ADB dekoder.

Dere i telenor tilbyr: http://www.online.no/sikkerhet/back-up-rutiner.jsp som ikke tilbyr i canaldigital.

https://www.get.no/v3/produkter/info/get-sky 

Get har dette de har til og med ubegrenset konstnadfritt.

Derfor ser du om man skal ha 500 mbit linje coax\docsis så er det per dags dato veldig stiv pris hos canaldigital.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på, med tanke hvis man har flere hus, med fiber som eks. er det da mulig å ha VPN løsning altså man henter Ipv4 adresse\ ipv6 på andre boligen?

Det vil si, man har en kundenr. en hastighet f.eks 500\500 mbit men har 2 mediaconverter (CPE) f.eks Comega CPE FTTH tilknyttet med macadresse til begge boligene? Slik om man bruker hastigheten et sted, så påvirker disse hverandre?

Siden problemet er har man 2 boliger, som en man er skjedent i, så er det dyrt og unødvendig med 2 linjer på 2 steder.

Men det er gøy å få rask hastighet uansett hvilken bolig man er i.

Eller er det slik i dag at man kan kun tilknytte 1 mediaconverter mac adresse til et kundenr?

Blir litt det samme som å ha flere tver, man betaler ikke samme tvpakke om man har flere tver.

Eller er dette løsning som er flere år frem i tid? Og det vil ikke være mulig å blande borettslag avtale med privatkunde avtale?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på, med tanke hvis man har flere hus, med fiber som eks. er det da mulig å ha VPN løsning altså man henter Ipv4 adresse\ ipv6 på andre boligen?

Det vil si, man har en kundenr. en hastighet f.eks 500\500 mbit men har 2 mediaconverter (CPE) f.eks Comega CPE FTTH tilknyttet med macadresse til begge boligene? Slik om man bruker hastigheten et sted, så påvirker disse hverandre?

Siden problemet er har man 2 boliger, som en man er skjedent i, så er det dyrt og unødvendig med 2 linjer på 2 steder.

Men det er gøy å få rask hastighet uansett hvilken bolig man er i.

Eller er det slik i dag at man kan kun tilknytte 1 mediaconverter mac adresse til et kundenr?

Blir litt det samme som å ha flere tver, man betaler ikke samme tvpakke om man har flere tver.

Eller er dette løsning som er flere år frem i tid? Og det vil ikke være mulig å blande borettslag avtale med privatkunde avtale?

Det er mulig å kjøre en link mellom 2 lokasjoner å hente nett fra den ene linken. 

Ikke nødvendigvis med VPN, man kan også bruke en dedikert link mellom lokasjonene. 

Dog ser jeg ikke for meg at dette blir noe for fibertilbyderene. Det tar jo opp både plass og kapasitet i noden og det er jo plass de gjerne vil selge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så dette er mulig med GPON?

Eller må det gjøres, ved å grave fiber fra ett sted til et annet og bruke P2P fiber?

Så kostnadspørsmål er det ikke, det er bare internetlevrandørene sitt lyst det handler om?

Eller er det langt billigere for en ISP og heller gi 500 mbit til 500 kr måneden som eksempel?

Har prøvd å sende epost til dette til både forbrukerrådet og canaldigital.

Siden tror de fleste vil mene 500 mbit prisene er noe urimlig slik det er i dag særlig for coax kunder.

Hadde de vært smarte hadde de heller valgt 300 mbit også senere byttet til docsis 3.1 gått for 500 mbit ned og 100 mbit opp.

Siden coax kunder må bytte modem, og tviler på canaldigital har åpenkjøp slik som privatpersoner.

Dermed gjør canaldigital dette dyrere for kundene en det trenger å være. Siden docsis 3.1 muligens er maks 1 år unna release. Da vil de fleste trenge nytt modem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder fiber så finnes det vel strengt tatt bare 2 forskjellige standarder. singel mode(SM) og multi mode(MM). Disse kjører standard på 1310 nm over fiberpar. Praktiske forskjeller er at MM har kortere rekkevidde enn SM. Det er selvfølgelig forskjellige frekvenser på disse utifra hastighetsstandard(100Mb, 1Gb, 4Gb, 10Gb, osv. Det er svært få som bruker MM i dag, det hender det brukes som internkabling i store bygg, men i dag er det mer vanlig å bruke singel mode fiber også i den sammenheng.

SFP(small form factor pluggable)=bransjestandard for modulære porter.

Videre har du også forskjellige lysstyrker på sfp'ene. Det bestemmer hvor langt fiberstrekk du kan ha før du må sette på noe nytt aktivt utstyr. De vanligste sfp'ene går opp til 10km, men de kan også også gå flere titalls mil(litt ukjent med maksgrense).

Når du snakker om bølgelengde, så er det for å spare fiber. Et fiberpar kan deles opp i mange bølgelengder(farger) for å sende Mange forskjellige signaer over samme kabel, fks for å levere til flere kunder i samme bygg. Dette gjøres ved at man setter opp et bølgelengdefilter i hver ende av fiberparet og bruker spesifikke SFP'er med spesifikke bølgelengder i hver ende. 

Samme prinsippet bruker leverandører for å levere fiber over 1 fiber istedenfor et fiberpar. Standardene er da at du sender signal på 1310 nm en vei og 1490nm andre veien. Du trenger da to forskjellige SFP'er en som sender på 1310 og mottar på 1490, og motsatt i andre enden.

Så standardene er der og det er mest vanlig med 1Gb sfp'er i dag på endeutstyr. Skal du ha eget utstyr på fiber så trenger du å vite følgende:

- singel fiber/fiberpar

- Hvis singelfiber, trenger du å sørge for at du har motsatt type sfp av det ISP'en din bruker.

- Hvis fiberpar uten bølgelengefilter kan du gå ut i fra at det er 1310 nm.

- Hvis bølgelendefilter må du vite hvilken bølgelengde leverandøren din leverer til deg på.

Endret av vitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her, vet f.eks på fiber som Altibox som levrandør har de f.eks Cisco node f.eks Cisco ASR 5700 til 5000.

Mener problemet er man må ha cisco fiber adapter?

Problemet med fiber er også man kan ikke ha 10 gigabit coverter, f.eks fra perle:

SFP Optical Transceivers Small Form Pluggable Optical Modules

S-10G Media Converters 10 Gigabit Ethernet Standalone Converters

Da måtte man ha:

Fiber to Fiber Media Converters
Lenke til kommentar

Hei,

du trenger ikke en Cisco fiberadapter for å koble deg til de nodene. Eneste begrensningen er at du trenger en Cisco SFP i de ruterene. På de fleste Ciscobokser kan du også skru på støtte for SFP'er fra andre produsenter, I andre enden kan du koble på nesten hva som helst så lenge du har samme bølgelengde og frekvens.

Når det gjelder 10Gb grensesnitt så er jeg ennå ikke kjent med noen ISP som leverer det grensesnittet på endeutstyr til privatmarkedet ennå, men det er samme prinsipper som gjelder på 10Gb som på 1Gb.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Altibox har jo:

Altibox Fiberbredbånd 10000/10000* Mbps-hastighet fra 14 900,-

Men tror de ferreste vil betale for det, man må vel være nær hovedfibernettet ikke på sluttnodene.

Vet noen av dere:

Bayonette vHome™

Har det noe som helst å si på mediaconverteren?

Eller det er kun løsninger rundt nodene dette har å si? Mediaconverteren gjør kun oppgaven å overføre lyssignaler til radiofrekvenser.

Er det slik på frekvensene: 1310 nm en vei og 1490nm så har det ikke noe å si på hastighet.

Så er ingen grunn for en levrandør skulle ta bruk andre frekvenser for enebolig (Boligfelt) er kun firma\større borettslag i så fall som skulle dra nytte av det, f.eks hvis de trenger 100 gigabit eller 2 TB\s som deles på 1 gigabit igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...