ATWindsor Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Her er eksempel på oljeprisen faller: http://www.dagbladet.no/2015/01/19/nyheter/okonomi/oljeprisen/hegnarno/37254629/ Det er kan bety lavere utgifter for biler. Alle får ikke lønnsvekst, se bare på butikkprisene, og IKT sektoren, tror ikke man skal juble over 1-2 kr økt lønn. NRK får bedre vilkår en mange andre. Hvor er din kilde på at butikk-arbeidere og IT-folk ikke har lønnsvekst? AtW 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvis man må ta i utgangpunkt i statisktisk sentralbirå: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnvare/aar/2014-12-09#content https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnvare/aar/2014-12-09#content Så sier de for 2014. Men dette betyr ikke alle i den bransjen får dette, de sier bare gjennomsnittet i hele norge. Dermed kan det bli urettferdig for de som totalsett taper penger på prisøkning\Inflasjon. For enkelte kan man bruke statisktisk sentralbirå for å presse til seg bedre lønninger, men ofte hjelper det lite hvis firmaer i så fall vurder nedskjeringer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hvis man må ta i utgangpunkt i statisktisk sentralbirå: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnvare/aar/2014-12-09#content https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnvare/aar/2014-12-09#content Så sier de for 2014. Men dette betyr ikke alle i den bransjen får dette, de sier bare gjennomsnittet i hele norge. Dermed kan det bli urettferdig for de som totalsett taper penger på prisøkning\Inflasjon. For enkelte kan man bruke statisktisk sentralbirå for å presse til seg bedre lønninger, men ofte hjelper det lite hvis firmaer i så fall vurder nedskjeringer. Lenken sier at de har hatt lønnsvekst, men du kommer med noen slags fantasier om at det er mange som ikke har hatt det allikevel? Dokumenter påstanden din, eller så bør du trekke den tilbake, du har ingen dekning for den. AtW 2 Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Er ikke reisefradrag på skatten ment for de som bruker offentlig transportmidler skal ha goder, for å spare miljøet? Det burde være slik man får noen prosent tilbake om man reiser med NSB istedenfor bil eller elbil. Prisen på kollektivtransport ville sikkert blitt hevet uansett, så lenge man har bompenger. Behøver ikke ha noe med staten å gjøre, rent direkte. Hever man prisen på bil, vil teoretisk sett færre kjøre bil og flere kjøre buss/tog/trikk. Tenker man litt markedsøkonomisk da, er det logisk at Ruter/NSB skrur opp prisene som en følge av økt etterspørsel på kollektivtransport. Everyone gets worse off. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Men det burde vel ha god grunn for å øke prisene. Alle vil ha mere lønn, men er vel også må være en god grunn for å øke prisene med tanke på konkuransen. Er ikke bra for de som tar tog og buss og prisene hadde 10 doblet seg, da blir jo bil billigere totalsett. Men tror ja i dette tilfelle så ville dette skjedd uansett hvem som sitter i regjeringen så kanskje man ikke kan skylde på staten og politikerne der. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Men det jeg ikke klarer å forstå, er hvorfor NRK og Router\NSB er de eneste som har lov å øke sine priser nesten hvert år. Men andre ting blir billigere. De aller, aller fleste ting blir dyrere. Det er dette som kalles inflasjon, det at en gitt sum penger ikke kan skaffe deg like mange ting i år som den gjorde i fjor. 1 Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Faktisk blir veldig mange ting billigere også. Løfter man NRK-lisensen med 1 % pr år er det høyst sannsynlig at den egentlig blir billigere fra år til år, fordi lønnsnivået øker mer. 1 Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Joda, men trådtittelen hadde en implissit forutsettning om at "alt statseide tjenester blir dyrere" Telenor er bare rundt 54% statseid, men viktigere det er ikke statlig driftet. Det som er interessant er at Post og Teletilsynet regulerer minimum prisene til Telenor men ikke maksimum prisene. Nå har uansett Telenor prisene gått oppover de siste månedene. Men for å svare OP, Statlige byråkrater har bare insentiv til å øke sine egne utgifter for å sikre arbeidsplasser til og med under NPM så er hovedmålet å bruke opp budsjettet for å unngå budsjettkutt samtidig som å redusere tjenester for å sikre bonuser og vise til økt etterspørsel av statlige tjenesten. Det handler om å sikre arbeidsplasser, angående statlige betalte tjenester så er det å øke inntektene på lik linje med vanlige bedrifter bare med unntakene Grimnir la frem som for eksempel monopol, dette gjelder for alt fra NSB til parkerings vakter. Så vil si at du har rett med din opprinnelige konklusjon, dette er bare for gi bedre lønninger og sikre arbeidsplasser for statlige ansatte. btw alt dette er fra en Bok av Michael Lipsky som heter street Level bureaucrats, anbefales sterkt. Endret 8. oktober 2015 av Gunman1986 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Men kan man ikke begrense hvor mye selskap som er under kategorien monipolisme? Som har kun i hensikt og gjøre tjenestene dårligere, dyrere og ha minst mulig konkuranse? Hvorfor skal slike få bonus? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Hvem snakker du til? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Strid mellom Ruter og NSB kan gi blodpris på kollektivreiser Hva syns dere om dette? Er det riktig hvis man både tar buss og tog eventuelt tbane man skal betale 3 trippelt eller dobbelt? Per dags dato koster månedeskort 1210 kr der man kan velge mellom buss, tog og tbane og trikk. Men blir dette delt, risikerer man å betale 2420 kr måneden eller verstefall 3630 kr måneden om man bruker flere bare for 2 soner? Hva syns dere om dette? Blir nesten å anbefale å bruke bil istedenfor. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Det er sjølvsagt synd at dei ikkje får til eit samarbeid som kan gi forbrukaren lavare prisar, men er det realistisk å tru at dersom Ruter og NSB hadde vært to privateigde selskap (med forskjellige eigarar) at dei då hadde klart å samarbeide om å tilby så rimelig transport som mulig? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 Kan dette være bevis på hvorfor NRK lisens er så dyrt og nødvendig? Samlet sett har disse selskapene balanseført 17 milliarder kroner i netto pensjonsmidler, mens de reelle netto forpliktelsene er 77,3 milliarder kroner. Det er dermed en betydelig del av pensjonsforpliktelsene, på over 60 milliarder kroner, som ikke kommer fram av selskapenes balanse. Så derfor er NRK lisens så dyrt i norge? Selv om NRK kunne brukt reklame inntekter å dekke dette tapet, ønsker de ikke dette. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Tap? Du mener legitime lønnsutgifter de er bundet til å betale? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå