Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Mens man venter på nordlyset.. Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei Helene! Likar versjon 2 best. Fin stemning i biletet. Ha ein god dag 1 Lenke til kommentar
Fredrik N. Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Tross mangel på nordlyset ble det jo brukbare bilder her, ser jeg. Stemningsfullt. V2 ble jo veldig bra. mvh Fredrik 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei Helene! Likar versjon 2 best. Fin stemning i biletet. Ha ein god dag Tross mangel på nordlyset ble det jo brukbare bilder her, ser jeg. Stemningsfullt. V2 ble jo veldig bra. mvh Fredrik Hei og god morgen! Hyggelig dere kommer innom med en kommentar, jeg venter ikke noen voldsom respons på disse bildene. Litt moro å ta bilder i mørket også, selv om de ikke ble så spektakulære. Jeg vil anbefale å se dem i full størrelse. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Fine bilder Helene. Det første som slår meg er hvor fint gjenskapt lysene er. Jeg synes V1 er best på grunn av den symetrien det gir med speilingen i vannet. Har du prøvd exposure bracketing? Kan tenke meg at dette motivet kan fungere godt til det for å få med mer uten å overeksponere lysene. -Frode 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Fine bilder Helene. Det første som slår meg er hvor fint gjenskapt lysene er. Jeg synes V1 er best på grunn av den symetrien det gir med speilingen i vannet. Har du prøvd exposure bracketing? Kan tenke meg at dette motivet kan fungere godt til det for å få med mer uten å overeksponere lysene. -Frode Hei Frode! Tusen takk for fin kommentar Jeg har ikke prøvd exposure bracketing, for jeg aner ikke hva det er Jeg kan jo Google det, men det er mye hyggeligere hvis du vil forklare meg det Disse bildene er det ikke gjort noe med, annet enn et lite kutt i bånn på V1 fordi det ble så mye svart hav der. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Fine bilder Helene. Det første som slår meg er hvor fint gjenskapt lysene er. Jeg synes V1 er best på grunn av den symetrien det gir med speilingen i vannet. Har du prøvd exposure bracketing? Kan tenke meg at dette motivet kan fungere godt til det for å få med mer uten å overeksponere lysene. -Frode Hei Frode! Tusen takk for fin kommentar Jeg har ikke prøvd exposure bracketing, for jeg aner ikke hva det er Jeg kan jo Google det, men det er mye hyggeligere hvis du vil forklare meg det Disse bildene er det ikke gjort noe med, annet enn et lite kutt i bånn på V1 fordi det ble så mye svart hav der. Det er som HDR, men i stedet for å sy sammen bildene, så får du gjøre det selv. Lightroom kan sy de sammen for deg automagisk. Poenget er å få med mer selv om bildet er overeksponert eller undereksponert. Det blir tatt tre eller flere bilder i serie, og kameraet stiller inn eksponeringen for hvert bilde automatisk ut fra hva du ønsket. Du får mye mer kontroll over bildet enn ved HDR, og resultatet ser helt ekte ut i motsetning til hva vanlig HDR gir. -Frode 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Fine bilder Helene. Det første som slår meg er hvor fint gjenskapt lysene er. Jeg synes V1 er best på grunn av den symetrien det gir med speilingen i vannet. Har du prøvd exposure bracketing? Kan tenke meg at dette motivet kan fungere godt til det for å få med mer uten å overeksponere lysene. -Frode Hei Frode! Tusen takk for fin kommentar Jeg har ikke prøvd exposure bracketing, for jeg aner ikke hva det er Jeg kan jo Google det, men det er mye hyggeligere hvis du vil forklare meg det Disse bildene er det ikke gjort noe med, annet enn et lite kutt i bånn på V1 fordi det ble så mye svart hav der. Det er som HDR, men i stedet for å sy sammen bildene, så får du gjøre det selv. Lightroom kan sy de sammen for deg automagisk. Poenget er å få med mer selv om bildet er overeksponert eller undereksponert. Det blir tatt tre eller flere bilder i serie, og kameraet stiller inn eksponeringen for hvert bilde automatisk ut fra hva du ønsket. Du får mye mer kontroll over bildet enn ved HDR, og resultatet ser helt ekte ut i motsetning til hva vanlig HDR gir. -Frode Jeg lurer på om jeg kanskje har en sånn innstilling på kameraet mitt. Skal sjekke ut det. Men hver av bildene som blir satt sammen kan vel ikke innstilles forskjellig? Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Fine bilder Helene. Det første som slår meg er hvor fint gjenskapt lysene er. Jeg synes V1 er best på grunn av den symetrien det gir med speilingen i vannet. Har du prøvd exposure bracketing? Kan tenke meg at dette motivet kan fungere godt til det for å få med mer uten å overeksponere lysene. -Frode Hei Frode! Tusen takk for fin kommentar Jeg har ikke prøvd exposure bracketing, for jeg aner ikke hva det er Jeg kan jo Google det, men det er mye hyggeligere hvis du vil forklare meg det Disse bildene er det ikke gjort noe med, annet enn et lite kutt i bånn på V1 fordi det ble så mye svart hav der. Det er som HDR, men i stedet for å sy sammen bildene, så får du gjøre det selv. Lightroom kan sy de sammen for deg automagisk. Poenget er å få med mer selv om bildet er overeksponert eller undereksponert. Det blir tatt tre eller flere bilder i serie, og kameraet stiller inn eksponeringen for hvert bilde automatisk ut fra hva du ønsket. Du får mye mer kontroll over bildet enn ved HDR, og resultatet ser helt ekte ut i motsetning til hva vanlig HDR gir. -Frode Jeg lurer på om jeg kanskje har en sånn innstilling på kameraet mitt. Skal sjekke ut det. Men hver av bildene som blir satt sammen kan vel ikke innstilles forskjellig? Jeg prøvde å søke opp kameraet ditt, men jeg fant ikke så mye. Fant noe for den mindre a6000. Sjekk ut denne videoen når du får tid: Det gir deg en liten ide hvordan det fungerer. Du kan også eksponere manuelt og photoshoppe bildene sammen, men det er arbeidssomt. Pass bare på å ikke bruke for mye clarity med mindre det er svart-hvitt. Det blir fort så kunstig. Kan også være lurt å teste litt i stua hjemme en kveld først. Da trenger du litt forskjellig belysning. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Stemningsfulle nattbilder , jeg har v2 som min favoritt. Det finnes exposure bracketing på a7/a7r'en , på norsk heter det nivåtrinn . Du klikker på venstre side av kontrollhjulet bak på kameraet der du bl.a kan velge enkeltbilder , seriebilder , selvutløser osv. Her er flere nivåtrinnmuligheter : Kontinuerlig , enkeltvis , hvitbalanse og DRO . Alle disse har flere innstillingsmuligheter , har ikke prøvd dette selv kanskje det er forklart i brukerveiledningen på nettet. Har disse mulighetene på RX1 og RX100Mk4 også. Mvh Alec Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Har du vært ute helt alene i "mørtna"? Du prøver stadig noe nytt og ser ut til og benytte enhver anledning, noe som jeg er sikker på du lærer mye av. Du er ikke redd for og prøve, det skal du ha:-) Synes du har fått bra resultater her. Synes det er dritvannskelig med slike bilder, men har en anelse av at det skyldes utålmodighet.... Støvete hilsen fra sør.... Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Stemningsfulle nattbilder , jeg har v2 som min favoritt. Det finnes exposure bracketing på a7/a7r'en , på norsk heter det nivåtrinn . Du klikker på venstre side av kontrollhjulet bak på kameraet der du bl.a kan velge enkeltbilder , seriebilder , selvutløser osv. Her er flere nivåtrinnmuligheter : Kontinuerlig , enkeltvis , hvitbalanse og DRO . Alle disse har flere innstillingsmuligheter , har ikke prøvd dette selv kanskje det er forklart i brukerveiledningen på nettet. Har disse mulighetene på RX1 og RX100Mk4 også. Mvh Alec Hei Alec! Ville vente med å svare deg til jeg var hjemme og kunne ta fram kameraet og sjekke ut hva du skriver. Jeg har jo sett disse nivåtrinnene men ikke skjønt helt hva jeg skal bruke dem til Nå må jeg prøve å finne meg et motiv å prøve ut dette på! Schpanande! Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Selv om V1 kanskje gir best lys i mørket så velger jeg meg V2 med trebåt i front som minner meg om at en gang hadde jeg ei snekke, men det er lenge lenge siden. Roar 1 Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Har du vært ute helt alene i "mørtna"? Du prøver stadig noe nytt og ser ut til og benytte enhver anledning, noe som jeg er sikker på du lærer mye av. Du er ikke redd for og prøve, det skal du ha:-) Synes du har fått bra resultater her. Synes det er dritvannskelig med slike bilder, men har en anelse av at det skyldes utålmodighet.... Støvete hilsen fra sør.... Var ute hælt åtlæne i går ja... Tenkte kanskje det kunne komme nordlys, det gjorde det visst til gangs også...men over skyene...sjukt irriterende! Ny sjanse i dag, men fremdeles mye skyer her. grrr! Ja, det er vanskelig med sånne bilder. Det blir litt knoting med innstillinger, stativ og fjernutløser. Jeg ble ikke over meg av begeistring av disse bildene, men ville høre hva dere synes, det er jo alltid moro...selv om dere er altfor snille med meg. Snart må jeg visst ta med meg Swiffer dusteren og reise til Kristiansand.. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Selv om V1 kanskje gir best lys i mørket så velger jeg meg V2 med trebåt i front som minner meg om at en gang hadde jeg ei snekke, men det er lenge lenge siden. Roar Ikke noe å pirke på? Hmm? Trodde jeg skulle få litt pes for disse bildene her i dag.De var jo ikke superspennende akkurat,men trebåt er jo sjelden feil. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 V1 der lyse partier ser litt overeksponert ut, V2 hvor både motiv og lyse partier er under kontroll. Vennlig hilsen Ragnar Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 V1 der lyse partier ser litt overeksponert ut, V2 hvor både motiv og lyse partier er under kontroll. Vennlig hilsen Ragnar Det er vanskelig å ikke overeksponere lyse felter i sånne bilder uten at resten blir for mørkt, jeg skjønner i hvertfall ikke helt hvordan man gjør det. Nå har jeg akkurat bestilt meg skikkelig brukermanual til kameraet. (på tide, tenkte du vel ) Har lært litt om bracketing i dag da, det skal jeg prøve ut. Men det er jo avhengig av at jeg har et skikkelig redigeringsprogram...noe jeg ikke har..heller.. Takk så mye for kommentar Ragnar! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg