Gå til innhold

Nordlys/stjerner - trenger hjelp til fokus!

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg er akkurat kommet hjem fra en 2-3 timer i skauen. Var mye nordlysaktivitet i kveld, så jeg tenkte jeg endelig skulle lære meg å ta bilder av nordlyset. 

Tok vel en nærmere 60 bilder, men det var kun et fåtall av dem som ble skarpe. 90% av bildene ser helt jævlige ut pga fokus er helt på trynet. 

Jeg bruker et Canon EOS 450D, det har ikke Liveview, så det er sykt vanskelig å få fokus rett. Autofokus funker jo ikke når man er midt i tjukkeste skogen og alt utenom stjerner og nordlys er mørkt. 

Finnes det noe jeg kan gjøre, annet enn å konstant prøve meg fram on the go? 

Sykt irriterende, for jeg har noen bilder med helt vanvittig nordlys her, med refleksjoner på et blikkstille vann, som er helt ubrukelige pga fokus ikke er skarp :(

Edit: For å gjøre ting værre, har jeg bare kit objektiv uten fokus skala.

Endret av thyes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, 450D har liveview. Sett kameraet i liveview, sett objektivet i MF og fokuser manuelt med fokusringen på noe som er langt unna, for eksempel månen eller noe annet lyst i horisonten. Du kan evt fokusere på forhånd og teipe fast fokusringen.

Skru på liveview i menyen hvis den ikke er skrudd på (under liveview function settings)

TV2008041717184600-001.gif?v=3362

..og bruk SET-knappen for å aktivere liveview.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fokuser på noe "langt unna" i dagslys. Tegn en strek tvers over fra fokusringen til den faste delen. Deretter bruker du den streken som en kalibrert "uendelig", og trenger bare nok lys til å se streken så ved du at du har fokus riktig. Du bruker selvsagt manuell fokus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, jeg tok såpass feil ja! Uvitenhet er ikke bestandig en velsignelse ;)

Tusen takk for at dere hjalp til! Jeg skal prøve å få sjekka fokuset i dagslys og laget et slags merke på objektivet (bra tips) i tilfelle det blir vanskelig å se om fokuset er i orden i nattemørket :)

Lenke til kommentar

Fokuser på noe "langt unna" i dagslys. Tegn en strek tvers over fra fokusringen til den faste delen. Deretter bruker du den streken som en kalibrert "uendelig", og trenger bare nok lys til å se streken så ved du at du har fokus riktig. Du bruker selvsagt manuell fokus.

Veldig godt råd!

Men pass på - de fleste zoomobjektivene endrer fokus i større eller mindre grad når du zoomer, så det kan hende et sånt merke kun gjelder for en spesifikk brennvidde. Såkalt "varifocal", i motsetning til "parfocal", som ikke endrer fokus når man zoomer. Ofte er det bare enkelte dyrere objektivmodeller som er parfocal.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Normalt så kan man vri objektivet helt til uendelig og et par tre mm. tilbake for og få greit fokus.

En annen ting som også gjør at bildene ser ut som at de er ute av fokus er bevegelseuskarphet, så pass på at kameraet er 100% stødig og bruk gjerne speil-opp funksjonen i kombinasjon med timer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Har tatt en del nordlysbilder selv og nytten av en hodelykt/Lommelykt kan ikke overvurderes! I starten hadde jeg kun et 35mm fastobjektiv så var avhengig av å finne et lyst punkt å fokusere på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...