thyes Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Heisann. Jeg er akkurat kommet hjem fra en 2-3 timer i skauen. Var mye nordlysaktivitet i kveld, så jeg tenkte jeg endelig skulle lære meg å ta bilder av nordlyset. Tok vel en nærmere 60 bilder, men det var kun et fåtall av dem som ble skarpe. 90% av bildene ser helt jævlige ut pga fokus er helt på trynet. Jeg bruker et Canon EOS 450D, det har ikke Liveview, så det er sykt vanskelig å få fokus rett. Autofokus funker jo ikke når man er midt i tjukkeste skogen og alt utenom stjerner og nordlys er mørkt. Finnes det noe jeg kan gjøre, annet enn å konstant prøve meg fram on the go? Sykt irriterende, for jeg har noen bilder med helt vanvittig nordlys her, med refleksjoner på et blikkstille vann, som er helt ubrukelige pga fokus ikke er skarp Edit: For å gjøre ting værre, har jeg bare kit objektiv uten fokus skala. Endret 7. oktober 2015 av thyes Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg går ut i fra du bruker manuell fokus? Jeg synes det er lettere å få fokus med søker enn med LV. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Manuell fokus ja. Hva mener du med søker? Selve "fokus-ringen"? Synes det er sykt vanskelig å fokusere på noe manuelt når alt er mørkt.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Jo, 450D har liveview. Sett kameraet i liveview, sett objektivet i MF og fokuser manuelt med fokusringen på noe som er langt unna, for eksempel månen eller noe annet lyst i horisonten. Du kan evt fokusere på forhånd og teipe fast fokusringen. Skru på liveview i menyen hvis den ikke er skrudd på (under liveview function settings) ..og bruk SET-knappen for å aktivere liveview. Endret 8. oktober 2015 av Trondster Lenke til kommentar
tow Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Fokuser på noe "langt unna" i dagslys. Tegn en strek tvers over fra fokusringen til den faste delen. Deretter bruker du den streken som en kalibrert "uendelig", og trenger bare nok lys til å se streken så ved du at du har fokus riktig. Du bruker selvsagt manuell fokus. 1 Lenke til kommentar
thyes Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Jøss, jeg tok såpass feil ja! Uvitenhet er ikke bestandig en velsignelse Tusen takk for at dere hjalp til! Jeg skal prøve å få sjekka fokuset i dagslys og laget et slags merke på objektivet (bra tips) i tilfelle det blir vanskelig å se om fokuset er i orden i nattemørket Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Fokuser på noe "langt unna" i dagslys. Tegn en strek tvers over fra fokusringen til den faste delen. Deretter bruker du den streken som en kalibrert "uendelig", og trenger bare nok lys til å se streken så ved du at du har fokus riktig. Du bruker selvsagt manuell fokus.Veldig godt råd!Men pass på - de fleste zoomobjektivene endrer fokus i større eller mindre grad når du zoomer, så det kan hende et sånt merke kun gjelder for en spesifikk brennvidde. Såkalt "varifocal", i motsetning til "parfocal", som ikke endrer fokus når man zoomer. Ofte er det bare enkelte dyrere objektivmodeller som er parfocal. Endret 8. oktober 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Normalt så kan man vri objektivet helt til uendelig og et par tre mm. tilbake for og få greit fokus. En annen ting som også gjør at bildene ser ut som at de er ute av fokus er bevegelseuskarphet, så pass på at kameraet er 100% stødig og bruk gjerne speil-opp funksjonen i kombinasjon med timer. Endret 8. oktober 2015 av Nautica Lenke til kommentar
thyes Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hva gjelder stødighet så bruker jeg tripod og fjernutløser, så kameraet er stødig. http://www.tv2.no/2015/10/08/storm/host/oktober/2015/7475049 Ser ut som det blir mye nordlys i kveld også! Håper på noen ordentlige bilder denne gangen! Det var sykt kjipt å se at omtrent alle bildene så elendige ut etter den turen i går på 3-4 timer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Har tatt en del nordlysbilder selv og nytten av en hodelykt/Lommelykt kan ikke overvurderes! I starten hadde jeg kun et 35mm fastobjektiv så var avhengig av å finne et lyst punkt å fokusere på Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Man skal vel fokusere litt lenger unna enn lommelykta når, da. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Jepp, første dagen jeg var ute fokuserte jeg på lyset fra biler et par hundre meter unna, og det var ikke nok. Hodelykt er essensielt for å finne fram i mørket da, det er jeg enig i! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå