Gunman1986 Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Disclaimer: Jeg har ikke noe i mot polakker, hvis det virkelig er slik at Norge trenger arbeidsinnvandringen deres er det beste å gi de statsborgerskap og flytte deres familier til Norge asap istedenfor fortsette denne kollusjonen mellom Bedrifter og NAV på bekostning av resten av Norges befolkning. Ser ikke ofte på nyhetene for å unngå at det feite hjerte mitt ikke får hjerteinfarkt eller blodpropp. Men så på nyhetene hvor trist det var spesifikt for polakker som blir syke og har problemer med å få støtte fra NAV mens de er i Norge. Dette nyhets innslaget er relevant: http://www.nrk.no/telemark/nav-kurs-skal-fa-polakker-i-jobb-1.7621224 Er Norge virkelig pålagt å betale velferdsgoder utover helsetjenester til arbeidsinnvandrere? Jeg trodde også helseutgifter til utlendinger ble dekt av helseforsikring noe for eksempel turister er pålagt å anskaffe seg for å få visum til Norge. Sant at de betaler inntektskatt men når jeg reiser til andre land og betaler merverdiskatt så får ikke jeg krav på velferdsgoder for det. Når disse arbeidsinnvandrerne ikke arbeider så betaler de heller inntektskatt og da må jeg som skattebetaler eller en arbeidsløs person som betaler skatt av dagpengene sine subsidiere at arbeidsinnvandrere bruker NAV tjenester når en selv som statsborger ikke får jobb? Og alt dette bare fordi Bedrifter vil betale så lave lønninger som mulig så må resten av Norge subsidiere konsekvensen av dette? Her er det vell de privilegerte som meg selv som ikke trenger konkurrere med disse arbeidsinnvandrerne eller de som arbeider i bedrifter som benytter seg av sosial dumping som påstår at Norske arbeidere er late eller ikke vil jobbe samtidig som arbeidsledigheten stiger. Men dette er bare bullshit når arbeidsledigheten stiger, spesielt blant unge i 20 årene som er perfekte for disse jobbene. For å bruke et eksempel så tok et Bygg og Anleggsfirma i Trondheim oppsigelse på 80 ansatte fordi de switchet over til Polske arbeidsinnvandrere. Så det ble 80 nye NAV'ere som trenger subsidier, i tillegg til at mesteparten av lønnen med unntak av inntektskatten blir sendt til annet land slik at Norge ytterligere taper flere skatter og avgifter i tillegg til tjenestene som de ville betalt for hvis de forble i Norge, men i tillegg til alt dette igjen så bare for at Bygg og Co Trondheim ville betale mindre lønninger så må nå hele Trondheim betale helseutgifter til de nye arbeids innvandrerne samtidig som hvis Bygg og Co Trondheim finner ut de ikke trenger 80 polakker men bare for eksempel 50 så må også resten av Norge betale NAV kostnadene til disse 30 personene. Bare fordi Bedriftene tok inn for mange arbeidsinnvandrere!??! Så med andre ord importerer vi arbeidsledighet fordi bedrifter vil spare noen kroner?! WTF!?!? *dies of heart attack* Endret 7. oktober 2015 av Gunman1986 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Det er ingen lette svar på dette så lenge Schengen/EØS avtalen består. Mange arbeidsinnvandrere skatter ikke i det hele tatt, ikke glem det. Endret 7. oktober 2015 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er ingen lette svar på dette så lenge Schengen avtalen består. Mange arbeidsinnvandrere skatter ikke i det hele tatt, ikke glem det. Så hvis jeg drar til Polen og ikke får jobb så er de pålagt av Schengen avtalen å gi meg velferdsgoder? Gjelder dette alle Schengen land? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er ingen lette svar på dette så lenge Schengen avtalen består. Mange arbeidsinnvandrere skatter ikke i det hele tatt, ikke glem det. Så hvis jeg drar til Polen og ikke får jobb så er de pålagt av Schengen avtalen å gi meg velferdsgoder? Gjelder dette alle Schengen land? Nei, det er ikke Schengen som påbyr dette, men EU/EØS-avtalen. Men ja, velferdsgoder som er knyttet til arbeidsdeltakelse kan ikke diskriminere basert på hjemland (i EØS-området). Drar du til Polen og jobber får du naturligvis polske velferdsytelser på nivå med polakkene. Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er ingen lette svar på dette så lenge Schengen avtalen består. Mange arbeidsinnvandrere skatter ikke i det hele tatt, ikke glem det. Så hvis jeg drar til Polen og ikke får jobb så er de pålagt av Schengen avtalen å gi meg velferdsgoder? Gjelder dette alle Schengen land? Nei, det er ikke Schengen som påbyr dette, men EU/EØS-avtalen. Men ja, velferdsgoder som er knyttet til arbeidsdeltakelse kan ikke diskriminere basert på hjemland (i EØS-området). Drar du til Polen og jobber får du naturligvis polske velferdsytelser på nivå med polakkene. Og hvis jeg ikke jobber som er tilfellet med de arbeidsløse polakkene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 De har jobbet først. Det må nok du også i Polen. Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 De har jobbet først. Det må nok du også i Polen. Er ikke like ille som det jeg tenkte men det er jo fortsatt importering av arbeidsledighet hvis bedriftene importerer inn flere arbeidstakere enn det de skal ha slik at de blir avhengige av NAV støtte før de må reise tilbake til Polen igjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 De har jobbet først. Det må nok du også i Polen. Er ikke like ille som det jeg tenkte men det er jo fortsatt importering av arbeidsledighet hvis bedriftene importerer inn flere arbeidstakere enn det de skal ha slik at de blir avhengige av NAV støtte før de må reise tilbake til Polen igjen. Ja, det er det. Det er prisen for et felles arbeidsmarked på tvers av EU. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Systemet er helt på trynet. Folk fra hele EU har rett til norske dagpenger etter én dag på jobb her i landet. (Så fremt de har jobbet et eller annet sted før de kommer hit) Som om ikke det var nok så kan de reise tilbake og fortsatt motta penger mens de oppholder seg i et helt annet land enn Norge. Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Systemet er helt på trynet. Folk fra hele EU har rett til norske dagpenger etter én dag på jobb her i landet. (Så fremt de har jobbet et eller annet sted før de kommer hit) Som om ikke det var nok så kan de reise tilbake og fortsatt motta penger mens de oppholder seg i et helt annet land enn Norge. Dette er jo "felleskassa" som mange kaller det som betaler for dette, hvorfor skal Norge betale arbeidsledighet penger til ikke norske statsborgere som ofte oppholder seg i andre land? Hvor er AP, Høyre og FRP? Det er jo ikke flyktninger det er snakk om, dette slår meg som noe det burde være tverrpolitisk enighet om å stoppe.. Endret 8. oktober 2015 av Gunman1986 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Unge nordmenn er stort sett ganske slappe og tiltaksløse folk og mesteparten av polakkene/romenerne med fagbrev/tilsvarende er veldig effektive og nøye. (Virker som om de kommer fra en kultur med høyere yrkesstolthet.) Nå er jeg klar over at det er andre kulturer og arbeidsmiljø fra bedrift til bedrift, og ja det finnes motiverte og dyktige nordmenn men må si jeg får sjokk nesten hver gang jeg er innom store anlegg over hvor mange maskiner som står på tomgang mens norske elektrikere, tømrere, betongarbeidere osv. står i klynger på 4-7 og prater drit spredt utover anleggene i store deler av arbeidsdagen, de samme karene som nekter å starte noe arbeid før kvart over sju og tar iallefall en halvtime ni-kaffe. Ikke uvanlig at jeg gløtter litt bort på en gjeng som sitter på noen paller før jeg skal starte en jobb og en time senere når jeg skal dra derfra ser jeg de samme folkene plus noen fler som fortsatt står der. Dette har jeg aldri sett polakker/romenere gjøre, se for deg at du er prosjektleder i ett stort entrepenørfirma og du har fått ett anbud på ett stort bygg i en ekstremt konkuransedreven bransje og kun halvparten av de 15 tømrerne og betongarbeiderne du hadde planer om å ha fast på prosjektet faktisk jobber. Jo da kan du bare glemme framdriftplanen din å begynne å regne på nytt om firmaet ditt i det hele tatt kommer til å gå i pluss på prosjektet. Eller så kan du be om å få byttet ut de fem slappeste i fem polakker du allerede har positive erfaringer med fra ett bemanningsbyrå og faktisk få til anbudet, og om det ikke er behov for de senere trenger du ikke fortsette å betale for de heller. Har ikke vært noe vitne til sosial dumping selv, her jeg bor er de bemmaningsbyråene relativt ryddige i driften sin, (adecco++) og arbeiderne de ansetter får stort sett 160 brutto, så en månedslønn tilsvarer lett 6-10 månedslønner i polen avhengig av hvor mye overtid de jobber og de holder dem ansatt så lenge kontraktene tilsier og de som gjør en dårlig jobb blir ikke spurt om å komme tilbake etter kontraktene er ute, dette synes jeg er helt greit, Må dog si meg enig i at det blir litt mye frynsegoder når de har fått kontantstøtte for alle de fire ungene sine + barnedrygd, 6000,- er lik en feit månedslønn brutto i polen, synes disse satsene bør regnes etter hva kontantstøtta/barnetrygd er i de landene de kommer ifra. Men konklusjonen min er at norge nesten ikke hadde gått rundt uten utenlandske arbeidere, finnes rett og slett for få motiverte og dyktige nordmenn i håndverkeryrker. Og med tanke på de 180,- til 210,- man kan forvente seg i timeslønn etter endt lærlingtid ser jeg jo hvorfor. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Systemet er helt på trynet. Folk fra hele EU har rett til norske dagpenger etter én dag på jobb her i landet. (Så fremt de har jobbet et eller annet sted før de kommer hit) Som om ikke det var nok så kan de reise tilbake og fortsatt motta penger mens de oppholder seg i et helt annet land enn Norge. Dette er jo "felleskassa" som mange kaller det som betaler for dette, hvorfor skal Norge betale arbeidsledighet penger til ikke norske statsborgere som ofte oppholder seg i andre land? Hvor er AP, Høyre og FRP? Det er jo ikke flyktninger det er snakk om, dette slår meg som noe det burde være tverrpolitisk enighet om å stoppe.. Som sagt, det er ikke tillatt etter EU/EØS-reglene. Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Systemet er helt på trynet. Folk fra hele EU har rett til norske dagpenger etter én dag på jobb her i landet. (Så fremt de har jobbet et eller annet sted før de kommer hit) Som om ikke det var nok så kan de reise tilbake og fortsatt motta penger mens de oppholder seg i et helt annet land enn Norge. Dette er jo "felleskassa" som mange kaller det som betaler for dette, hvorfor skal Norge betale arbeidsledighet penger til ikke norske statsborgere som ofte oppholder seg i andre land? Hvor er AP, Høyre og FRP? Det er jo ikke flyktninger det er snakk om, dette slår meg som noe det burde være tverrpolitisk enighet om å stoppe.. Som sagt, det er ikke tillatt etter EU/EØS-reglene. Well, fuck me baklengs inn i fuglekassa, @Primer4 Selv om du har rett så forandrer ikke dette Capital drain, hvis Norge er avhengig av disse polakkene hvorfor ikke gi de statsborgerskap, har en polakk som nabo som er norsk statsborger og flyttet til Norge med hele familien. Tviler på de andre polakkene ikke ville gjort det samme hvis mulighet, og pengene forblir i Norge og hjelper vår egen BNP. Men det blir vell bare ønsketenking. Endret 8. oktober 2015 av Gunman1986 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hva hjelper det oss å gi de statsborgerskap? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Polakkene vil i stor grad ikke ha norsk statsborgerskap, de bygger seg hus tilsarende det som koster 6-7millioner i norge med to meter høye smijerngjerder kona trenger ikke tenke på jobbing (bare fire barnetrygder tilsvarer en hel månedslønn) Skal man bo i norge må kona få seg jobb, tøffere klima, kan ikke leve som en konge, flytte vekk fra familie, få seg nye venner osv. så er jo forståelig at de ikke vil dette, heldigvis skatter de jo gjerne oppimot 50% på de 100 000,- lønningene de kan få til i de travleste sommermånedene. Romenere er derimot en god del mindre hjemmekjære og lærer seg gjerne norsk iløpet av noen måneder, men tilogmed de vil stort sett vente til ungene er på videregåendestadie før de flytter resten av familien da de generelt har veldig lite tro på det norske skolesystemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Polakkene vil i stor grad ikke ha norsk statsborgerskap, de bygger seg hus tilsarende det som koster 6-7millioner i norge med to meter høye smijerngjerder kona trenger ikke tenke på jobbing (bare fire barnetrygder tilsvarer en hel månedslønn) Skal man bo i norge må kona få seg jobb, tøffere klima, kan ikke leve som en konge, flytte vekk fra familie, få seg nye venner osv. så er jo forståelig at de ikke vil dette, heldigvis skatter de jo gjerne oppimot 50% på de 100 000,- lønningene de kan få til i de travleste sommermånedene. Romenere er derimot en god del mindre hjemmekjære og lærer seg gjerne norsk iløpet av noen måneder, men tilogmed de vil stort sett vente til ungene er på videregåendestadie før de flytter resten av familien da de generelt har veldig lite tro på det norske skolesystemet. Du baserer gjerne alt dette på personlige erfaringer og riktig? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Har 5 fast ansatte polakker på jobb og har jobbet med uendelig mange innleide romenere og polakker rundt omkring i tungindustrien og på bygningsanlegg og dette er ting som har gått igjen så mange ganger at jeg har begynt og oppfatte det som ekte ja. Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Hva hjelper det oss å gi de statsborgerskap? Forhindre Capital drain i det minste. Bedre at pengene blir brukt til å stimulere Norsk økonomi enn Polsk økonomi. Polakkene vil i stor grad ikke ha norsk statsborgerskap, de bygger seg hus tilsarende det som koster 6-7millioner i norge med to meter høye smijerngjerder kona trenger ikke tenke på jobbing (bare fire barnetrygder tilsvarer en hel månedslønn) Skal man bo i norge må kona få seg jobb, tøffere klima, kan ikke leve som en konge, flytte vekk fra familie, få seg nye venner osv. så er jo forståelig at de ikke vil dette, heldigvis skatter de jo gjerne oppimot 50% på de 100 000,- lønningene de kan få til i de travleste sommermånedene. Romenere er derimot en god del mindre hjemmekjære og lærer seg gjerne norsk iløpet av noen måneder, men tilogmed de vil stort sett vente til ungene er på videregåendestadie før de flytter resten av familien da de generelt har veldig lite tro på det norske skolesystemet. Forstår de godt, dette er absolutt ikke Polakkene eller Romenerne sin feil, eller Norske bedriftene for den del. De gjør bare det som er mest økonomisk gunstig og det er slik det skal være. Takker til deg og Herr Brun da forstår jeg altså saken bedre. Forstår at Norske Bedriftene utnytter mer kompetent arbeidskraft og selv om jeg tok feil angående sosial dumping at dette er ikke noe som forekommer så er resultatet at Norske Bedrifter blir rikere men samtidig som det øker skatteinntekter og infrastruktur så stiger også kostnadene med økt arbeidsledighet, importert arbeidsledighet og vi taper andre jobber og skatteinntekter på de pengene som blir sendt til Polen og brukt på tjenester og produkter der istedenfor i Norge. Ingen politikere kan gjøre noe pga EU og selv om jeg er blitt klokere er jeg også mer deprimert Endret 8. oktober 2015 av Gunman1986 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hva hjelper det oss å gi de statsborgerskap? Forhindre Capital drain i det minste. Bedre at pengene blir brukt til å stimulere Norsk økonomi enn Polsk økonomi. Og hvordan gjør statsborgerskap det? Lenke til kommentar
Gunman1986 Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hva hjelper det oss å gi de statsborgerskap? Forhindre Capital drain i det minste. Bedre at pengene blir brukt til å stimulere Norsk økonomi enn Polsk økonomi. Og hvordan gjør statsborgerskap det? Da forblir lønningene i Norge istedenfor å bli sendt utenlands. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå