Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. 

Det har seg slik at jeg er ansatt i et IT firma, gjennom et bemanning selskap. 

Jeg disponerer ingen mobil, eller andre goder som pc som de vanlige ansatte har. 
Nå har deg seg slik at jeg blir spurt om å utføre små oppgaver med min private mobil, det er i form av test av andre telefon / jobb numre fra min private mobil. 

Hvilke rettigheter har jeg på dette området, bør jeg bare bite tenna sammen og gjøre det, eller skal jeg si i fra at jeg ikke bruker min private mobil i jobb sammenheng. 

Takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krev jobbmobil hvis du skal utføre jobbrelaterte oppgaver til det, du skal også ikke måtte stille med privat PC selv om du er fra bemanning. 

Dog verdt å merke seg at jobbmobil må du skatte av, så om du heller vil motta godtgjørelse for privat mobilbruk kan det også vurderes.

Lenke til kommentar

Dog verdt å merke seg at jobbmobil må du skatte av, så om du heller vil motta godtgjørelse for privat mobilbruk kan det også vurderes.

Du må ikke skatte av jobbmobil så lenge den ikke benyttes til privat bruk. Eks. hvis man legger igjen mobilen på kontoret når dagen er over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville du tatt dette opp, selv om du er i prøvetid, eller prøve tid er over, men har ikke hørt noe fra bemmaningsbyrået enda, og har også fått større ansvarsområder

Uansett, flere som jobber der og godtar å bruke privat mobil til slikt, men jeg mener det blir feil, og at dette er en prinsipp sak. 

I kontrakten til bemmaningsbyrået, står det at den ansatte skal nyte godt av goder i firmaet, men det har ikke skjedd. 

Spurte i intervju angående hvordan det er med kurs muligheter, sertifisering, mobil osv. 

Men det var et klart nei. 

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på kompensasjon for bruk av privat mobil/abonnement i jobbsammenheng med mindre dette er spesifisert i arbeidskontrakten.

Med det sagt kan du nekte å bruke din private telefon til jobbrelaterte ting. Da er det opp til arbeidsgiver å bestemme hvordan dette løses. Det samme gjelder forøvrig PC. Arbeidsgiver er pålagt å stille med nødvendig utstyr for at du skal kunne utføre jobben din.

Ang. kurs/sertifiseringer osv. så er det desverre en av de negative sidene ved å jobbe på kontrakt. Det sier seg selv at en arbeidsgiver ikke vil punge ut tusenvis av kroner på en ansatt de kun skal ha i en tidsbegrenset periode. Jeg vet dog at mange bedrifter spekulerer i dette og fornyer kontrakter i årevis uten å tilby fast ansettelse og om det er tilfellet bør du vurdere om det er en arbeidssituasjon du kan leve med eller ikke, og eventuelt finne noe annet. Noen forlanger fast ansettelse og får det, andre ikke.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En "stille protest" for de lite telefonavhengige er å legge igjen den private telefonen i bilen, hjemme eller i garderoben.

Slik skattereglene har utviklet seg på jobbtelefoni så bør man ha to separate telefoner. En privateid som utelukkende er til privat bruk og en som jobben eier som utelukkende er til jobb. Telefonene bytter som stafettpinner når arbeidsdagen starter og slutter.

Lenke til kommentar

Det er for enkelt å si at man bør ha to separate telefoner Simen1.

For min del er faktisk jobbtelefon svært fordelsaktig selv med skattereglene vi har i dag.

Men det er mye fordi jeg også har bredbånd hjemme dekket av jobben, og fordi jeg har et bruksmønster for mobiltelefoni som er noe annerledes enn normalen.

Jeg bruker 4G relativt aktivt, og ender som regel på 15-25GB overført i måneden.

Men med beskjeden privatbruk er det ingen tvil, da er det ikke lønnsomt å ha jobbtelefonen med seg fra jobb.

Det er omtrent som med firmabil, det lønner seg om man kjører mye privat og lite på jobb.. Jobbtelefon kan lønne seg om man bruker mobilen aktivt privat og lite på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...