Gå til innhold

[Løst] Høy ping.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nylig har jeg begynt å oppleve at jeg får høy ping ut mot det store webbet, først trodde jeg at dette kunne ha noe med at jeg helt nylig har fått en ny ADSL Router, og tok kontakt med internet leverandør og vi ordnet det slik at vi satt ned hastighet på linjen for å øke stabilitet, dog dette har ikke hatt noen innvirkning.

 

 

Ping mot Google sine DNS servere flukter mellom 18 til 300ms, i perioder opp til noen par minutter kan ping ligge stabilt på 18 til 25ms og deretter for å så ligge på 200 til 300ms. Skal også nevnes at jeg også pinger min sentral (dslam) med samme resultat. Så enten snakker vi internt at problemet oppstår eller router fra internet leverandør.

 

Ping mellom enheter internt i nettverket er <1ms.

 

 

Skal være helt ærlig jeg har ikke lagt ned mye tid i å feilsøke enda, men når jeg kommer hjem fra jobb har jeg noen par planer om hvordan jeg skal gå frem. Men litt teknisk informasjon:

 

I nettverk har jeg 4 stk 1gbit switcher og ett trådløst access punkt, normalt sett er 4 enheter tilkoblet kablet nettverk og 4 tådløse devices. Ved full load 6-10 enheter på kablet nettverk og 6-8 enheter på tådløst nett.

 

 

Trådløst accesspunkt er hvor nettverket defineres da denne kommer med mer features enn hva Router fra ISP har. Først tenker jeg å fjerne denne for å se om det kan være denne som skaper trøbbel. Nå tror jeg ikke at det er faktisk hvor problemet ligger, men for å være på den sikre siden.

 

Deretter koble fra alt av utstyr fra router deretter bare koble til en maskin direkte til Internet Router og deretter kjøre på med ny ping test.

 

 

Skyt gjerne inn med forslag til hva jeg burde prøve.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i kontakt med internet leverandør, selvsagt var det ingen problemer med linje når de skulle teste den.

 

Så prøver fremdeles å komme til bunns hva som gjør dette, og ser at det er aktivitet på linje som med en gang gjør at ping går til himmels, la oss si jeg laster ned med en 4'del av linjens kapasistet gjør dette med en gang at latency går til himmels. Nå er ikke 300ms himmels men uansett for høyt da dette oppleves veldig ved vanlig surfing og spesielt ved spilling. Om jeg sette nedlasting til å laste ned med ubegrenset båndbredde snakker vi med en gang en ping på mellom 2500ms og 4000ms. Kan aldri huske å hatt disse problemene med min gamle router, hva i allverden er det som skjer her?

 

Å ha Netflix kjørende i stue gjør at alle på nettverk merker at det er noe som skjer, altså noe som aldri har hatt merkbar opplevelse av nettkapasitet.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Fikk satt opp igjen hastighet på ADSL, dette ga en lavere ping, men ping går konstant opp og ned når en bruker surfer eller ser på f.eks Netflix som verken av delene bruker på noen måte hele kapasiteten på linjen. Jeg tror fortsatt at det er et problem ett eller annet sted men begynner å gå tom for ideer. 

 

Jeg prøvde å koble fra alle enheter, selv prøvde jeg å bare ha en maskin tilkoblet ADSL router og slå av WiFi (selv om jeg bruker kablet nett) for å se om dette hadde noe innvirkning, med ping kjørende opplevde jeg samme som før når jeg surfet evt ser på Netflix. 

Lenke til kommentar

ADSL Router levert av NextGenTel er av merke Inteno modell DG150

 

På innsiden av denne har jeg en Dlink DIR-868L (stock firmware), over årene har jeg lastet ned store mengder med data (vi snakker 25-30TB) og har aldri vært plaget med at dette har påvirket ping da på dagtid er nedlasting begrenset til 200Kbps. Maks hastighet på linje er 1,4Mbps. (15mbit) Så det er mye å gå rundt, da det er normalt sett bare er 1 Netflix som står og går, noe det forøvrig har gjort nesten 24/7 de 3-4 siste årene.

 

Jeg skal prøve å flashe Dlink til en Tomato Firmware (AdvancedTomato) som vistnok har bedre QOS enn hva DD-WRT har, Samt skal det nevnes at jeg har prøvd alt av MTU som er tenkelig for å se om dette ville ha noe påvirkning. 1492 ga meg best ping når det ikke er noe aktivitet på linje 4-6ms mellom meg og dslam.

 

Har min tvil om at dette vil gi en bedre ytelse, om Tomato støtter PPOE skal jeg prøve å koble opp mot nettet via den i stedet for router jeg fikk levert av NGT.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Som du sier er det nokk bridging som må til, min gamle Thomson router var satt i bridge mode, noe Intenoen ikke er.

 

Nå er bridge modus egentlig ikke en feature NGT gir brukere tilgang til, men etter litt søk fant jeg en tråd her på forumet hvor dette har vært spurt før, jeg skal se å få den satt opp i bridge å rapportere tilbake senere :)

Lenke til kommentar

Takk supert verktøy!

 

Fikk omsider satt ADSL router i bridgemode og PPPoE tilkobling satt opp på accesspunkt, mtp at public ip blir nå tildelt accesspunkt tror jeg at konfigurasjon som jeg satt opp skal være riktig uten at jeg skal si dette med 100% sikkerhet da det var mildt sagt knotete å sette opp Bridgemode på denne ADSL Routeren.

 

 

Etter noen par minutter med WinMTR kan vi se at linjen er meget ustabil, og flukter ivrig mellom lav og relativt høy ping. Dette er en test med 100Kbps nedlasting og Netflix kjørende samtidig som utgjør ca 200 ~ 300kBps. Som nevnt tidligere har jeg aldri merket denne aktiviteten da dette har vært en helt vanlig dag i 7 år nå, men med nytt modem gir dette en markant opplevelse da surfing har en tendens til å nå "lagge" vi snakker om sider som vanligvis lastet på noen øyeblikk kan ta 10-20-30 ganger så lang tid å laste, i noen tilfeller slutter en side aldri å laste. Andre brukere har også opplevd dette og lurer på hvorfor alt går så tregt.

 

Som vi ser var det faktisk noen pakker som også ble droppet, som også indikerer at noe er gale. 

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|             129.84-48-66.nextgentel.com -    0 |  259 |  259 |    5 |   62 |  248 |  140 |
|               34.84-48-3.nextgentel.com -    1 |  255 |  254 |   12 |   57 |  217 |   54 |
|                   oso-b3-link.telia.net -    0 |  259 |  259 |   11 |   66 |  253 |  137 |
|                    s-bb3-link.telia.net -    0 |  259 |  259 |   18 |   74 |  271 |  134 |
|                     s-b5-link.telia.net -    1 |  255 |  254 |   18 |   70 |  261 |  107 |
|       google-ic-306509-s-b5.c.telia.net -    1 |  255 |  254 |   18 |   83 |  255 |   57 |
|                          216.239.54.181 -    1 |  255 |  254 |   18 |   69 |  262 |  100 |
|                          209.85.251.227 -    1 |  255 |  254 |   19 |   70 |  262 |  110 |
|          google-public-dns-a.google.com -    1 |  255 |  254 |   18 |   61 |  220 |   50 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
   WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Jeg har gjort samme test hvor jeg surfer og ser litt på youtube og resultat blir da enda verre.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Etter noen par timer døde tilkobling til nett og det var ikke snakk om å få D-Link'en til å koble til mot NGT PPPoE igjen, måtte gjøre factory reset på ADSL Router  :hm: og må starte fra scratch igjen. 

 

Går på veggene her da det er så utrolig irriterende, nå har jeg kastet bort alt for mye av min egen og NGT sin tid på denne saken, har hatt teknikere til å se på router flere ganger uten at det har hatt noen nevneverdig innvirkning.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg er på sporet av noe, hvorfor dette ikke har vært ett problem før må gudene vite, men iallefall med nå AdvancedTomato installert på D-Linken kan jeg nå virkelig se netttrafikk, og det viser seg at det er Netflix som faktisk er synderen da data laste ned med ubegreset hastighet (buffer) som pågår i relativt korte bursts, en fast strøm har lite påvirkning av ping men når tilkoblinger åpnes og lukkes kontinuerlig og da tar det de kan få blokkerer dette all annen trafikk.

 

2015-10-09_00-08-48.png

 

Heldigvis har det seg slik at Tomato har en fantastisk QOS engine sammenlignet med andre open source wrt firmwares så nå er neste steg å se om det er mulighet for å gjøre noe med denne  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...