SaltSaft Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Hei, Trenger hjelp til å velge en lagringsløsning for mine foreldre som hovedsaklig skal brukes til bilder. Jeg er litt usikker på om det er et NAS som er tingen, eller om det finnes noen andre løsninger. Jeg vet at et NAS har alle de egenskapene de ønsker, som Cloud, backup med redundante disker, alltid online, og minst mulig styr for å få det til å fungere. Mine foreldre er ikke akkurat de mest teknisk oppegående menneskene, men hvis jeg setter opp en løsning som fungerer og som er enkel i bruk, så skal det ikke være noe problem for dem å bruke det i det daglige. Jeg har kikket på mange forskjellige NAS, og har kommet frem til at kanskje Synology DS214se kan være en god løsning. Den er relativt billig (men svak), men den fungerer vel fint til ønsket bruk. Jeg tenker 2x2 TB-disker, så tror jeg de har masse lagringsplass i lang tid fremover. Noen innvendinger eller andre forslag? Martin Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Hvis de faktisk ikke har tilgang til Internett i det hele tatt, kan NAS kanskje anbefales til lagring av bilder. Ellers ser jeg ingen grunn til å gå til innkjøp av en NAS kun til dette formålet. To uavhengige online-tjenester, i tillegg til vanlig lokal lagring på disk, da bør man være trygg nok. Lenke til kommentar
SaltSaft Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Skylagring er jo selvfølgelig et alternativ, men da må man jo ha tillit til at leverandøren tar vare på bildene. Forslag til skyløsninger som fungerer bra til dette formålet? EDIT:Jeg glemte å ta med at de har rundt 100GB med bilder, noe som er langt over hva man får som gratis lagring i sky. Hvis man skal ha lagring fra 2 forskjellige leverandører, så havner man fort på 150,- + i mnd. Dette sparer man jo raskt inn med å sette opp egen løsning. Endret 8. oktober 2015 av ZintZaft Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Google Drive? Microsoft OneDrive? DropBox? De to førstnevnte er jo store selskaper man kan stole på. Alle fungerer tilsvarende, de får en "mappe" på sin PC som synkroniseres til skyen. Alle disse fungerer også mye bedre enn sånne hjemmeoppsett med WD Cloud, OwnCloud, BT Sync osv. I tillegg har man jo tryggheten me at man fortsatt har bildene dersom huset brenner ned. Lenke til kommentar
SaltSaft Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Synology slapp nettopp ny versjon av DS214se; DS216se. Tror det blir så jeg går for denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå