Gå til innhold

Økning i maks-sum for BSU konto- nå tar det deg 12 år å spare full BSU!

Anbefalte innlegg

De øker Maks-sum du kan spare i BSU fra 200k til 300k, nå tar deg altså kun 12 år å fylle denne!

NB: Dette innebærer også at du som student klarer å spare 25.000,- i året, selv om studielånet ikke strekker til salt i maten!

Noen andre som blir oppgitt av slike ordninger som bare retter seg inn på de som har råd?

Skattelette, men kun hvis du allerede stiller godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil hvertfall hjelpe for de som har fått seg en deltidsjobb, og hvis studiestøtten får en boost senere vil dette tiltaket være nyttig. Helt enig i at 25k/år er for lite, burde vært 40-50k.

Når det er sagt kan ikke ALLE ordninger kun ha de fattigste i fokus, det må være greit at det finnes goder andre har god nytte av, også.

Lenke til kommentar

Passer meg perfekt, men jeg har allerede kjøpt meg bolig og har dermed råd til å spare.
Hadde ikke råd til å sette av samme beløp da jeg var yngre, studerte og bare hadde deltidsjobb, og faktisk burde ha satt av penger til bolig.
Enig i at dette er en fantastisk ordning - for de som har råd.

Lenke til kommentar

Nå er det sjølvsagt litt meir nyansert. Den store endringa no er at fordi totalbeløpet har steget så legger ein til rette for at ein begynder å spare i BSU konto også medan ein studerer.

Slik som BSU ordninga var så tapte du på å spare i BSU før du fekk jobb der du skatta så mykje at du fikk utnytte skattefordelen, fordi dette ville resultere i at du nådde maksgrensa før du kom ut i skikkelig jobb.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan den skulle vært bedre egentlig, staten kan tross alt ikke gi folk 25 000 i året kun for å sette inn på sparekonto heller. Man må jo ha råd til å spare for å kunne spare...

Eller hva mener dere burde vært gjort bedre?

Lenke til kommentar

Som alle andre gamlinger sier: Husk å spar til BSU'en din!!

Jeg kom endelig inn i boligmarkedet tidligere i år, og jeg takker mine foreldre veldig for å ha pisket meg til å sette opp mnd overføring til min BSU. Uten den hadde jeg fortsatt betalt husleie som jeg aldri for se igjen. Har flere venner som nærmer seg 30 årene og fortsatt ikke en eneste krone spart i BSU og leier en leilighet som blir bare mer og mer sliten, mens min egen blir bare bedre og bedre fordi jeg eier.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan den skulle vært bedre egentlig, staten kan tross alt ikke gi folk 25 000 i året kun for å sette inn på sparekonto heller. Man må jo ha råd til å spare for å kunne spare...

Hovedproblemet her er jo hvor lang tid det tar, 9/10 studenter klarer ikke leve på studielånet, som betyr at veldig mange har deltidsjobb, greit nok det, men hvor mange klarer å spare 25k ut av denne deltidsjobben?

Så begynner jeg å lure på hva hensikten med BSU er, det skal være Boligsparing for unge, men sikter seg fort inn på de som har råd til bolig uansett med hjelp av feks. foreldre. 

12år for å fylle den er helt bakomhus, hvis en da starter sparing når en er 20, skal en ikke ha bolig før en er 32? 

Lenke til kommentar

Hovedproblemet her er jo hvor lang tid det tar, 9/10 studenter klarer ikke leve på studielånet, som betyr at veldig mange har deltidsjobb, greit nok det, men hvor mange klarer å spare 25k ut av denne deltidsjobben?

Så begynner jeg å lure på hva hensikten med BSU er, det skal være Boligsparing for unge, men sikter seg fort inn på de som har råd til bolig uansett med hjelp av feks. foreldre. 

12år for å fylle den er helt bakomhus, hvis en da starter sparing når en er 20, skal en ikke ha bolig før en er 32? 

Og hvordan ville du heller hatt BSU'en da? Har du et bedre forslag, eller klager du bare?

Lenke til kommentar

Og hvordan ville du heller hatt BSU'en da? Har du et bedre forslag, eller klager du bare?

Jeg klager for det meste bare, hadde ikke noe konstruktivt å komme med.

Lenke til kommentar

Ja, det ser jeg!

BSU er faktisk ikke den eneste maaten det gaar ann aa spare paa! (Jada, SYKT, men sant!).
BSU er et hjelpemiddel, der staten blant annet gir deg skattelette, og du faar renter som er mye bedre enn rentene paa andre sparekontoer!

Og naar de da øker denne grensen, saa klager du.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe bolig før du slutter å spare i BSU. Det tror jeg er veldig vanlig og slik jeg gjorde det. Jeg begynte å spare i BSU noen år før jeg kjøpte bolig. Så fortsatte jeg å spare helt inntil jeg nådde aldersgrensa. Når jeg nådde den så brukte jeg BSU-beløpet til å betale ned lånet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe bolig før du slutter å spare i BSU. Det tror jeg er veldig vanlig og slik jeg gjorde det. Jeg begynte å spare i BSU noen år før jeg kjøpte bolig. Så fortsatte jeg å spare helt inntil jeg nådde aldersgrensa. Når jeg nådde den så brukte jeg BSU-beløpet til å betale ned lånet. 

Ja, det er fullt mulig, så lenge en får lån og klarer å betjene det.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Det fordrer at man har råd til å kjøpe bolig uten å bruke BSU-pengene, som igjen (som regel) betyr at man må få hjelp.
Jeg har vært heldig og fått hjelp ved at foreldrene mine stod som medlåntakere og garantister på lånet, og spyttet i noe egenkapital. Samtidig traff kona mi og jeg hverandre tidlig, og har kunnet være to som betjener lånet.

Har etter to flytterunder vært heldig med pris både ved kjøp og salg, og har nå et hus til oppunder 4 mill, et huslån på ca. 2.3 mill, er 28 år og har 180.000 på BSU og muligheten til å spare så mye jeg kan før jeg begynner å bruke av det.

Hadde jeg ikke hatt hjelp hjemmefra, og hadde jeg vært alene om et lån, så hadde det aldri i verden gått.
(Har naturligvis vært nødt til å være strukturert og flink økonomisk for å komme hit også)

Lenke til kommentar

De øker Maks-sum du kan spare i BSU fra 200k til 300k, nå tar deg altså kun 12 år å fylle denne!

NB: Dette innebærer også at du som student klarer å spare 25.000,- i året, selv om studielånet ikke strekker til salt i maten!

Noen andre som blir oppgitt av slike ordninger som bare retter seg inn på de som har råd?

Du har ikke råd til å sette av 2000 kroner i måneden?

Lenke til kommentar

Tja hvis jeg vil sitte hjemme og tvinne totter i et par år, så kan jeg nok det.

Lenke til kommentar

Det fordrer at man har råd til å kjøpe bolig uten å bruke BSU-pengene,

Mulig banken min var veldig grei, men de hadde null problem med å øke lånebeløp tilsvarende det jeg hadde på BSU. De anbefalte å gjøre det det slik.

Det hadde definitivt ikke jeg råd til som student. Spesielt ikke på en konto der pengene er låst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jobbet du for lite og brukte for mye. Jeg sparte 10.000 i mnd som student.

Haha ok, men da beviser du bare poenget mitt, tilbudet er topp, men den sikter seg ikke inn på nettopp gruppen som trenger den; studenter med dårlig råd. Ikke de få som sitter med gullskje opp bak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...