Pedro80 Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Helo :-) Er det noen som har noen linker til guider/artikkler om modding av PSU med passiv kjøling? Har en liten 200 watts som jeg har lyst til å prøve å få til å holde kjeft for godt *grin* mvh Peder Schmedling Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg skal snart gjøre det samme til en 150W strømforsyning til en P1 133Mhz som jeg skal ha for å spille mp3 som ksla være totalt passivt kjølet. Skal lage aluminiumschassis og feste transistorene rundt om kring i den :-) Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Ok, har en ganske stor kjøleribbe liggende, tenkte på å lodde ut trans. og feste dem til denne, for så å feste den på baksiden av kabinettet. Er ikke sikker på om det blir god nok kjøling da.. Men kan jo finne specs på trans. og sjekke hva de tåler, oxo måle tempen. På denne måten vil jeg jo oxo eliminere varmeutvikling inne i kabinettet fra PSU (må jo være et godt argument for en slik mod ) satser som du, på bare passiv kjøling. Peder Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 En 150 til 200W PSU produserer jo ikke så mye varme, desuten tror transistorene tåler en del men vert hyggelig om du har funnet ut hvor mye varme de egentlig tåler. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 gå inn på www.overklokking.no delen av forumet og gå inn på workloggs, ta en titt på loggen som heter Bequiet den er genial. Du kan også mprøve å sette en vifte inni der på 5 eller 7 volt (drerling har eet fint bilde for det, søk etter 7v og filtrer etter poster skrevet av drerling så finner du nok noe) Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Skal ikke være vanskelig å finne specs'a på trans. Bare å lese på dem og finne datasheet på nettet. Har bare ikke hatt tid enda.. Thanx Admin'c Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Min 350-watter fra Enermax (på NetRemote/HTPC i stua) er så stille at jeg bare hører den på mer enn én meters hold ved å lytte veldig godt. Og det er med en Zalman-vifte. Jeg tror at når Microplex får sendt meg en 92 mm Papst-vifte istedenfor, vil den lyden så å si forsvinne. Jeg må si at forskjellen på en nesten helt stille pc og en helt stille pc er så liten for meg at det ikke er verdt alt det ekstra bryderiet og de ekstra kronene det som regel krever å gå det siste hakket. Men det er bare min mening, så hvem bryr seg? *grin* Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Min 350-watter fra Enermax (på NetRemote/HTPC i stua) er så stille at jeg bare hører den på mer enn én meters hold ved å lytte veldig godt. Og det er med en Zalman-vifte. Jeg tror at når Microplex får sendt meg en 92 mm Papst-vifte istedenfor, vil den lyden så å si forsvinne. Jeg må si at forskjellen på en nesten helt stille pc og en helt stille pc er så liten for meg at det ikke er verdt alt det ekstra bryderiet og de ekstra kronene det som regel krever å gå det siste hakket. Men det er bare min mening, så hvem bryr seg? *grin* Jeg Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Takk for det. Det varmet. Jeg var litt dyster i går kveld etter 16 timers sammenhengende arbeid med ekstramtaterialet til en "Star Trek"-DVD. *grin* Lenke til kommentar
DrSpawn Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Ok, har en ganske stor kjøleribbe liggende, tenkte på å lodde ut trans. og feste dem til denne, for så å feste den på baksiden av kabinettet. Er ikke sikker på om det blir god nok kjøling da.. Men kan jo finne specs på trans. og sjekke hva de tåler, oxo måle tempen. På denne måten vil jeg jo oxo eliminere varmeutvikling inne i kabinettet fra PSU (må jo være et godt argument for en slik mod ) satser som du, på bare passiv kjøling. Peder Jeg har, ganske riktig, gjort dette med PSUet i prosjekt "beQuiet". Først av alt: Det er en skummel sak å lodde om alle trasnistorene og jeg vil anbefalle at man har litt erfaring med elektro/lodding før man setter igang. Det går svært kraftige strømmer gjennom disse, opp mot 330V! Pass på at alt som skal jordes blir det, og at alt som skal isoleres blir det! Dessuten være VEEELDIG nøye med å gå over alle loddinger før testkjøring! : -Når det er sagt så må jeg si at jeg er meget fornøyd med resultatet , en komplett stillegående PSU. Men som du ser av bildet så oppdaget jeg at det var flere komponenter enn bare transistorene som måtte kjøles. Det gjelder særlig ringkjernetrafoen. I tillegg finnes det en hel del motstander som blir ekstremt varme, jeg driver å vurderer om disse også må flyttes over til ribba. De hever systemtempen forholdsvis mye. PS: finnes flere/bedre bilder av PSUet i "beQuiet" tråden. Lykke til med prosjektet og kom gjerme med spørsmål eller del av dine erfaringer med oss!! mvh Audun Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 DrSpawn: Takk for tipsene. Jeg satte meg ned å leste hele workloggen din, etter tips fra Admin'c igår. Fant mye nyttig informasjon. Må benytte sjansen til å berømme prosjektet ditt forressten Nice work! Kan ikke skjønne annet enn at du har erfaring på mange områder. mvh Peder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå