Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil 80-100k - Volvo S40 2004-20xx

FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaringer med disse bilene? På godt og vondt?

Skal ha diesel, så lurer på 1.6l eller 2.0l? Hvordan er de på forbruk? Er 2.0l mye mer tørst?

Jeg var ut å prøvekjørte en 05 S40 med 1.6l i går, og syntes den gikk helt ok., men desverre var det for mye småting med den så ble ikke kjøp... Ser 2.0l har 6 gir kontra 5 i 1.6l og sikkert litt mere puff? Ser for meg dama kommer til å bruke bilen til fra jobb/bykjøring etterhvert og jeg mest på landeveiskjøring, jeg har 1km til jobb så må ikke ha bil til daglige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For jobbkjøring (kort pendling) og bykjøring er bensin bedre egnet. 

Dersom jeg ikke husker feil, så har dieselmotorene til Volvo registerem som må skiftes regelmessig, mens bensinmotorene har kjede. Sjekk for sikkerhets skyld, det kan være forskjell mellom motorkode. Sjekk om den er byttet innenfor intervall.

Lenke til kommentar

Jeg hadde inntill nylig en V50 , 2.0D 2008, og moren min har en S40 1,6D 2007.

Forbruket på min V50 lå på rundt 0,7 av det jeg vil kalle blandet kjøring. S40'en vet jeg ikke hva ligger på men det er nok noe lavere.

Min oppfatning av 2.0 vs 1.6 er at den hadde litt mer puff i spesiellt høyere hastigheter, men det komme jo litt an på hva man er vant til også.

Det er riktig som zanta skriver at de har registerreim. Intervallet her, om jeg ikke husker helt feil, var på 250000km/10år. Så for de årstallene du sjekker bør den være byttet pga alder.

Det er mulig jeg bommer på km, men husker at bilen min ikke var i nærheten av den grensen og at den må byttes når den passerer 10 år.

Svakheter som jeg vet om utenom normalt vedlikehold.

Dieselvarmeren har jeg hørt kan ha en del problemer. Jeg slapp å bytte noe her, men vet moren min har gjort det. Så test at denne fungerer før du kjøper.

Fordamperenheten(eller noe i den duren) til AC'en er litt utsatt plassert og både jeg og moren min har måttet bytte denne. Jeg fikk det på garanti, hun var ikke så heldig.

Sjekk også at det ikke er noen sprekker i setetrekket på førerstolen, og da spesielt hvor du har låret omtrent.

Selv ville jeg nok prøvd å finne en 2.0D variant men det er ikke så mange av dem.

Det jeg merket da jeg solgte min V50 var at mange sammenlignet disse direkte med 1.6 varianten så om du treffer en selger som har litt hastverk kan det hende han/hun kan være villig til å gå ned en del i pris. Verdt et forsøk om ikke annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...