coffeee Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Hva med at de kommer fordi vi er med på å gjøre det helt ulevelig der de røømer fra? Hurra for de nye langtrekkende bombeflyene våre, det var jo akkurat vi fikk dem i tide ... Velkjent argument uten logikk. At våre ledere bomber et land betyr ikke at vi som folk er moralsk ansvarlige for dette og følgelig er forpliktet til å rasere vårt eget samfunn. Da bør vi heller sørge for å få straffet de som har tatt disse avgjørelsene. Endret 8. oktober 2015 av coffeee 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Det er da nok av innlegg på nettet om at "flyktningene bare kan komme til Europa, så får de penger til mat, tak over hodet, og alt annet de måtte ha lyst på". Kanskje disse gutta rett og slett har trodd at det var sant? Kanskje overdrivelsene til enkelte innvandringsmotstandere har ført til at enda flere velger å ta turen til Europa? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Hva med at de kommer fordi vi er med på å gjøre det helt ulevelig der de røømer fra? Hurra for de nye langtrekkende bombeflyene våre, det var jo akkurat vi fikk dem i tide ... Velkjent argument uten logikk. At våre ledere bomber et land betyr ikke at vi som folk er moralsk ansvarlige for dette og følgelig er forpliktet til å rasere vårt eget samfunn. Da bør vi heller sørge for å få straffet de som har tatt disse avgjørelsene. Det har intet med logikk å gjøre at vi drar helt ned til midtøsten og lager helvete, bare fordi usa og noen andre sterke stater mener det. Jeg har ellers lært fra barnsben av at man rydder opp i sitt eget rot, så du mangler helt grunnleggende norske holdninger på det området. Hvis du vil straffe de som er ansvarlig for dette, kan du jo foreslå at vi straffer velgeren som valgte politikerne Du har et utydelig forhold til ordet "ansvar" Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Det har intet med logikk å gjøre at vi drar helt ned til midtøsten og lager helvete, bare fordi usa og noen andre sterke stater mener det. Jeg har ellers lært fra barnsben av at man rydder opp i sitt eget rot, så du mangler helt grunnleggende norske holdninger på det området. Hvis du vil straffe de som er ansvarlig for dette, kan du jo foreslå at vi straffer velgeren som valgte politikerne Du har et utydelig forhold til ordet "ansvar" Hva med de som ikke stemte på de ansvarlige, skal de også stå til ansvar? Denne logikken henger rett og slett ikke på greip. Og uansett om vi som folk hadde vært ansvarlige for det våre ledere gjør så har vi åpenbart ikke noe ansvar for å rasere vårt eget samfunn. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Det har intet med logikk å gjøre at vi drar helt ned til midtøsten og lager helvete, bare fordi usa og noen andre sterke stater mener det. Jeg har ellers lært fra barnsben av at man rydder opp i sitt eget rot, så du mangler helt grunnleggende norske holdninger på det området. Hvis du vil straffe de som er ansvarlig for dette, kan du jo foreslå at vi straffer velgeren som valgte politikerne Du har et utydelig forhold til ordet "ansvar" Hva med de som ikke stemte på de ansvarlige, skal de også stå til ansvar? Denne logikken henger rett og slett ikke på greip. Og uansett om vi som folk hadde vært ansvarlige for det våre ledere gjør så har vi åpenbart ikke noe ansvar for å rasere vårt eget samfunn. Jeg stemte ikke, men føler likevel ansvar fordi jeg kan ikke bortforklare sult og nød når den står helt inne på trappa mi ... Hva er det som er "rasert" i samfunnet? Du har rett i at alt dette henger ikke på greip, men når var det sist noen fikk krig og maktbegjær og hat til å bli fornuftig? Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Hva med at de kommer fordi vi er med på å gjøre det helt ulevelig der de røømer fra? Hurra for de nye langtrekkende bombeflyene våre, det var jo akkurat vi fikk dem i tide ... Velkjent argument uten logikk. At våre ledere bomber et land betyr ikke at vi som folk er moralsk ansvarlige for dette og følgelig er forpliktet til å rasere vårt eget samfunn. Da bør vi heller sørge for å få straffet de som har tatt disse avgjørelsene. Det har intet med logikk å gjøre at vi drar helt ned til midtøsten og lager helvete, bare fordi usa og noen andre sterke stater mener det. Jeg har ellers lært fra barnsben av at man rydder opp i sitt eget rot, så du mangler helt grunnleggende norske holdninger på det området. Hvis du vil straffe de som er ansvarlig for dette, kan du jo foreslå at vi straffer velgeren som valgte politikerne Du har et utydelig forhold til ordet "ansvar" Vi? Hva snakker du om? Jeg har aldri stemt for at vi skal bombe noe som helst sted. Hva er det du ikke forstår med sult og nød, og hvorfor føler du ansvar? Du burde lese filosofi og moralo etikk. Om du setter av 28 minutter (noe du helt sikkert ikke vil gjøre) så kan du få et nytt og bedre perspektiv på det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Vi? Hva snakker du om? Jeg har aldri stemt for at vi skal bombe noe som helst sted. Nei, det tror jeg nok, men likevel har det landet vi bor i og de politikerne vi stemmer på valgt å bombe Hva er det du ikke forstår med sult og nød, og hvorfor føler du ansvar? Jeg føler ansvar fordi jeg vet på kroppen hva nød og sult er for noe, hva har du? Du burde lese filosofi og moralo etikk. Mulig, kan du lære meg noe? -, i så fall er jeg takknemlig!? Om du setter av 28 minutter (noe du helt sikkert ikke vil gjøre) så kan du få et nytt og bedre perspektiv på det. Holdninger er en verdi som kommer innenfra, og karakter bygges ved å følge holdningene selv om det kanskje ikke passer en selv best hver gang. Hvis man faller for noe som kommer utenfra, antar jeg man faller for propagandaen, andres agendaer og "trollerier" Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Vi? Hva snakker du om? Jeg har aldri stemt for at vi skal bombe noe som helst sted. Nei, det tror jeg nok, men likevel har det landet vi bor i og de politikerne vi stemmer på valgt å bombe Hva er det du ikke forstår med sult og nød, og hvorfor føler du ansvar? Jeg føler ansvar fordi jeg vet på kroppen hva nød og sult er for noe, hva har du? Du burde lese filosofi og moralo etikk. Mulig, kan du lære meg noe? -, i så fall er jeg takknemlig!? Om du setter av 28 minutter (noe du helt sikkert ikke vil gjøre) så kan du få et nytt og bedre perspektiv på det. Holdninger er en verdi som kommer innenfra, og karakter bygges ved å følge holdningene selv om det kanskje ikke passer en selv best hver gang. Hvis man faller for noe som kommer utenfra, antar jeg man faller for propagandaen, andres agendaer og "trollerier" Nei.. Holdninger er meninger man burde ha på bakgrunn av god informasjon om ting. Fakta, statistikk, ikke føleri. Man kan ikke bare ha en holdning som at "innvandring er bra" når alt peker i retning av at det IKKE er bra. Eller f.eks "kjønnskvotering fungerer" når det ikke fungerer. Å ha statiske holdninger fordi man mener de kommer innenfra (hva man føler er godt) er ekstremt farlig og bakvendt. Da kan man aldri forandre mening og holdning basert på nyervervet fakta og erfaring. Du vil ikke forandre deg eller se ting fra et annet perspektiv - altså er du en ekstremist og en fanatiker. Jøss..tenkt på det før? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Vi? Hva snakker du om? Jeg har aldri stemt for at vi skal bombe noe som helst sted. Nei, det tror jeg nok, men likevel har det landet vi bor i og de politikerne vi stemmer på valgt å bombe Hva er det du ikke forstår med sult og nød, og hvorfor føler du ansvar? Jeg føler ansvar fordi jeg vet på kroppen hva nød og sult er for noe, hva har du? Du burde lese filosofi og moralo etikk. Mulig, kan du lære meg noe? -, i så fall er jeg takknemlig!? Om du setter av 28 minutter (noe du helt sikkert ikke vil gjøre) så kan du få et nytt og bedre perspektiv på det. Holdninger er en verdi som kommer innenfra, og karakter bygges ved å følge holdningene selv om det kanskje ikke passer en selv best hver gang. Hvis man faller for noe som kommer utenfra, antar jeg man faller for propagandaen, andres agendaer og "trollerier" Nei.. Holdninger er meninger man burde ha på bakgrunn av god informasjon om ting. Fakta, statistikk, ikke føleri. Tror du tenker på "karakter" her, og da ser jeg det sånn at holdninger er det som karakteren består av, og disse holdningene må kunne justere seg i forhold til nu situasjonen, men det skal ikke bety at din karakter må endres. Mulig at vi snakker forbi hverandre, men sånn forstår jeg dette. Så som i disse dager, hvor karakteren til "nordmannen" er i søkelyset grunnet flyktningekrisene, og til nå ser det ganske bra ut .. Man kan ikke bare ha en holdning som at "innvandring er bra" når alt peker i retning av at det IKKE er bra. Eller f.eks "kjønnskvotering fungerer" når det ikke fungerer. Det som skjer nå er en ren vedvarende nødssituasjon, og da har jeg lært av norsk forming og kultur, at først rydder vi opp i det som må tas tak i, og når situasjonene er stabilisert, går det an å reflektere på hvorfor og hvordan osv. Du kan si at det som skjer nå, er det samme som må skje når du er først på en ulykke med personskader, da starter du ikke med å kjefte på de skadde, eller finne ut hvem av dem som har skylden, du gjør ditt beste for "helsen", og noe annet er faktisk straffbart i steinrøysa vår, ikke glem det ... Å ha statiske holdninger fordi man mener de kommer innenfra (hva man føler er godt) er ekstremt farlig og bakvendt. Da kan man aldri forandre mening og holdning basert på nyervervet fakta og erfaring. Hva du tror en fast karakter eller holdning er for noe, er kun ditt personlige syn på saken og ingen generell sannhet Du vil ikke forandre deg eller se ting fra et annet perspektiv - altså er du en ekstremist og en fanatiker. Jøss..tenkt på det før? Den som bedømmer andre er den mest ekstreme, tenkt på det før? Og nei, jeg forandrer ikke det grunnfestede synet eller holdningen eller karakteren, som forteller meg at man skal gjøre sitt beste, og ferdig med det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg stemte ikke, men føler likevel ansvar fordi jeg kan ikke bortforklare sult og nød når den står helt inne på trappa mi ... Det er en ærlig holdning at du synes det, men respekterer du at andre kanskje ikke føler det samme ansvaret? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg stemte ikke, men føler likevel ansvar fordi jeg kan ikke bortforklare sult og nød når den står helt inne på trappa mi ... Det er en ærlig holdning at du synes det, men respekterer du at andre kanskje ikke føler det samme ansvaret? Ja Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Ja Respekterer du da disse når de sier at de ikke ønsker å være med å finansiere det som nå skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Velkjent argument uten logikk. At våre ledere bomber et land betyr ikke at vi som folk er moralsk ansvarlige for dette og følgelig er forpliktet til å rasere vårt eget samfunn. Da bør vi heller sørge for å få straffet de som har tatt disse avgjørelsene. Det er parlamentarismens store urettferdighet og tragedie: de som er i mot galskapen som politikerne finner på må likevel være med å ta konsekvensene av det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Ja Respekterer du da disse når de sier at de ikke ønsker å være med å finansiere det som nå skjer? Jeg respekterer alle helt frem til noen forsøker å legge ekstra lidelse på uskyldige andre Dessuten er det vel ingen som kan påberope seg å være ett slags frittstående as, man er betinget av ens omgivelser, og de som har gitt en sjansen til å evnt bli rikere. Endret 15. oktober 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Velkjent argument uten logikk. At våre ledere bomber et land betyr ikke at vi som folk er moralsk ansvarlige for dette og følgelig er forpliktet til å rasere vårt eget samfunn. Da bør vi heller sørge for å få straffet de som har tatt disse avgjørelsene. Det er parlamentarismens store urettferdighet og tragedie: de som er i mot galskapen som politikerne finner på må likevel være med å ta konsekvensene av det. Du kan jo velge å flykte fra et økonomisk undertrykkende regime ... ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg respekterer alle helt frem til noen forsøker å legge ekstra lidelse på uskyldige andre Hvem er det du tenker på nå? De eneste jeg vet om som legger ekstra lidelse på uskyldige sivile er de politikerne som vedtar at man skal slippe bomber i hodet på mennesker i andre land. Du kan jo velge å flykte fra et økonomisk undertrykkende regime ... ? Selvsagt, men er du da villig til å bruke samme argument for de som flykter fra krig og elendighet? De har jo selv valgt det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Dessuten ang. "flytteargumentet": hva bidrar egentlig det med i debatten? Skal liksom det argumentet brukes som trumfkort mot alle som man er uenige med? Jeg kan jo også si: "Dersom du ikke liker at mennesker skal ha økonomisk frihet, da kan du jo bare flytte". Gjør det debatten bedre? Er det konstruktivt? Poenget er: Flytteargumentet er like verdiløst uansett hvem som bruker det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg respekterer alle helt frem til noen forsøker å legge ekstra lidelse på uskyldige andre Hvem er det du tenker på nå? De eneste jeg vet om som legger ekstra lidelse på uskyldige sivile er de politikerne som vedtar at man skal slippe bomber i hodet på mennesker i andre land. Så du ser helt bort fra deg selv og hva du kan få til, til enhver tid der du er eller ikke er, sånn som her!? Det begynner ikke med bomber, det begynner med at du og jeg er uenige, så etterpå kommer altså bombene I så fall, ser vi ulikt på den saken Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Så du ser helt bort fra deg selv og hva du kan få til, til enhver tid der du er eller ikke er, sånn som her!? Hva? Det begynner ikke med bomber, det begynner med at du og jeg er uenige, så etterpå kommer altså bombene - Javel? Jeg har ikke tenkt å slippe bomber i hodet på deg selv om vi skulle være aldri så uenige. Men hva du velger å gjøre får du selv stå for. I så fall, ser vi ulikt på den saken - Ja vi gjør nok det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tror alle kriger starter der en selv er, så det første man skal gjøre, er å gjøre seg selv helt fredelig I jobblivet kalles den tankegangen for "løse problemet på lavest mulig nivå" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå