jarmush Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Har satt inn ny SSD i min Acer Aspire M3920 desktop. Onboard SATA mode på min pc er satt til RAID fra produsentens side. Hvis jeg endrer dette til AHCI i BIOS får jeg blå skjerm og meldigen "Ineccessible_boot_device" ved oppstart. Hvis SATA mode står i RAID får jeg svart skjerm med meldingen "Reboot an select proper boot device or insert boot media in selected boot device": Dvs, min pc får ikke kontakt med SSD'en. Noen som har gode forslag til løsning? Så på denne løsningen med HKEY....../IastorV, men Verdidata-boksen min var satt til 0, allerede: https://support.microsoft.com/nb-no/kb/922976 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg regner med at du har installert Windows på den nye SSD-en? Og at det gikk problemfritt? Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg klonet HDD'n over på SSD'n og det gikk problemfritt (Windows 10 på disken). Men så stoppet moroa. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Men du har kun 1 disk i PCen? Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 HDD'en står fortsatt i pc'n. Men jeg har forsøkt å boote med HDD'en er frakoblet, endret på boot rekkefølge, men det hjelper ikke. Tenkte å bruke den til lagringsmedium. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Regner med at du klonet hele HDD'en over til SSD'en inkludert system partisjon (oppstart partisjon) til Windows 10. Og det var kun en HDD i PC'en før du byttet til SSD for OS? Selv om RAID er satt opp i BIOS, så burde PC'en boote uten problemer, det vil si med mindre det var to HDD'er som var satt opp i RAID 0 eller RAID 1. Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg klonet hele c:/ partisjonen hvor OS, program og systemfiler lå. D:/ partisjonen på HDD'n var til backup, så den klonet jeg ikke da jeg har ekstern backup i tillegg. Og ja, det var kun 1 HDD i pc'n. Utfra hva jeg har fått med meg tror jeg det er et eller annet med RAID oppsettet i BIOS fra pc-produsentens side som skaper problemet. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Tipper det var noen skjulte partisjoner på den HDDen som du også skulle hatt med. Prøv å klone hele disken, og deretter slette D: Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Jeg klonet hele c:/ partisjonen hvor OS, program og systemfiler lå. D:/ partisjonen på HDD'n var til backup, så den klonet jeg ikke da jeg har ekstern backup i tillegg. Og ja, det var kun 1 HDD i pc'n. Utfra hva jeg har fått med meg tror jeg det er et eller annet med RAID oppsettet i BIOS fra pc-produsentens side som skaper problemet. Hvis du kun klonet C:\ partisjonen, fikk du ikke med deg system og oppstart partisjonene til Windows. Det er nok derfor du ikke får bootet fra SSD'en. De er skjult og for å klone dem også må du helst bruke et klone program som kloner alle partisjonene på HDD'en. De fleste fabrikantene av SSD'er har egne klone programmer. Endret 7. oktober 2015 av Chavalito Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg brukte programmet EasyUS til å klone HDD til SSD. Programmet er brukt og anbefalt av mange til dette formål. Og utfra hva jeg har lest om programmet skal man kunne klone én partisjon, med evt OS'et. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Men det forutsetter at OS'et er satt opp med samme partisjon til boot, system, osv. Sett tilbake den gamle harddisken som eneste disk, start opp Windows og sjekk i diskbehandling. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Her ser du en skjerm dump av mine SSD'er, de to første har Windows 10. Altså det er minst tre partisjonert totalt på hver SSD, tviler sterkt på at Windows 10 kan installeres med kun en partisjon. Endret 7. oktober 2015 av Chavalito Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Vil ikke dette være avhengig om man har Legacy BIOS eller UEFI BIOS da ,eller er jeg helt på bærtur igjen. Min desktop pc har Legacy BIOS. Min nye laptop derimot har UEFI og der er det 5 partisjoner på disken. Har forresten gitt opp hele greia og bestiller meg nytt oppgradering kit til pc'n i kveld. Tror det kan være på tide med oppdatert hovedkort. Kan heller ikke gjøre ekte ren installasjon av Windows 10 på desktopen da den ikke vil avslutte fullsteng. Må legge inn gml Win 7 først for så å oppgradere til Win 10. Driver problem er visst årsaken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå