Gå til innhold

Jeg trenger et smarthus til TV-opptak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror også han kom utav dette uten at "de andre" rister oppgitt på hodet.

Kvelden er enda ung, det gjenstår å se. ;)

 

 

Hehe Kommer de STORE trollene ut først når det er mørkt ?

 

 

Ellers ble det litt VEL mye fokus på kontroll fremfor automasjon.

Tenken var egentlig bare å si at jeg ligger LITT lavere en Moskus i automasjons ønskene. Selve Smart delen er jeg jo veldig for.

 

Jeg ser slik på det:

 

Level 1: Fjernstyring (Skru på varmekabelen med en trådløs bryter)

Level 2: Automasjon (Skru av varmekabelen automatisk etter 4 timer)

Level 3: Smarthus (Skru på varmekabelen i 4 timer dersom temperaturen går fra minus til pluss og det har snødd siden sist du gjorde det)

 

(Varmekabelen er altså i takrenne nedløpet)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Jeg ser slik på det:

 

Level 1: Fjernstyring (Skru på varmekabelen med en trådløs bryter)

Level 2: Automasjon (Skru av varmekabelen automatisk etter 4 timer)

Level 3: Smarthus (Skru på varmekabelen i 4 timer dersom temperaturen går fra minus til pluss og det har snødd siden sist du gjorde det)

 

(Varmekabelen er altså i takrenne nedløpet)

Today I learned at det finnes steder som trenger varmekabel i takrenne... ;)

 

Vi er jo enige om dette også, der jeg også bruker "automasjon" om det å benytte seg av smarthus-funksjoner. "Level 3" inkluderer jo både 1 og 2, men "Level "2 trenger absolutt ikke inkludere 1, og "Level 1" trenger ikke inkludere 2.

 

I mitt hode er det å få et smarthus én ting, men å bruke det til sitt fulle potensiale en annen ting. Og det er mulig at det er enklere for oss småbarnsforeldre å finne en jevn rytme i hverdagen enn andre, og dermed er det enklere og har mer mening for oss enn andre. Lys som styres automatisk så godt det lar seg gjøre avhengig av tid på døgnet, Lux og bevegelse er en veldig enkel ting å implementere, og utrolig enkelt å bli vandt til.

 

Jeg har forsøkt å automatisere veldig mye av våre liv de siste 8-10 årene. Det som er igjen er det som brukes, det som ikke er nødvendig blir borte.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har et poeng med rytmer.

Jeg ser at de gangene automasjonen jobber mot meg er når jeg bryter de forutsetningene den var bygget på.

 

Når vi får overnattings gjester for eksempel...;)

 

Leste i en annen tråd her om en kar som vil la garasjeporten åpne seg når bilen nærmer seg.

-Det hender jeg snur og drar hjem for å hente noe jeg har glemt. Da vil jeg IKKE at porten åpner seg.

-Eller at en av gutta låner garasjen for å mekke og at jeg drar ut med min bil. Da skal den IKKE lukke seg.

osv.

 

Noe av dette kan løses med "override" eller "manual" det er ikke det.

 

Men spørsmålet blir også om det å trykke på pad'en i gangen før du går ut eller på telefonen når du nærmere deg hjemmet er verd å automatisere bort, i forhold til hvor mange "overrides" det blir om en full-automatiserer. Som igjen handler om hvor ofte en bryter forutsetningene og hvor mange parametere som er tatt med i forutsetningene.

Lenke til kommentar

Ang Garasjeporten, så kan man jo alternativt bruke knappene som mange har på rattet i bilen.

 

Jeg har eks 6 knapper som egentlig var til radioen, som jeg har omprogramert til helt andre ting (som feks åpne garasjen). Nå har jeg ingen garasje så så det får ikke jeg gjort.

Isteden styrer det nettbrettet i bilen min, slik at jeg ikke selv må fikle med det mens jeg kjører.

 

Skal også ha ett nettbrett i gangen, slik du har @Fermate, slik at jeg enkelt kan velge modus fra jobb, ferie, hjemme osv.

 

Utover det jeg veldig spent på hva jeg kan få til via tale. Spennende område. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...