Gå til innhold

Jeg trenger et smarthus til TV-opptak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Artig visning Moskus, det som slår meg er hvor "lite" det egentlig synes at du er en fanatisk HA'er.

 

Ett par ting jeg savnet og lurte på,

Fortell litt om denne "skjermen" som står "på vei ut" og viser temperatur osv, jeg forstod ikke helt greia, og var ingen visning av den.

 

 

Og med 17 kameraer i heimen, har du gjort deg noen tanker rundt barna dine om noen år?

Mtp privatliv osv, hva lagrer du?

 

Og siden du tydelig har litt kameraerfaring, hvilke typer og antall har du? Noen som peker seg ut som bedre mtp kost/nytte?

Lenke til kommentar

Voldsom stiv pris på motorene da, om jeg fant korrekt ($270+) pr stk.

 

Edit: Mulig det var et "DYI" kit med litt ekstra utstyr jeg fant.

 

Jeg/vi (Pallantir bestilte i bulk) kjøpte de vel for ca. $100-120 stk.

 

 

Den ble vel kåret til norges styggeste, men nå er jo dette off-topic.

Nåja, det er vel ikke så langt fra sannheten. "Vi synger når vi snakker".

 

Artig visning Moskus, det som slår meg er hvor "lite" det egentlig synes at du er en fanatisk HA'er.

 

Ett par ting jeg savnet og lurte på,

Fortell litt om denne "skjermen" som står "på vei ut" og viser temperatur osv, jeg forstod ikke helt greia, og var ingen visning av den.

 

 

Og med 17 kameraer i heimen, har du gjort deg noen tanker rundt barna dine om noen år?

Mtp privatliv osv, hva lagrer du?

 

Og siden du tydelig har litt kameraerfaring, hvilke typer og antall har du? Noen som peker seg ut som bedre mtp kost/nytte?

1. Skjermen som står på "vei ut" er på soverommet. Der får vi opp værmeldingen, om jentene sover, etc. Det er bare en billig TV, men en PC via HDMI-matrisen i den andre enden.

 

2. Om jeg har noen tanker om barnas privatliv? JA!

De må få lov til å ha sitt eget privatliv. Så lenge man har den "nå ble det stille, jeg må se hva som skjer"-følelsen når de leker, så blir det nok kameraer. Men den eldste er 4,5, hun må snart få slippe å ha kamera over senga snart, men foreløpig er det enda praktisk.

 

Ikke alle er like glade i kameraer som jeg er, og jeg kan forstå grunnen. Noen tenker "Big Brother" helt sikkert, men for meg er "Big Brother" ikke interessant. Jeg sjekket ikke kameraene da kona var hjemme i mammapermisjon, det blir litt "feil" på alle måter.

 

I utgangspunktet handler det om å ha kontroll på utsiden, ha kontroll på ungene. "Husket jeg å sette på plass sykkelvogna?" "Husket jeg å lukke bildørene?" (etc). Og skulle noen bryte seg inn, på tross av alarm koblet til sentral og HomeSeer som alarmssystem (altså to systemer), så blir innendørs- og utendørs bilder og video lastet opp på en server utenfor huset.

 

3. Jeg bruker for det meste kablete kameraer knyttet til Axis-videoservere. Også noen trådløse Wifi-kameraer. Egentlig en herlig blanding av det som fungerer. Alle samlet sammen i programvaren Netcam Studio.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Neinei, ikke den skjermen.

Nå så jeg videoen en gang til så jeg skulle vite hva jeg spurte etter... Omtalt på 5min 38sek, led-skilt i kjellervindu :)

 

Virker som om du har tenkt over kamera, ingenting gæli med å ha kamera overalt i hagen og garasjen osv, men på soverom blir brått någet annet. :)

Men noe modellnr og linker var også etterlengtet!
Og lagrer du materiale? Hva er isåfall lagringsbehov osv?

Lenke til kommentar

 

Jøss, er du ikke lenger unna. :)  Hvis du stammer fra Bjerkreim har jeg vært i bygda di på leir flere ganger. Utrolig god profilering.

 

Alfred_01, den 29 Nov 2015 - 13:02, sa:

Men noe modellnr og linker var også etterlengtet!

 

Foscam er støttet i HS3, foscam.no har utmerket service og support. Mener Moskus har ligget rundt og har en salig blanding.

Lenke til kommentar

Neinei, ikke den skjermen.

Nå så jeg videoen en gang til så jeg skulle vite hva jeg spurte etter... Omtalt på 5min 38sek, led-skilt i kjellervindu :)

 

Virker som om du har tenkt over kamera, ingenting gæli med å ha kamera overalt i hagen og garasjen osv, men på soverom blir brått någet annet. :)

Men noe modellnr og linker var også etterlengtet!

Og lagrer du materiale? Hva er isåfall lagringsbehov osv?

Ah, LED-skiltet. Det er et "Betabrite" skilt. En fyr på HomeSeer-forumet hadde en drøss (han hadde en jobb om å fjerne dem fra togstasjonen i Torronto hvis jeg ikke husker feil) og solgte dem for $10 pr stykke.

 

Jeg lagrer ikke video før det er behov for det, eks. bevegelsessensor når alarmen er på. Og det tar ikke så mye plass. Video-serverne jeg har er av typen Axis 2400+ og har 4 innganger. Fåes relativt billig på eBay. Ellers har jeg Foscam-kameraer.

 

 

 

 

Foscam er støttet i HS3, foscam.no har utmerket service og support. Mener Moskus har ligget rundt og har en salig blanding.

Tja... jeg har samlet alt i Netcam Studio, et veldig hendig program. :)
Lenke til kommentar

 

Neinei, ikke den skjermen.

Nå så jeg videoen en gang til så jeg skulle vite hva jeg spurte etter... Omtalt på 5min 38sek, led-skilt i kjellervindu :)

 

Virker som om du har tenkt over kamera, ingenting gæli med å ha kamera overalt i hagen og garasjen osv, men på soverom blir brått någet annet. :)

Men noe modellnr og linker var også etterlengtet!

Og lagrer du materiale? Hva er isåfall lagringsbehov osv?

Ah, LED-skiltet. Det er et "Betabrite" skilt. En fyr på HomeSeer-forumet hadde en drøss (han hadde en jobb om å fjerne dem fra togstasjonen i Torronto hvis jeg ikke husker feil) og solgte dem for $10 pr stykke.

Har 4 sånne på vei over atlanteren (med båt!), tror det var de siste han hadde igjen. Mulig jeg har et par for mye hvis det er noen som trenger. :)

 

Vedr. kamera så har jeg gått over til BlueIris. Egen plugin til HS3, fungerer helt som forventet. Bruker også kameraer av diverse typer - Dlink, Panasonic, Vivotek, TP-link (men ikke kjøp dette!) og eBay-kameraet som Moskus linket til tidligere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også endelig fått sett TU innslaget:

 

Veldig bra Moskus!!!

Du trenger ikke være misfornøyd med noe som helst, du var avslappet og virket media vant.

 

Litt skuffende at vi ikke fikk se noen nærbilder av noen skjermer. (Særlig kjøkkenet)

Ellers fin artikkel med fokus på funksjonalitet i videoen og litt mere teknikk i teksten.

 

Du er mye mindre Nerdete i virkeligheten enn jeg trodde ;)

(Er jeg kanskje litt skuffet over det tro?)

 

Ellers finnes det ikke noe "nynorsk dialekt" Morgens. Nynorsk er et konstruert språk basert på mange norske dialekter.

(Snakker selv Frons dialekt om det trengs, med 6 kasus...)

 

Hvem nevnte Bjerkreim forresten?

(Min far var født på Espeland som jeg fremdeles bærer etternavnet fra)

Lenke til kommentar

 

Det eneste såre punktet er kaffemaskinen. Den må ekteparet sette på selv. Alternativet er at Ognedal "hacker" maskinen, for å tilpasse elektronikken til systemet.

 

Har du tittet på denne: http://store.smarter.am/collections/frontpage/products/smarter-coffee-machine-eu-plug?variant=5737210309

 

Har selv vannkokeren fra Smarter og den er genial (full toveis-kommunikasjon via en innebygd tcp server). Kaffe maskinen skal bestilles så raskt økonomien tillater det. :)

 

 

OMG!!!

Og jeg som var rett før å bestille en lavpris maskin fra Komplett og hacke den.

 

Bestilt både vannkokeren og kaffemaskin!

Kanskje jeg rekker å få den til jul :D

 

TAKK for TIPS!

(Har du flere kule ting med TCP Interface å tipse om?)

Lenke til kommentar

Nå har jeg også endelig fått sett TU innslaget:

 

Veldig bra Moskus!!!

Du trenger ikke være misfornøyd med noe som helst, du var avslappet og virket media vant.

 

Litt skuffende at vi ikke fikk se noen nærbilder av noen skjermer. (Særlig kjøkkenet)

Ellers fin artikkel med fokus på funksjonalitet i videoen og litt mere teknikk i teksten.

 

Du er mye mindre Nerdete i virkeligheten enn jeg trodde ;)

(Er jeg kanskje litt skuffet over det tro?)

Takk for det! De var kjekke å ha på besøk, og veldig entusiastiske. :)

 

Slekta er vel originalt fra Ognedal i Bjerkreim, men de siste generasjoner har bodd i Egersund.

Lenke til kommentar

 

Nynorsk dialekt faktisk. Ikke for å være frekk, men hvor mye har du vært rundt i landet? :)

 

AtW

 

:)

 

Som Truls har jeg vært i alle fylkene, men Moskus kommer vestlandets hovedstad og har ikke en dialekt folk oppfatter som nynorsk. Den ble vel kåret til norges styggeste, men nå er jo dette off-topic.

 

Orsaker grusomt mykje om du blei støta.  :dribble:

 

 

Vi tåler vel litt alle sammen her inne :)

 

Men her skal du få en liten dialekt nøtt Morgens siden du er så bereist ;)

På dialekten min er akkusativ hunkjønns endelsen i entall den samme som i dativ flertall:

#1 Du kæin ta dessa byttun her 

#2 Du kæin gå ette dessa byttun der

I begge tilfellene handler det om bøtter ("byttun") men i det ene tilfellet bevegelse og i det andre innenfor et sted.

Du må derfor vite hvilket kasus det er for å vite hvor mange jeg snakker om.

 

Så: Hvor mange bøtter er det i #1 og i nr #2 ?

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Vi tåler vel litt alle sammen her inne :)

 

Vi har hyggelig tone, av og til kommer det onnasser innom men stort sett er mobbingen rettet mot Moskus og dermed helt OK.  :dribble:

 

For å svare på det du spør om:

 

 

Eg kjenner ikkje den dialekten, men viss det er slik  at eitt av døma skal vere eintal og det andre fleirtal, trur eg eitt av dei innheld ein feil.

Dessabruka i båe døma, er fleirtal. Eintal, med substantivet i nominativ, er denna byttaDenna/dessa er eit determinativ, nærmare bestemt eit demonstrativ, med distal referanse. (Det proksimale ordparet er denne/desse).

Endret av Morgens
Lenke til kommentar
For å svare på det du spør om:

 

 

 

Eg kjenner ikkje den dialekten, men viss det er slik  at eitt av døma skal vere eintal og det andre fleirtal, trur eg eitt av dei innheld ein feil.

Dessabruka i båe døma, er fleirtal. Eintal, med substantivet i nominativ, er denna byttaDenna/dessa er eit determinativ, nærmare bestemt eit demonstrativ, med distal referanse. (Det proksimale ordparet er denne/desse).

 

 

Hehe, Du må nok hilse eksperten du har konsultert (for jeg regner med at du selv ikke skriver slik god nynorsk) og opplyse ham om at det er mindre sannsynlig at jeg tar feil av min egen dialekt :)

 

Om du husker noe fra Tysken på skolen (eller hadde Googlet det) ville du hatt alt du trengte for å svare selv:

 

Akkusativ-bevegelse

Dativ-Innen et område

 

#1 Dativ/Flertall. Du kan ta disse bøttene her.

#2 Akkusativ/Entall: Du kan gå etter den bøtta der

 

Og de fleste utbygdinger (som din venn) kommer i det siste tilfelle tilbake og sier:

"Men jeg fant bare en bøtte jeg?"

 

Dialekt er gøy!

Folk fra Ottadalen kjønnsbøyer 2 tallet

Vi kjønnsbøyer Etternavnet til folk i tiltalefom

 

Men nå for det være nok Off-topic her, ellers må vi lage en hjemmedialektautomasjons tråd :D

Lenke til kommentar

 

Interessant å se løsningen din i all sin prakt. Kan på mange måter forstå hvorfor du er ambassadør for Homeseer  :)! Verden er forøvrig liten, er oppvokst i et område ikke langt unna. Hadde forøvrig vært supert om du kunne laget en film om 'hjertet i systemet', fortalt litt hvordan du har valgt å bygge opp menysystemet. 

 

Btw, har du koblet Fitbit via IFTTT?

Lenke til kommentar

 

OMG!!!

Og jeg som var rett før å bestille en lavpris maskin fra Komplett og hacke den.

 

Bestilt både vannkokeren og kaffemaskin!

Kanskje jeg rekker å få den til jul :D

 

 

Glimrende! Da forventer jeg en full rapport fra deg om hvordan selve kaffemaskinen er på å brygge kaffe :D

 

Litt info om hvordan du kommuniserer med TCP serveren finner du her: http://www.awe.com/mark/blog/20140223.html

 

 

 

TAKK for TIPS!

(Har du flere kule ting med TCP Interface å tipse om?)

 

 

Ikke som jeg kommer på i farten, men skal så klart huske på å dele det med dere hvis jeg kommer over noe.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...