Gå til innhold

Utenlandske førerkort som student

Trono

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne noe håndfast informasjon om dette uten hell. Mest av nysjerrighet fordi jeg lurer på om man kan falle mellom to stoler i lovverket?

Hvis man kommer til Norge fra land utenfor EØS så kan man kjøre bil med sitt orginale førerkort i inntill 3 mnd etter innreise. Etter det må man ta bestå norsk førerprøve og få norsk sertifikat. Førerkort fra enkelte land som USA kan man "bytte" mot å bestå praktisk førerprøve. Statens vegvesen beslaglegger da ditt gamle førerkort. Samtidig må man ha norsk personnummer for å kunne ta førerprøven. 

Så da lurer jeg på hva skjer med utenlandske studenter som kommer hit og f.eks. si de er avhengig av bil? De kan vel neppe forventes å måtte ta opp norsk førerprøve? Og det å få et norsk personnummer er vel vanligvis en mye lengre prosess enn 3 mnd, så man ender opp med å ikke en gang kunne ta førerprøven selv om man skulle ha tid og penger?

Ikke minst er jo merkelig å måtte gi fra seg sitt orginale førerkort for å evt. "bytte" mot et norsk kort ved midlertidige opphold?

Har de da kun lov til å kjøre her i tre måneder, og etter det så kan de risikere at eneste mulige, lovlige mulighet er å la bilen stå?

Eller forsåvidt reise ut og inn av Norge hver 3. mnd..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke norsk fødselsnummer, bare et såkalt "D-nummer" som bl.a. sesongarbeidere og arbeidsinnvandrere (og, formodentlig, studenter) får på betydelig kortere tid enn tre måneder.

Derimot stemmer det at man for de fleste land utenfor EU/EØS, unntatt Sveits og Japan (merkelig nok -der har de vel til og med venstrekjøring?!) må ta ny førerprøve (praktisk prøve/"oppkjøring") i forbindelse med innbytte. De trenger derimot ikke teoriprøve og obligatorisk opplæring etter norsk læreplan, så med andre ord koster det vanligvis ikke mer "tid og penger" enn en times tid, og 980kr for oppkjøring pluss 260kr for førerkortutstedelse og 70kr for fotografering, totalt 1310kr.

At de må gi fra seg sitt gamle førerkort ved innbytte kan virke merkelig, men slik jeg forstår reglene blir de ikke makulert, men sendt tilbake til utstederlandet (hva de gjør med dem aner ikke jeg...), så da bør det formodentlig være enklere å bytte tilbake igjen, antar jeg.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...