Gå til innhold

Kjøp av FatBike for morsom sykling.


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Heisann. 

 

Jeg har oppdaget noe nytt og det er fatbike. Det ser ut som meget gode terrengsykler og siden jeg bor i bygda kunne det ikke passet meg bedre.  
 

Jeg trenger dermed hjelp til å velge ut en kvalitetsykkel som holder til mitt bruk. Jeg er nok ikke den som er mest aktiv med å trene på sykkel, så dette blir mest for morro skyld. Prisen kan dermed ikke ligge over 10000Kr. 

 

Jeg har sett på https://www.xxl.no/white-3-fat-lite-fatbike/p/1112003_1_style

 

Dette virker som en brukbar sykkel. Er det noen som har erfaring med denne?

 

Hvordan er det å sykle uten dempere? regner med at det lave luftrykket i dekkene gjør at dette ikke merkes like godt. 

 

 

Har dere noen tips til andre typer fat bikes? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. 

 

Jeg har oppdaget noe nytt og det er fatbike. Det ser ut som meget gode terrengsykler og siden jeg bor i bygda kunne det ikke passet meg bedre.  

 

Jeg trenger dermed hjelp til å velge ut en kvalitetsykkel som holder til mitt bruk. Jeg er nok ikke den som er mest aktiv med å trene på sykkel, så dette blir mest for morro skyld. Prisen kan dermed ikke ligge over 10000Kr. 

 

Jeg har sett på https://www.xxl.no/white-3-fat-lite-fatbike/p/1112003_1_style

 

Dette virker som en brukbar sykkel. Er det noen som har erfaring med denne?

 

Hvordan er det å sykle uten dempere? regner med at det lave luftrykket i dekkene gjør at dette ikke merkes like godt. 

 

 

Har dere noen tips til andre typer fat bikes? 

Fatbike har et vanvittig grep i terrenget. På asfalt kan den bli veldig hoppestokk siden dekkene fungerer som fjærer, men har veldig lite demping. Vær også forberedt på selvstyring ved lavt lufttrykk.

 

Skal den brukes på snø er det store dekk (Og dermed store felger) som teller. Vær obs på at piggdekk har litt mer begrenset funksjon på fatbike enn på konvensjonell sykkel siden marktrykket er så mye lavere.

 

Alternative sykler i lave prisklasser er gavia (Bikeshop), Gekko (Anton), Diamant/Nakamura (G-sport/Sport1). Hva som er å få kjøpt må du nesten sjekke i butikkene nå.

 

Fatbike dekk er dyre. Er du på budsjett så er det en stor fordel at sykkelen kommer med dekk som passer ditt bruk.

 

White sykkelen du viser til har noe ukurrant girsystem (9-delt), men du kan ikke regne med allverden under 10K. Dekkene er en litt billig variant av et bra dekk. Mønsteret på dette er bra, men den har neppe silica gummiblandingen de bedre dekkene til vee har. Det har imidlertid mest å si på glatte svaberg og røtter. Obs Snowshoe 4.5" er feilmerket fra fabrikk. De er egentlig nærere 4". Snowshoe XL som kom i fjor er 4.8"

 

Hjulene er en helt ok mellomstørrelse som kan brukes til godt som alt av dekk. Rammen og gaffelen har kurrant akselstandard så du vil stå fritt til å oppgradere om du skulle ønske det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...