Gå til innhold

Hvitevarer ute i kulden?

QPR225

Anbefalte innlegg

Hei, har snart et stort oppussingsprosjekt gående her i hjemmet som krever at jeg må flytte alle tingene jeg har i kjøkkenet og stua både opp og ned en etasje. Problemet er at jeg mest sannsynlig ikke har plass til alt, men har en stor terrasse til disposisjon. Det jeg lurer på er om hvitevarer tar skade av å være for eksempel ute i minus grader? I og med at jeg holder til i Stavanger regner jeg med at det blir mye regn og vind. Skal selvfølgelig pakke inn utstyret i både det ene og det andre av både plast og pledd. Planlegger også å lage et lite ''skur'' til det. De blir mest sannsynlig stående ut november og tenker at prosjektet er ferdig i desember. 

Her er det snakk om en komfyr, en oppvaskmaskin og to kjøleskap. 

Hva tror dere? Holder de ut ved 0 grader? -5? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komfyr tar ikke skadet av dette. Et kjøleskap skal stå en god stund i varmen (romtepratur) før du tar det i bruk, helst så lenge som mulig. 

Oppvaskmaskin kan jo ha vann i seg. Det kan fryse og skade en god del ting. Jeg vet at en Vaskemaskin til klær blir veldig lett skadet av frost siden det er så mye flere steder vannet legger seg. I en Oppvaskmaskin til kjøkken vet jeg ikke, det kan hende at det er vann i kriker og kroker,vannlås(om den har det) og andre steder i maskinen som gjør at den vil ta skade av frost.

uansett så ville jeg satt hvitevarene i romtemperatur ganske lenge før jeg tok de i bruk så det ikke er noe fuktighet på de stedene det ikke skal være det før du kobler til strøm. 

I kjøleskap er det vist en eller annen form for olje som må komme tilbake til romtemperatur før du tar det i bruk og jeg googlet litt og fant ut at alle anbefaler og la det stå ganske lenge i romtemperatur før du kobler til strøm

Oppvaskmaskiner tåler ikke norsk vinter (Sak fra Dinside.no)

(Dette er riktig nok en sak fra 2013 og den sier at ingen av dagens oppvaskmaskiner burde stå kaldere en 5+)

En sak fra en hytteside jeg fant: 

Flere av oss har kjørt kjøleskap, vaskemaskiner og oppvaskmaskiner opp til hytta. Dessverre er det ikke alt av utstyr som tåler minusgrader. Kjøleskap som ikke er avslått tåler absolutt ikke frost. Selv om de produserer varme, så stopper de raskt opp hvis romtemperaturen går under null. El-kjøp på Otta får hver vår kjøleskap inn som har sluttet å virke pga. frost. Slår du av kjøleskapet og setter døra på klem (for å unngå sopp), så tåler det selvsagt frostgrader.

Problemet oppstår når kjøleskapet er påslått.

Oppvaskmaskiner og vaskemaskiner er også problematiske, selv om en kjører tømmeprogrammer, fyller frostvæske og forsøker så godt som mulig å fjerne vann. Selv har vi vært heldige. Med innendørs minimumstemperatur på minus 17, siste vinter, så overlevde både vaske- og oppvaskmaskin. Fikk det til ved bruk av vannstøvsuger og frostvæske fra Biltema. Men, det er tydelig en riski business.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør absolutt ikke sette kjøleskap ute i kulden. Selger kjøleskap selv og det produsentene selv sier at de ikke skal stå med temperaturer under 10 grader da det kan skade kjølevæska. Hadde en garantisak i vår som ble avvist da et kjøleskap hadde sluttet og virke etter og ha stått på en hytte uten varme over vinteren, det ble påvist feil med kjølevæske pga for kald temperatur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...