Gå til innhold

garmin kartplotter: panorering av kart


petterg

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn blir man videresendt til nettbrett-forum når man velger gsp-forum...

 

Jeg har en Garmin 52dv kartplotter som jeg aldri har lært meg å bruke. Grunnen til at jeg ikke bruker den er at det er et håpløst konsept for å flytte kartet på skjermen. Den er altså fin til å vise kart for der du er, men ikke for å vise kart dit du skal! Hva er trikset?

 

Jeg håper det er min kompetanse det står på, og ikke at kartplotteren som koster 5000+ ny i dag (inkl en kartpakke) virkelig er dårligere egnet som kartplotter enn min første android som kostet litt over kr 2000 for 7 år siden.

 

Det håpløse konseptet er at man finner frem kartet og ser seg selv plassert i senter. Så vil man gjerne flytte litt på kartet slik at posisjonen man er på står ut mot en side av skjermen, og posisjonen man vil til kommer på motsatt side av skjermen. For å gjøre dette trykker man på piltastene. Piltastene beveger en markør bort fra posisjonen man er på, i pilens retning. Når man flytter markøren ut av skjermen, begynner skjermen å panorere. Man får så flyttet markøren bort dit man vil, og man får se det ønskede kartutsnittet I TO SEKUNDER!

Når tiden er ute, panoreres kartet slik at punktet man satt markøren på blir sentrert på skjermen. Man ser da ikke lenger hvor man skulle komme fra!

Så fort man trykker noe annet enn piltast eller zoom, hopper kartet tilbake til nåværende posisjon sentrert og man kan starte på nytt. Man flytter så markøren igjen over halve skjermen, og ut videre til dit man vil. Så må man være rask å flytte markøren tilbake til senter av skjermen slik at autopanoreringen ikke flytter kartet langt vekk fra det bildet du har. Hva skjer så? Jo det kommer en tegneseriesnakkeboble som forteller at markøren står i Tønsberg kommune. Jeg vet jeg er i Tønsberg kommune. Jeg trenger ikke en maskin for å fortelle meg det. Jeg vil se kartet! Derav betegnelsen "kartplotter" ikke betegnelsen "kommunenavnfremviser"!

 

Eneste mulighet jeg har funnet for å se området mellom til og fra er å sørge for å flytte markøren slik at autopanoreringen sørger for at hele kartutsnittet jeg ønsker å se befinner seg i nedre halvdel av skjermen.

 

Det er sikkert tøft med mange funksjoner, men hvordan kan man få kartplotteren til å vise ønsket kartutsnitt i mer enn to sekunder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...