Gå til innhold

Hvilke karakterer må jeg forbedre for å komme inn på legestudie?

Den_ville

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at det er mange andre helsefag du kan studere i Norge der du kan jobbe med mennesker (odontologi, farmasi, sykepleie, diverse terapeutiske utdanninger). Hvis du likevel er helt sikker på at du vil jobbe som lege synes jeg du bør vurdere å studere i utlandet fremfor å bruke 4 år(!) og masse penger på å ta opp vgs-fag (norsk, gym osv) som du uansett ikke vil ha bruk for på studiet.

Hilsen turnuslege (som har studert i utlandet) :)

Lenke til kommentar

Digital BlasteR, jeg trenger ikke å ta opp mange fag... Jeg kunne kommet inn på medisin hvis det ikke var på grunn av depresjonen av sosiale problemer... Hvem sa jeg skal ta opp gym? Jeg må ikke ha 6 i alt for å komme inn i medisin heller... Skal ta opp s1, 1t, norsk, kjemi 1 og fysikk 1. Da har jeg høyere snitt enn det jeg trenger

Lenke til kommentar

Ah, leste kanskje litt for kjapt gjennom ;). Er jo forsåvidt ingen dum idé å ta opp realfag for å komme inn i Norge hvis du absolutt vil det. Poenget mitt var at man kan være effektiv og spare unødvendig tid (og penger) ved å studere i utlandet.

Det er stadig flere som studerer i utlandet slik at de fleste sykehus har for tiden en jevn fordeling av utdannede leger fra både Norge og utlandet. Hvis du tenker på utfordringer og arbeidsmuligheter knyttet til det å jobbe som lege i Norge med utdanning fra utlandet så blir dette veldig individuelt. Hva tenker du på spesifikt?

Lenke til kommentar

DIgital BlasteR, er det vanskelig å jobbe som lege med utdanning fra utlandet?

Nei. Mange som velger det :)

Hvis du klarer å lese til privatisteksamen (noe som krever mye selvdisiplin og er egentlig bare stress) og å få de karakterene du trenger for å komme inn, så for all del gjør det. Men det er likevel lettere å bare begynne i utlandet. Da er du sikra og kan bare kjøre på.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du trenger å bli fornærmet. Det er ikke bare et spørsmål om hva du greier, men hvilken vei som er best. Du har ikke sagt hvorfor du er avers mot å studere i utlandet, men selv om man ser bort fra at du kan spare noen år, er det fordeler med å studere i utlandet. Du får ikke nødvendigvis en dårligere utdannelse enn i Norge og du vil oppleve at levekostnadene er lavere. Det kan summere seg til mye penger i løpet av studiet. I tillegg er det mange erfaringer du kan få i utlandet som du ikke kan få hjemme.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du sier du vil jobbe med mennesker - men måten du svarer "vannlinjen" på når han/hun kommer med det et strålende svar på tyder på at du kanskje ikke burde gå for det. 

Btw: Å lese opp på egenhånd som privatist er noe helt annet, og utfordrende på en helt annen måte enn å gå på vgs. 

Lenke til kommentar

MD123, hvordan kan du påstå at jeg ikke kan bli en god lege om 6 år når jeg er ferdigutdannet? Du tenker at folk forblir slik de er, noe som åpenbart er feil!

Det krever i så fall at du trener på mellommennesklige rellasjonar samtidig som du studerer, då dette ikkje er noke du lærer særlig mykje av under utdanninga.

Vanligvis så er "people skills" noke som ein er medfødt med, så sjølv om ein er faglig veldig dyktig så er det viktig at du også har rette personlegheita.

Den klassiske fella som folk som tar legeutdanning går i er at dei velger legeutdanning fordi det er eit statusyrke og dei har karakterane for det. Når dei då etter endt utdanning finner ut at dei virkelig misliker å måtte forholde seg til gamle sjuke folk med tilhøyrande ubehagelige syns- og luktinntrykk så er det litt seint sidan slike ting følger yrket ein har valgt.

Så sjølv om du er kjempegod faglig så blir du aldri ein god lege med mindre du kan ivareta pasientens andre behov enn kun den objektive diagnoseringa.

Det er som sagt sjølvsagt mulig å tilpasse seg, men dette krever mykje ekstra arbeid dersom det ikkje faller deg naturlig.

Det er som å være taler, er ein inadvendt, nervøs og usikker av natur så krever det veldig mykje arbeid før ein kan gå opp på talarstolen og trivast der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DIgital BlasteR, er det vanskelig å jobbe som lege med utdanning fra utlandet?

Halvparten av norske medisinstudenter tar hele utdannelsen i utlandet.

Har du vurdert tannlege? Litt enklere å komme inn, et lite steg ned på rangstigen, men et steg opp på lønnsstigen sammenlignet med leger. Enkelt å få jobb, mindre stressende hverdag, du kan se frem til et langt liv i velstand og fordragelighet.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Tja, hovedandelen av legane fikser berre ubehagligheiter ved å gi medisin som gjer at du fortare blir frisk, fjerner ting som er ubehagelige, osv. Ein tannlege vil også kunne redde liv ved å fjerne betente tenner som etterkvart ville tatt livet av pasienten.

Enkelte legar, som f.eks. kirurgar og slikt redder sjølvsagt liv, men flesteparten av legane har jobbar der dei berre sender pasienten vidare til kirurgen og spesialisten som igjen redder livet til pasienten.

Skal du bli ein rik lege så må du ofte jobbe innanfor plastikkirurgi der lønningane er gode, og då er vell forskjellen på å ordne fine tenner og å ordne fine puppar nesten heilt identiske i forhold til nytte og nødvendigheit.

Dersom livreddning er viktigare enn pasientkontakt og medisinpraktisering så burde du strengt tatt sjå meir i rettning mot badevakt, ambulansearbeider, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...