Drunkenvalley Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Heisann, det ble... tull når jeg skulle overta bolig i dag. Situasjonen: Jeg skulle i dag opprinnelig overta en bolig på Gjøviklinna 1598, 2862 Fluberg, men etter at vi ankom boligen var det mye, mye rot som sto igjen ute rundt tomtegrensen, det sto mye igjen i garasje og bod, m.mer. Selger var heller ikke ferdig med å rydde ut og vaske... og på kjøkkenet var oppvaskmaskin og kjøleskap borte. Når alt var sagt og gjort ble vi enige på stedet at han skulle få tid til å gjøre seg ferdig i fred, og avtalte komme tilbake to timer senere. Vi dro deretter direkte til megler for en prat. Hos megler ble det en del frem og tilbake, og overtagelse er utsatt til morgen kl 09:00, denne gangen med megler på slep dit. Selger mener at hvitevarer ikke var inkludert hvis de ikke er integrert. Dette står i direkte strid med prospektet, som sier alt av hvitevarer på kjøkken er inkludert. Det var også nevneverdig integrert i kjøkkenet; benkeskap-fasade og skap ligger nå delvis utover gulvet for å frigjøre apparatene. Selger er utenlandsk, så planen hans var visst å reise til hjemland i kveld, men det ble utsatt. Han skulle da komme tilbake søndag, men når rydding da blir ferdig ble ikke tydelig forklart. I vår mening er det ganske uakseptabel praksis, og vi vil jo også åpenbart ha noe igjen for at hvitevarer er borte. Fagsjefen megler kontaktet mener vi da skal føre hva som mangler, og da "hva priser det går i for brukte hvitvarer", og generelt føre en pris for hva vi må ut med... så vi har da gjort det etter beste evne da. Hva lurer vi på? Kjøleskapet så ut som et rimelig nytt Bosch side-by-side kjøleskap. Etter det vi finner begynner ett generisk side-by-side kjøleskap på veil 8000 kr. Mtp hvor nytt det så ut beregnet vi kjapt ~30% avslag av nypris for å være vettug, ettersom brukte hvitvarer på finn.no koster alt fra en billig truse på Rema 1000 til en god bil sin verdi... Er dette rette praksisen fra vår side da? Vi sliter også med å finne noe godt prisoverslag for rydding av tomten, da inkludert en avfallskontainer. For selve ryddearbeidet har jeg opprettet et oppdrag på finn.no for å se om det kommer noe pris, men vi har ikke stort å gå på når det gjelder kontainer... Når det er sagt ser vi også etter råd ellers for hvordan trå fremover her. Dette ble mye mer vrient enn vi forventet. Jeg er glad jeg har Boligkjøperforsikring, men de var tydeligvis lite interessert i saken i øyeblikket... Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Du må også inkludere frakt av hvitevarene (normalt rundt 4-600kr tror jeg). Her må man bare trå foten ned. En avtale er en avtale. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Først til zpeed ovenfor: Dette blir for useriøst. Man kan ikke heve kjøpet av et hus pga litt rot. Så til saken: Jeg er usikker på hvilke priser på hvitevarer du må regne med. Men i utgangspunktet ville jeg krevd nypris + frakt. Det er jo det beløpet du må ut med for å få inn hvitevarer kjapt nok til innflyttingen din. Og jeg tror kanskje du vil ha juridisk dekning for det. Og husk også snekkerarbeid for å sette opp alt slik som i prospektet. Jeg ville også krevd erstatning for evt ulemper og kostnader med forsinket innflytting. Når det kommer til rydding osv, så gjør ofte flyttebyrå ol. firma slike arbeid. Du kan kanskje ringe litt rundt? Her er ihvertfall en sak som man skulle forhørt seg med en advokat om. Kanskje du har gratis advokathjelp gjennom nito/tekna, fagforbund, forsikringer eller andre avtaler? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Først til zpeed ovenfor: Dette blir for useriøst. Man kan ikke heve kjøpet av et hus pga litt rot. Så til saken: Jeg er usikker på hvilke priser på hvitevarer du må regne med. Men i utgangspunktet ville jeg krevd nypris + frakt. Det er jo det beløpet du må ut med for å få inn hvitevarer kjapt nok til innflyttingen din. Og jeg tror kanskje du vil ha juridisk dekning for det. Og husk også snekkerarbeid for å sette opp alt slik som i prospektet. Jeg ville også krevd erstatning for evt ulemper og kostnader med forsinket innflytting. Når det kommer til rydding osv, så gjør ofte flyttebyrå ol. firma slike arbeid. Du kan kanskje ringe litt rundt? Her er ihvertfall en sak som man skulle forhørt seg med en advokat om. Kanskje du har gratis advokathjelp gjennom nito/tekna, fagforbund, forsikringer eller andre avtaler? Selfølgelig kan man heve kjøpet da det er store mangler ved overtakelse Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Først til zpeed ovenfor: Dette blir for useriøst. Man kan ikke heve kjøpet av et hus pga litt rot. Så til saken: Jeg er usikker på hvilke priser på hvitevarer du må regne med. Men i utgangspunktet ville jeg krevd nypris + frakt. Det er jo det beløpet du må ut med for å få inn hvitevarer kjapt nok til innflyttingen din. Og jeg tror kanskje du vil ha juridisk dekning for det. Og husk også snekkerarbeid for å sette opp alt slik som i prospektet. Jeg ville også krevd erstatning for evt ulemper og kostnader med forsinket innflytting. Når det kommer til rydding osv, så gjør ofte flyttebyrå ol. firma slike arbeid. Du kan kanskje ringe litt rundt? Her er ihvertfall en sak som man skulle forhørt seg med en advokat om. Kanskje du har gratis advokathjelp gjennom nito/tekna, fagforbund, forsikringer eller andre avtaler? Selfølgelig kan man heve kjøpet da det er store mangler ved overtakelse Tullball. Dette er åpenbart ikke vesentlige kontraktsbrudd. Overtakelse én dag etter avtalt og noen tusenlapper som du har sikkerhet for i form av tilbakeholdsrett er peanuts. Det er det dummeste jeg har hørt. 4 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Ikke legg ut oppdrag på finn.no. Få et prisoverslag fra et vanlig rengjøringsfirma. Som betaler moms, lovpålagt lønn, arbeidsgiveravgift osv. Når det kommer til manglende kjøkkenutstyr tar du utgangspunkt i nypris fra Elkjøp inkludert hjemlevering og plassering på kjøkken. Er det rent i huset? Hvis ikke; lei inn firma 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Ikke legg ut oppdrag på finn.no. Få et prisoverslag fra et vanlig rengjøringsfirma. Du vet at du kan legge ut ting på Finn og få svar fra firmaer som ønsker å gjøre jobben, ikke sant? 2 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Ikke legg ut oppdrag på finn.no. Få et prisoverslag fra et vanlig rengjøringsfirma. Du vet at du kan legge ut ting på Finn og få svar fra firmaer som ønsker å gjøre jobben, ikke sant? Men da risikerer du også at useriøse aktører svarer, og du får lavere prisoverslag enn du skulle hatt. Jeg er enig med newman221 her. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Har dårlig erfaring med sånne anbudstjenester, selv om anmeldelsene var positive. Det virker som mange mindre seriøse aktører, som ikke klarer å komme inn i markedet på vanlig måte, tyr til anbudstjenester der man må underby så det svir for å få oppdraget (folk flest er stokk dumme og går kun etter pris). Ulempen med det er så klart at pris og service/kvalitet ofte går hånd i hånd. Karaktersystemet stoler jeg ikke på, for det virker som hvem som helst kan legge igjen en anmeldelse. Og da har vi ingen garanti for at det er reelle erfaringer. Selvsagt kan det være dyktige folk der også, men jeg tror ikke det er de som gir best pris. Og da forsvinner de etter hvert fordi ingen velger dem. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg hevet ikke kjøpet, enda huset raste av seg selv etter overtagelse Siden jeg nå bygger nytt hus, så ser jeg det samme ja. Ingen av de flinke aktørene er borti finn.no ol. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Ingen av de flinke aktørene er borti finn.no ol. Disse går på rykte og godt arbeid over lang tid, det er sånn de skaffer seg arbeid. Jungeltelegrafen er sterk. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2015 Hei og beklager manglende svar. Det vi endte opp med i oppgjøret var at gamle eier betaler kommunale avgifter ut året, og vi fikk et par greier av relativt fin verdi (deriblant en stor snøfreser de påstår var ny). Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Hadde litt av det samme problemet når jeg kjøpte leilighet. Endte med at eiendomsmeglerfirma beholdt en del av kjøpssummen i stedet for å føre over alt til selger. Da ordnet jeg med renholdsfirma og fakturerte bare eiendomsmegler, som igjen trakk det fra kjøpssummen og overførte resten til selger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå