Mathiasnils1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Heisann Jeg var i en bursdag, hvor jeg ble frastjålet min telefon først. Deretter kom en person som sa jeg kunne låne han sin telefon for å ringe min egen. Da jeg skulle levere den tilbake kom en annen kar bort til meg å sier det er han sin telefon men det var det altså ikke. Jeg kjente ikke igjen annsiktet og husker ikke hvordan han så ut. I den senere tid fikk den som lånte meg tlf igjen maks beløpet forsikringsselskapet var villig til å gi for hans tlf. Men han krever fortsatt penger av meg til å betale mellomlegget for en helt ny telefon. Noen forslag til hva jeg skal gjøre? (Jeg kjenner han heller ikke) Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Høres ut som svindel. De stjeler din, låner deg en ny som de så stjeler. Dog høres hele opplegget elendig ut, hvilken bursdag er det du går i.. og hvor full går det ann å bli? Endret 6. oktober 2015 av Sampson 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Du låner en telefon, og gir den tilbake til feil person. Klart du skal erstatte differansen til den du lånte telefonen av! I tillegg burde forsikringsselskapet gå til regress mot deg for å få dekket sitt utlegg. Hvordan ble du frastjålet din telefon? Kanskje den dekkes av ditt forsikringsselskap? Endret 6. oktober 2015 av aklla 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Ikke gi tilbake noe du har lånt til noen andre enn den du lånte det fra, samme hva den personen påstår, uansett hva det gjelder. Høres ut som svindel ja, men du har jo gitt bort en telefon til noen andre enn eieren, så sånn jeg ser det har du ett vist ansvar du også. Moderatormelding Flyttet tråden til juss, da det er mer en juridisk problemstilling, ikke direkte knyttet til telefonen. Og fikset trippelposten din, Thonord. Endret 6. oktober 2015 av aklla 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Så du har klart å bli frastjålet din egen telefon, du låner en annen telefon og du gir så denne fra deg til noen andre enn den du lånte telefonen fra. Beklager å si det - men her har du klart å tråkke deg godt inn i salaten på egen hånd. Tydeligvis går du ikke på fest med skikkelige venner, du roter bort tingene dine, du låner ting fra folk du ikke kjenner skikkelig (siden de kommer med krav) og du gir fra deg ting du selv ikke eier til mennesker som heller ikke er rettmessig eier. Betal eller nekt .. du får velge selv og se hva som skjer. Kanskje du får litt juling? Men uansett lær noe fra dette. Ikke meningen å virke "ekkel" her men hele denne greia er jo bare noe egenprodusert rot. Og ja - sansynligvis svindel fra dems side også. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Det følger av skadeserstatningsloven § 4-2 at hvis skadelidte er forsikret kan han ikke kreve noe av skadevolder med mindre det er begrensninger i forsikringen. Det mest aktuelle vil være krav på egenandel. Dette ansvarsunntaket gjelder ikke hvis skaden er voldt ved forsett eller grov uaktsomhet. Det er mulig at denne regelen gjelder her. Men han skal uansett ikke ha dekket mer enn tapet sitt. Han får ikke dekket splitter ny telefon hvis det du mistet var en eldre telefon. Lenke til kommentar
Mathiasnils1 Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 Tusen takk for alle svar! Vet det virker veldig rotete men det var veldig mørkt der inne, og jeg var veldig sint så rotet mye! Men forsikringsselskapet han hadde en begrensning på 3000kr. Han fikk beskjed om at pengene ville bli overført til oppgitt konto. Men han ville ha penger for den nye telefonen. Han mistet jo ikke en ny telefon? Lenke til kommentar
Mathiasnils1 Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 Forresten ble min telefon stjålet i en garderrobe, i min egen jakke. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Virker som de tre jobbet sammen om å lure deg. Først stjeler han ene din telefon fra jakka. Så kommer kompisen og "låner" deg en telefon. Så kommer tredjemann og insisterer på at det er hans telefon du har. Du presterer å gi fra deg telefon. De selger din telefon på Grønlandtorget/finn.no, OG får erstatning for sin telefon. Som sikkert også er stjålet tidligere. Kaching $ Endret 6. oktober 2015 av Bytex Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Dette ansvarsunntaket gjelder ikke hvis skaden er voldt ved forsett eller grov uaktsomhet. Det er mulig at denne regelen gjelder her.Det gjelder jo i forholdet mellom TS og eieren av telefonen da, så lenge eieren faktisk har fått utbetalt forsikring. Han skal ikke ha erstatning to ganger. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Forresten ble min telefon stjålet i en garderrobe, i min egen jakke. Pågrunn av ren dumhet altså.. 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Anmeld tyveriet ihvertfall. Riktignok noen år siden, men på VGS var det en i klassen min som kjøpte en stjålet tlf. Han fikk faktisk politiet på døra selv om det var over 2 måneder siden tlf ble stjelt. Var mange telefoner som ble borte på den skolen da så sikkert derfor det ble prioritert. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå