Gå til innhold

Se film på tv i stuen fra disk - hvilken løsning bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp her til å mekke i hop en løsning for film i stuen.

Ønsker å hive ut den stasjonære pc fra stuen og allikevel kunne se film enkelt og greit fra filer på hardisk på tv. I dag har jeg kablet løsning fra pc til tv/stereoannlegg.

Hvor mye og hva bør jeg legge ut for? Ønsker å se filmer i HD og gjerne og 4K når jeg etter hver får en tv som støtter det.

Ser for meg jeg plasserer en boks/pinne ved tv som ikke støyer. Og at en enten har koblet en harddisk fysisk til den eller i stedet at den er koblet til trådløs ruter som igjen da boks/pinne henter filmene fra. Det bør være enkelt å navigere i filsystem for å finne rette filer + sørge for at tekstingen kommer med. Størrelse betyr ikke så mye.

Jeg har ikke pr i dag behov ut over det å se film på den maskin, bærbar skal dekke annet behov som feks surfing. Spille gjør jeg ikke. Og ønsker helst ikke å  fysisk koble en bærbar pc til tv hver gang en film skal sees. Google chrome til chromecast for filmer på disk synes jeg virker for ustabilt. Det er ikke en løsning som fungerer tilfredsstillende i 9 av 10 tilfeller for meg. Prøvde det, det hakket av og til, lyden hang noen ganger og ikke alltid topp kvalitet. Osv.

For strømming fra nettet har jeg allerede en chromecast som jeg sender innhold til fra nettbrett. En dings kan gjerne ha gode løsninger for slik, men pr i dag er nettbrettet + chromecast en fleksibel og god løsning slik jeg ser det.

Holder det med en boks til under tusenlappen eller må en opp en del i pris. Er i tvil om det holder med tusenlappen eller om en bør mangedoble det beløp for å få en løsning som er fullgod.

Setter stor pris på begrunnede tilbakemeldinger om hvilke løsninger som kan være gode med ca-priser, har googlet en del og utelukket mange løsninger.

Endret av abbababba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg funker Serviio bra (til HD/3D media). Har ikke 4K TV selv, men ifølge Wiki-en skal det funke.

Trenger ikke noe ekstra på TV'en (så lenge den har nettkontakt).  Trykker bare på Source knappen på fjernkontrollen, så dukker Serviio opp som et valg (Serviio er en DLNA server, og TV'en min støtter også DLNA).

Lenke til kommentar

Førsteinntrykk til Plex server er bra. Foreløpig ingen hakking ved bruk, noe mer venting enn da alt gikk direkte fra pc til tv med kabel innimellom.

Skal teste mer. Det er i hvert fall en billig løsning!
Må alle i husstanden betale hver for seg for appen eller kan en logge seg inn med samme brukernavn på alle enheter (som har ulike Google brukernavn)?

Plex server + chromecast er en vinner hos meg ivertfall, eneste er 4k støtten kan du glemme med chromecast og tror ikke Plex er helt klar enda. Eventuelt du kan vurdere nye Roku 4 som støtter 4k.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykk til Plex server er bra. Foreløpig ingen hakking ved bruk, noe mer venting enn da alt gikk direkte fra pc til tv med kabel innimellom.

Må alle i husstanden betale hver for seg for appen eller kan en logge seg inn med samme brukernavn på alle enheter (som har ulike Google brukernavn)?

Plex server + chromecast er en vinner hos meg ivertfall, eneste er 4k støtten kan du glemme med chromecast og tror ikke Plex er helt klar enda. Eventuelt du kan vurdere nye Roku 4 som støtter 4k.

Tips... Serviio er gratis ;)

Lenke til kommentar

Du kan bruke samme Plex konto på flere enheter (jeg bruker det på 4-5enheter), men selve appen må nok kjøpes for hver google konto(Du kan lese mer om det HER). Så lenge du har kraftig nok pc til å transcode filmene og nettverket er bra nok så skal du ikke oppleve noe hakking. For ditt formål er kanskje Plex litt "overkill" men syns det er greit at plex converterer film filene mine til noe som mine avspillere liker.

Lenke til kommentar

Du kan bruke samme Plex konto på flere enheter (jeg bruker det på 4-5enheter), men selve appen må nok kjøpes for hver google konto(Du kan lese mer om det HER). Så lenge du har kraftig nok pc til å transcode filmene og nettverket er bra nok så skal du ikke oppleve noe hakking. For ditt formål er kanskje Plex litt "overkill" men syns det er greit at plex converterer film filene mine til noe som mine avspillere liker.

Det holder at én brukerkonto har betalt. Inne på en konto kan det lages flere profiler (en for hver person f.eks.), men de må logge inn på samme konto i appen.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på Plex, mens synes hele systemet deres er et eneste stort rot. Brukte alt for lang tid på å cache alle filene, så jeg gav opp og bruker i dag Serviio som fungerer utmerket med både Samsung og Sony smart tv.  

Det finnes flere måter å legge til filer på, og man kan skru av cacheing der Plex vil hente ut informasjon av en video som vist under. Men man kan skru av denne funksjonen og bare få opp en rein mappe struktur som man har lagt til. Jeg liker å ha litt orden på hva jeg har sett og liker måten det er å finne frem i filmer på med plex. Samme med at den henter ned automatisk undertekster for meg, og legger til cover og behind the scenes automatisk.

DHQNuWm.jpg

Lenke til kommentar

Bruker selv Chromecast og Plex, og er fornøyd (TV2 Sumo funker dog ikke). Har en gammel mobil uten sim liggende som fjernkontroll. Man har jo ikke tapt mye ved kjøpet, og når evt 4K tv kjøpes, så har den kanskje en innebygget mediaspiller som ikke suger...

Det man må investere er tid, da ren nyinstallert Plex er litt uinteressant.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg bruker selv Plex for så å spille av i stua via PS4 eller Macbooken. Problemet her er at stasjonæren min ikke er kraftig nok til at den greier å transcode 4k materiale. Har en I5 2500K @4200Mhz, men det er visst langt fra kraftig nok. Vet ikke om det finnes andre mediaservere som er mer effektive på transkoding av 4k materiale?

Hva slags maskinvare har dere i 4k serverene deres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...