Gå til innhold

Ble ikke kvalifisert til førstegangstjenesten, dårligere jobbmuligheter?

Gjest bruker-384291

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-384291

Så greia her er at jeg ikke kom gjennom seksjon til min store forundring. Sendte en klage og fikk svar på om at jeg ikke hadde nok poeng til å komme videre som egentlig var veldig rart. Jeg svarte jo at jeg for det meste var i god form og hadde ikke noe problemer ellers sosialt osv. Men da lurer jeg på om det at jeg ikke kom inn i førstegangstjenesten at det kan ødelegge for videre jobbmuligheter osv? Jeg har hørt at de som ansetter sorterer bort de som ikke har hatt førstegangstjenesten i en egen bunke og prioriterer disse mindre. Stemmer dette?

Er det da mulig for meg å søke meg inn på befalsskolen senere for å kompensere for dette? Og har førstegangstjenesten virkelig så mye å si for jobbmuligheter senere selv om du kanskje har uteksaminert fra et anerkjent universitet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så greia her er at jeg ikke kom gjennom seksjon til min store forundring. Sendte en klage og fikk svar på om at jeg ikke hadde nok poeng til å komme videre som egentlig var veldig rart. Jeg svarte jo at jeg for det meste var i god form og hadde ikke noe problemer ellers sosialt osv. Men da lurer jeg på om det at jeg ikke kom inn i førstegangstjenesten at det kan ødelegge for videre jobbmuligheter osv? Jeg har hørt at de som ansetter sorterer bort de som ikke har hatt førstegangstjenesten i en egen bunke og prioriterer disse mindre. Stemmer dette?

Det har jeg aldri hørt om, og høres ut som rein bullshit. 

Selvfølgelig er det en fordel dersom du vil ha en jobb innen forsvaret, men tviler sterkt på at dette vil gå utover dine muligheter på noen måte.

Lenke til kommentar

For en arbeidsgiver er det først og fremst totalkompetansen din ( en kombinasjon av utdannelse, erfaring, ferdigheter og kunnskap ) personligheten din, kjemi og referanser som kommer til å ha noe å si når de skal vurdere seg som kandidat til en stilling. 

Med det sagt, jeg mener å ha hørt noen historier om enkelte arbeidsgivere som ser litt ned på folk som ikke har utført verneplikten og/eller at de har en holdning om at personer uten dette på CV'en er en slags "unnasluntrer". 

Men dette er en stund siden, og stammer fra en tid der konsensusen var at "alle" måtte gjennom verneplikten. De siste 15 årene cirka har det vært store omlegginger i forsvaret, spesielt mtp. hvor mange de tar inn til tjeneste, så i dag er det totalt sett ganske mange som ikke har gjennomført verneplikt.

Og dette antallet kommer nok til å øke i årene fremover, selv om det kan tenkes at forsvaret kommer til å ta inn flere til tjeneste dersom de skal oppruste forsvaret, slik det kan se ut til i følge debatten om forsvaret som har vært de siste 12 månedene.

Jeg har gjennomført verneplikten, så jeg har tatt det med på CV'en (dog faktisk ikke nevnt på LinkedIn profilen min) men har kun ved 1 tilfelle blitt spurt om det, og det var mer et sånn muntlig bekreftelse på av jeg har gjennomført den, slik at jeg ikke risikerer å bli tatt ut til tjeneste etter at jeg har begynt i jobb f.eks, ikke noe mer.

Men alt i alt, du har nok ikke noe å frykte. Mange av de som kommer til å intervjue deg i fremtiden når du søker jobb, har kanskje ikke gjennomført verneplikten de heller, for å si det på den måten. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at de som ansetter sorterer bort de som ikke har hatt førstegangstjenesten i en egen bunke og prioriterer disse mindre. Stemmer dette?

"De som ansetter" er en stor og variert gruppe, og et fåtall kan kanskje ha spesielle meninger om dette. Men som andre har nevnt er det mindre viktig i dag fordi langt færre tas inn til førstegangstjeneste enn tidligere.

Er det da mulig for meg å søke meg inn på befalsskolen senere for å kompensere for dette?

Det kommer an på grunnen til at du ble avvist. Arbeidsgivere får sjelden vite årsaken, så der har grunnen mindre å si. For forsvarets del, vel dette er deres opplegg, så de har tilgang på det som evt. ble registrert av poengsummer osv. Hvis du ble kjent uskikket etter kriterier som også har betydning for befalsutdanning så kan det evt. være en hindring.

Og har førstegangstjenesten virkelig så mye å si for jobbmuligheter senere selv om du kanskje har uteksaminert fra et anerkjent universitet?

Sist jeg var arbeidsledig ble jeg oppfordret til å utelate informasjon om militær bakgrunn i min CV fordi det fantes folk i arbeidslivet som har et anstrengt forhold til det. I mitt tilfelle var det snakk om endel mer enn førstegangstjeneste, så det kan også ha vært en faktor. Dette var rundt et tiår siden og kan ha endret seg noe.

Gode papirer fra et anerkjent universitet har normalt høyere verdi for en jobbsøker enn førstegangstjeneste, hvis ikke vi snakker om spesielle jobber hvor avtjent førstegangstjeneste kan være et krav. Noen arbeidsgivere oppfører det som et krav, men det handler ofte om at man ikke vil se sin nye unge medarbeider bli innkalt og bli borte et år sånn at man må få tak i vikarer og styr.

Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt at arbeidsgiver ofte sorterer jobbsøknadane etter kven som har gjennomført fyrstegongstjenesta og dei som ikkje har det. Grunnane for sorteringa er litt avhengig av kor gamal du er. Når du er ung vil arbeidsgiver helst ansette dei som er ferdig med fyrstegongstjenesta fordi då kan dei risikere at du blir kalt inn til tjeneste i løpet av dei fyrste åra.

Når du blir litt eldre vil arbeidsgiver fyrst og fremst sjå etter folk som ikkje har avtjent fyrstegongstjenesta fordi dei då er ute av systemet og ikkje blir kalt inn til repitisjonsøvelser.

Men når det er sagt så er det såpass få som avtjener fyrstegongstjenesta i dag til at arbeidsgiver ikkje kan lese noke karakteristikk utav at du mangler attest på fullført fyrstegongstjeneste. I "gamle dagar" når nesten alle avtjente fyrstegongstjenesta så var det eit faresignal at ein ikkje hadde tjenestegjort eller dimma fordi det då betydde at det var noke feil med deg enten fysisk eller mentalt, men slik er det ikkje i dag når fleirtallet ikkje er i militæret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I gamle dager ble man sendt i fengsel om man var totalnekter, eller måtte bryte opp stein på ett jorde på vestlandet om man var pasifist. Alle skulle avtjene militæret med mindre det feilet deg noe, det var liksom ingen alternativer før. Det er nok noen rimelig gammeldagse holdninger ute å går om en arbeidsgiver vektlegger om du har avtjent førstegangstjeneste i dag.

I tillegg så får man jo disse innkallingene til repetisjonsøvelser hvor man må ta permisjon fra både jobb og kjerring (eller gubbe).

Lenke til kommentar

I gamle dager ble man sendt i fengsel om man var totalnekter, eller måtte bryte opp stein på ett jorde på vestlandet om man var pasifist. Alle skulle avtjene militæret med mindre det feilet deg noe, det var liksom ingen alternativer før. Det er nok noen rimelig gammeldagse holdninger ute å går om en arbeidsgiver vektlegger om du har avtjent førstegangstjeneste i dag.

I tillegg så får man jo disse innkallingene til repetisjonsøvelser hvor man må ta permisjon fra både jobb og kjerring (eller gubbe).

Det er litt forskjell på å nekte å stille opp når du får beskjed om det, kontra å berre ikkje bli spurt om å stille opp.

Det var friske folk som slapp unna militæret i gamle dagar også, men i dag er det langt færre som må avtjene mot sin vilje.

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på å nekte å stille opp når du får beskjed om det, kontra å berre ikkje bli spurt om å stille opp.

Det var friske folk som slapp unna militæret i gamle dagar også, men i dag er det langt færre som må avtjene mot sin vilje.

Litt usikker på om jeg forstår hva du svarer på. Mellom 1950 og 70 var verneplikten nærmest 100%. Siviltjenesteordningen kom i gang i samme periode som følge av Nurnbergprosessen. Det er noen ting man kan nekte å gjøre uten å risikere fengselsstraff, men man fritas ikke krav om førstegangstjeneste og man risikerer fengselsstraff om man ikke stiller opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...