Gå til innhold

Lav kronekurs - hvorfor?

Rudde

Anbefalte innlegg

Hei.

Den norske krona er nå som dere vet verdt mindre en den svenske, og svekkes, priser på varer i butikker med dynamisk prisendring går oppover og oppover. Når skal dette stoppe?

Jeg antar dette er som følge av den lava oljeprisen, men denne gikk jo drastisk opp i midten av August, hvorfor ser vi fremdeles solid nedgang i den norske krona?

Kommer noe til å bli gjort med det, eller hvor kan vi forvente at den lander? Er dette noe vi kommer til å leve med fremover eller ett midlertidig økonomisk tilbakeslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kronekursen følger vel også rentenivået nedover, og nå er renta historisk lav.

Den er jo lav i utlandet å,

Høy krone er fordel for noen, lav krone er fordel for andre.

Så joda, noen vil få kronen opp på sikt tror jeg, men ingen har noen fasit på det.

Hvem er høy krone fordel for blandt befolkningen? Jeg skjønner at de som gud forby produserer noe i Norge og selger det til utlandet har en fordel her (noe bedriften jeg jobber for gjør). Men det er jo ingen fordel for noen i befolkningen?

Hvem skal få den opp igjen? Hvordan skal dette gjennomføres?

Lenke til kommentar

Hvem er høy krone fordel for blandt befolkningen? Jeg skjønner at de som gud forby produserer noe i Norge og selger det til utlandet har en fordel her (noe bedriften jeg jobber for gjør). Men det er jo ingen fordel for noen i befolkningen?

Hvorfor er høy krone en fordel for bedriften din, som selger til utlandet? 

Lenke til kommentar

Så joda, noen vil få kronen opp på sikt tror jeg, men ingen har noen fasit på det.

Jeg tror du må ta deg et kurs i hvordan det funker. Start med å lese e24 med flere. Ikke vont ment :w00t:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men utlandet hadde/har lavere rente. De siste årene har utlandet (de største og viktigste landene) hatt tilnærmet nullrente, mens Norge har hatt rente på 1.5%. Dette tilsier sterk krone. I tillegg har utsiktene i Norge gjennom nesten hele perioden vært at rentene skulle videre opp, bare se på hvilken som helst rentebane fra Norges Bank de siste årene. Det er bare fra november/desember i fjor når oljeprisen kollapset uventet at man innså at oljesmellen kom til å treffe Norge før, heller enn siden. 

Det er jo fordel for hvermansen til daglig, at varer fra utlandet er billige, billig å reise på ferie også videre. Men det er klart at for landet som helhet, er det ikke bra med for sterk valuta på sikt.

Dersom det skulle være et ønske med sterkere krone er ikke det kjempevanskelig å gjøre, vanligvis gjennomføres det ved at sentralbanken selger utenlands valuta, og kjøper norske kroner. Dette reduserer tilbudet av kroner på markedet, som gjør at prisen blir høyere (valutaen appresierer / blir sterkere). 

Lenke til kommentar

Vi har en fordel for slik situasjon er idag, at vi har lav kronekurs. Ikke at dette har en dritt å si for de fleste ansatte.

Men utlandet hadde/har lavere rente. De siste årene har utlandet (de største og viktigste landene) hatt tilnærmet nullrente, mens Norge har hatt rente på 1.5%. Dette tilsier sterk krone. I tillegg har utsiktene i Norge gjennom nesten hele perioden vært at rentene skulle videre opp, bare se på hvilken som helst rentebane fra Norges Bank de siste årene. Det er bare fra november/desember i fjor når oljeprisen kollapset uventet at man innså at oljesmellen kom til å treffe Norge før, heller enn siden. 

Det er jo fordel for hvermansen til daglig, at varer fra utlandet er billige, billig å reise på ferie også videre. Men det er klart at for landet som helhet, er det ikke bra med for sterk valuta på sikt.

Dersom det skulle være et ønske med sterkere krone er ikke det kjempevanskelig å gjøre, vanligvis gjennomføres det ved at sentralbanken selger utenlands valuta, og kjøper norske kroner. Dette reduserer tilbudet av kroner på markedet, som gjør at prisen blir høyere (valutaen appresierer / blir sterkere).

Takk for utfyllende svar, sentralbanken kjøpte jo opp kroner i Januar slik som du beskriver av akkurat denne grunnen, og i Desember var jo kronekursen sterkere enn hva den er nå, hvorfor var det så viktig da men nå er det helt uproblematisk?

Det er jo ikke bare varer i utlandet som blir dyrere med en svak kronekurs, så og si alt i Norge blir jo dyrere å da vi er et forbruker land og ikke produserer stort.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Norges Bank kjøpte ikke kroner for å påvirke valutakursen, men fordi kroneinntektene fra statens direkte økonomiske engasjement i oljeselskapene ikke var tilstrekkelige for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Litt enklere sagt: Norges Bank kjøper kroner fordi staten trenger kroner til forbruket sitt. Les mer om den såkalte petroleumsfondmekanismen her: http://www.norges-bank.no/Publisert/Signerte-publikasjoner/Aktuell-kommentar/2014/Aktuell-kommentar-22014/

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, sentralbanken kjøpte jo opp kroner i Januar slik som du beskriver av akkurat denne grunnen, og i Desember var jo kronekursen sterkere enn hva den er nå, hvorfor var det så viktig da men nå er det helt uproblematisk?

Det er jo ikke vare varer i utlandet som blir dyrere med en svak kronekurs, så og si alt i Norge blir jo dyrere å da vi er et forbruker land og ikke produserer stort.

Varer i utlandet blir dyrere for nordmenn. Prisen i f.eks. USD er den samme, men man får færre USD per krone. Prisen i kroner er derfor høyere.

Lenke til kommentar

Det skal sies at den typen valutaintervensjoner dere snakker om er uvanlige for sentralbanker med inflasjonsmål. Det har en i beste fall liten og kortsiktig effekt, det er kostbart, og det krever at man "rydder opp etter seg" for å nøytralisere effekten valutahandelen har på pengemengden (som ellers brukes til å holde inflasjonen i sjakk). Det kan være helt nødvendig med valutaintervensjoner i regimer med valutakursmål, men i dagens regime i Norge er det sjelden verdt det. Jeg kan ikke huske at sentralbanken har intervenert med dagens pengepolitikk noensinne.

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi valgt å gå mot et enda lavere rentenivå da? Det er jo ikke som om det er mangel av sterke kjøpere i Norge? Leser jo stadig om at boliger selges for 1-2 millioner over takst 30-60% over takts. Vi har jo et helt sinnsykt prisnivå på boligene, iallefall i de sentraliserte områdene.

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi valgt å gå mot et enda lavere rentenivå da? Det er jo ikke som om det er mangel av sterke kjøpere i Norge? Leser jo stadig om at boliger selges for 1-2 millioner over takst 30-60% over takts. Vi har jo et helt sinnsykt prisnivå på boligene, iallefall i de sentraliserte områdene.

Vel!

Vi møter ikke veggen før tapene til bankene blir for store. Først da kommer krakket.

Lenke til kommentar

Fordi den stigende arbeidsledigheten er et større problem enn de stigende boligprisene.

Lenke til kommentar

Vel!

Vi møter ikke veggen før tapene til bankene blir for store. Først da kommer krakket.

Fordi den stigende arbeidsledigheten er et større problem enn de stigende boligprisene.

Kommer krakket det er snakk om i Norsk eiendom er arbeidsledighet problemet vi har nå bare peanuts i forhold til hva det kommer til å bli.

Lenke til kommentar

Kommer krakket det er snakk om i Norsk eiendom er arbeidsledighet problemet vi har nå bare peanuts i forhold til hva det kommer til å bli.

Det er ikke snakk om noe krakk eller boble i norsk eiendom. Tilbudet er for lavt i forhold til etterspørselen, og prispresset er derfor høyere enn man ideelt sett kan håpe på, men om du ser på analysene til både økonomene i Norges Bank og SSB, samt de mest kunnskapsrike private analytikerne, ser du at bekymringen enda ikke er særlig stor på dette punktet. Men du har absolutt rett i at vi er på et punkt der sentralbanken må gjøre tøffe avveininger når de skal sette styringsrenta. Heldigvis er Norge godt rustet for negative etterspørselssjokk i boligmarkedet, så det er ikke det som er den store bekymringen. Det er derimot bekymringsverdig at vi møter stadig tøffere tider i arbeidsmarkedet, samtidig som at renta er så lav at vi begynner å gå tom for virkemidler i pengepolitikken. Statsbudsjettet som ble presentert i dag satte derimot denne problemstillingen i høysetet, og det er bra.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ser svekkelse eller uendrede valutakurser når oljeprisen stiger er fordi den norske kronen ikke er sett på som et trygt investeringsobjekt, da norsk industri sliter med ettervirkningene av den solide nedgangen i oljeprisen. Norge er et ganske enskodd land i forhold til Sverige, Sverige vant ikke det geologiske lotteriet og måtte derfor jobbe hardere med å utvikle annen industri. De har bygd opp en mer robust industri med større bredde enn hva Norge har og er derfor mer rustet mot nedgangstider rent samfunnsøkonomisk.

Mange investorer kjøper valuta og ingenting er bedre enn valuta som kun stiger, men når drivkraften til valutaen stagnerer av ymse årsaker, vil også interessen falle. Det, i tillegg til oljeraset er ikke Norge lenger et sikkert land å investere i fordi en såpass stor del av økonomien er skodd på høy oljepris. Høy etterspørsel = Høy verdi.

Hvor vi lander er vanskelig å si, fordi "oljekrisen" er fremdeles fersk, men krona kan fint holdes kunstig stabil. Hvor lenge det varer avhenger helt av innovasjon og hvor fort annen næring kan absorbere folk i oljenæringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får mer kroner for en dollar i dag enn du gjorde for et år siden. Siden dollar har styrket seg med 25% mot krona det siste året blir det omtrent som at utlendingene handler norske varer med 25% rabatt. Vi kan selge varen for 100$ til USA i dag, mens for et år siden måtte vi ta 134$ for å sitte igjen med 809 norske kroner. Alternativt kan vi fortsette å ta 134$ for varen og sitte igjen med 1084 kr. Avhengig av produkt og marked så går det imellom de to ytterpunktene. 

Men effekten er egentlig ikke så stor heller. Norsk industri kjøper i stor grad inn råvarer fra utlandet, så gevinsten på råstoff forsvinner så snart importørene justerer prisene sine. Men den norske arbeidskraften har fortsatt en "rabatt", og det er i stor grad den som gjør norske produkter mindre konkurransedyktige på pris i utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...