Gå til innhold

Hjelp til størrelse på skjorte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes den ikke er for trang å ha på. Om jeg stekker ut armene så blir den litt trang i armene, men det må man vel regne med hvis den ikke skla være for stor. Dette er en skjorte jeg skal ha til en dress.

 

Tok et par bilder til, hvilke mål bør endres mener dere ? Den er kjøpt hos tailorstore på mål jeg gjorde selv.

 

Vil den folden Dag påpekte forsvinne hvis skuldrene blir litt bredere ? Synes de var litt bredere på den linken Johan linket til ?

post-183038-0-74407500-1444246456_thumb.jpg

post-183038-0-28464700-1444246530_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være folden på det bildet skyldes måten du står på. Hvis den ikke kjennes for trang, er den nok ikke det. 

 

Jeg ville hatt skulderen litt breiere, ca 2-2,5 cm, det hadde sett mer harmonisk og maskulint ut.

 

Kanskje et par cm videre akkurat over magen. Jeg mistenker at den blir litt for trang når du sitter, og at den da kan sprike.

Ermene er helt perfekt og den sitter fint rundt halsen, selv om snippene har løftet seg litt. Kan også skyldes vinkelen du står i.

Lengden er fin til deg.

 

Alt i alt er det en veldig fin skjorte, så det jeg påpeker er kun detaljjusteringer. Just saying.

Lenke til kommentar

Angitt mål for denne vare

Hals 41 cm 16.1 " Skulderbredde 40 cm 15.7 " Bryst 98 cm 38.6 "

Midje 91 cm 35.8 " Sete 104 cm 40.9 " Hofte 95 cm 37.4 "

Armlengde 60 cm 23.6 " Håndledd 17 cm 6.7 " Biceps 32 cm 12.6 "

Skjortelengde 71 cm 28 "

Justér for krymping:  Ja

 

Det er målene den er sydd etter. Hvor ville du da justert ? Testet nå, den spriket ikke når jeg satt. Var litt rom rundt magen, satt ikke helt tett.

 

Vil den krympe noe ? Den er av 110g bomull vevd som sateng. Føler den er litt trang rundt skuldra/toppen av armen kanskje, vil det bli bedre om skuldra ble litt bredere ?

Endret av MrAvionics
Lenke til kommentar

Den vil kunne krympe litt. Etter et par omganger i vaskemaskinen er den ferdig krympet, og da ser du hvordan den egentlig sitter på.

 

Jeg ville tatt den ut ca to cm på hver side av skuldrene.

Ermet bør begynne lengre ute, ca der første folden er på det første bildet.

At skjorten er for trang overskuldrene kan være årsaken til de foldene du får på overarmen.

Husk å trekke fra tilsvarende på ermelengden ellers blir de for lange. 

Lenke til kommentar

Den vil kunne krympe litt. Etter et par omganger i vaskemaskinen er den ferdig krympet, og da ser du hvordan den egentlig sitter på.

Ikke direkte relatert til hvordan skjorten sitter, men: hvordan vasker du finere skjorter?

Jeg vasker dem på 30 uten sentrifuge. Tørker på kleshenger. Har aldri opplevet krympring på den måten. 

Lenke til kommentar

 

Den vil kunne krympe litt. Etter et par omganger i vaskemaskinen er den ferdig krympet, og da ser du hvordan den egentlig sitter på.

Ikke direkte relatert til hvordan skjorten sitter, men: hvordan vasker du finere skjorter?

Jeg vasker dem på 30 uten sentrifuge. Tørker på kleshenger. Har aldri opplevet krympring på den måten. 

 

 

Jeg vasker alle skjorter på 40 med sentrifuge. Det hender jeg bruker vaskepose på mine mest dyrebare. 

Henger dem opp og stryker dem før de er helt tørre. Bruker aldri strykefrie. Det er blasfemi. 

Lenke til kommentar

Vært i kontakt med tailorstore, vasket den som de foreslo og sendte over denne videoen til dem: https://youtu.be/sbmjDUp23nk

Da kom de med noen endringer som de mente måtte gjøres for at den skulle passe bedre:

 

Hals 41 cm 42cm

Skulderbredde 40 cm 42 cm

Bryst 98 cm 98 cm

Midje 91 cm 91 cm

Sete 104 cm 104 cm

Hofte 95 cm 95 cm

Armlengde 60 cm 65cm

Håndledd 17 cm 18 cm

Biceps 32 cm 31 cm

Skjortelengde 71 cm 71cm

Justér for krymping:  Ja

 

Grønn er nye mål, rød er gamle mål.

Ser at de har økt skulderbredden med 2 cm, det vil si 1cm på hver side samt økt armlengden med 5cm så da blir armen i praksis 6cm lengre.

 

Burde jeg kortet ned noe på armen og økt litt på skulra som dere foreslo før ?

 

Hvilke mål kan jeg endre på slik at den ikke blir fult så trang i overgangen mellom skuldra og armen ?

Lenke til kommentar

Jeg hadde bedt om å få den videre over skuldrene. Én cm på hver side virker for lite. 

 

Problemet med folden du får skyldes at bryststykkene (fronten) både er for høy og for brei i det partiet som skal festes til skulderstykket og ermene sånn at det blir for mye stoff der.

Du ser ved ca 0:08 at når du strekker deg blir folden mindre.

Det kan være at malen de bruker (mønsteret de går ut fra) ikke lar seg endre på dette punktet, og at du må gå for full skreddersøm (bespoke) for å få skjorten 100% riktig. 

 

På videoen ser vi også tydelig hvor kort den er i ermene. Den er også for vid i ryggen, men tar du den inn der vil den bli for trang over magen. Da må du i fall får den videre der.

Lenke til kommentar

Brystet. 98 cm er omkretsen, som sikkert er korrekt, problemet er de to frontstykkene, skulderen, armhulen og ryggestykket som må sees under ett. De må være tilpasset hverandre for å passe til din kropp.

Og der tror jeg MTM kommer til kort. 

 

Om du får riktigere skuldre og rett lengde på ermene, så tror jeg like vel du er i mål. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...