Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kostnad oppussing av leilighet der "alt" må gjøres

Anbefalte innlegg

Men har man en leilighet fra 60-tallet som krever totalrenovering er det ikke nok med Fibo-plater på vegg, og tro man klarer å snike seg unna med 50'000. Spesielt ikke når trådstarter sier han ikke er spesielt interessert i å gjøre ting selv. 

Hele badet må fjernes, og nytt gulv støpes opp, med varmekabler og nye rør. Vanntett sjikt må etableres, både på gulv og vegger. Nytt elektrisk må også på plass. 

Når man tar hensyn til at timeprisen på fagfolk i firmaer med sentralgodkjenning på våtrom og elektro passerte 500 for lenge siden, vil det koste. 

det er ikke vits å innbille trådstarter at dette blir fort gjort for en latterlig lav sum. Da blir han bare trist og lei seg når sluttregninga kommer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk at med en gang du rører badet så må det få universell utforming.

Må omtrent kunne kunne ta håndbrekksladd med rullestol for at det blir godkjent.

Det gjelder vel bare i nye bygg?

Ser ikke for meg at man må rive naborom og bruke deler av det som bad kun for å følge den universelle utformingen.

Når jeg bygget bad utvidet jeg det litt, det var aldri noe spørsmål om at rullestol skulle kunne komme inn, noe som i praksis er umulig uansett da gulvet på badet er høyere enn romet utenfor da det er støpt gulv der. Det er vel 20cm opp til dørstokken. Jeg hadde en entrepenør-ish kar som tok hånd om alt, han sa at jeg ikke trengte styre med noe slikt ihvertfall, ettersom det var snakk om gammelt bad.

Kan ikke reglene her, men er jo helt på tryne om man må utvide badet om det er for lite når man skal pusse det opp. Greit nok på nye bygg da man kan flytte vegger på papiret før man starter å bygge, det er litt værre når man må flytte sitt kjøkkenet 1 meter...

Lenke til kommentar

Men har man en leilighet fra 60-tallet som krever totalrenovering er det ikke nok med Fibo-plater på vegg, og tro man klarer å snike seg unna med 50'000. Spesielt ikke når trådstarter sier han ikke er spesielt interessert i å gjøre ting selv. 

Trådstarter har ikke sagt han ikke er interessert. Tvert i mot er han veldig interessert. Men kjenner ingen håndverkere. Ideelt sett skulle jeg bare hatt noen med peiling til å stikke innom og vise litt, gjør sånn og sånn. Så kunne jeg pusle med det og så kom håndverkeren tilbake og finjusterte litt og ga råd. Den oppskriften kan man bare glemme hvis en skal hyre fagfolk, de skal tyne penger ut av deg.

Var innom lokale rør/bad-forhandleren. De sa minimum 100-150' på badet, men regn helst med 200-250'.

Kjøkken kan jeg montere ferdig modulene og da skulle en tro det ikke var så mye jobb igjen. Forsøkte i et gammelt hus å bytte kjøkkeninnredning og gjøre alt selv. Ble helt grusomt og skjevt, kunne jo ikke lage foringer og tilpasse noe. Hadde ikke noe kappemaskin heller og da tar alt mye mer tid og krefter.

Lenke til kommentar

husk at med en gang du rører badet så må det få universell utforming.

Må omtrent kunne kunne ta håndbrekksladd med rullestol for at det blir godkjent.

Det gjelder vel bare i nye bygg?

Ser ikke for meg at man må rive naborom og bruke deler av det som bad kun for å følge den universelle utformingen.

Når jeg bygget bad utvidet jeg det litt, det var aldri noe spørsmål om at rullestol skulle kunne komme inn, noe som i praksis er umulig uansett da gulvet på badet er høyere enn romet utenfor da det er støpt gulv der. Det er vel 20cm opp til dørstokken. Jeg hadde en entrepenør-ish kar som tok hånd om alt, han sa at jeg ikke trengte styre med noe slikt ihvertfall, ettersom det var snakk om gammelt bad.

Kan ikke reglene her, men er jo helt på tryne om man må utvide badet om det er for lite når man skal pusse det opp. Greit nok på nye bygg da man kan flytte vegger på papiret før man starter å bygge, det er litt værre når man må flytte sitt kjøkkenet 1 meter...

Gjelder oppussing også.

Er tragisk.

http://www.aftenposten.no/bolig_old/Badet-ma-rives-fordi-det-er-for-lite-7500967.html

Lenke til kommentar

Dette er ved større ombyggingsarbeid eller ved bruksendring som fra næringsformål til boligformål står det i artikkelen, ikke når man skal pusse opp eller renovere badet. 

Det er mye mer enn bare oppussing i artikkelen, hun kjøpte ett 2-etasjes arkitektkontor og bygget det om til bolig, betydelig mer enn å pusse opp badet altså.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...