FranzJosef Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Vi vurderer å kjøpe en leilighet fra 60-tallet som må totalrenoveres. Spm er om det forsvarer seg å ta en så stor kostnad. Vet at alt kommer an på diverse, men sånn helt grovt regnet. Hva snakker vi om? Gi gjerne forslag til totalpris og per rom. Leiligheten er ca. 65 kvm. Det som må gjøres kan deles opp i følgende: Bad ca 5 kvm. Antagelig originalt fra 60-tallet. Nytt sluk, pigge opp gammelt gulv. Legge varmekabler, nye fliser på gulv, fibo-trespo plater vegg. Nytt dusjkabinett, vegghengt klosett. Ny innredning. Kjøkken ca 7-8 kvm. Gamle fliser på gulvet, innredning må fjernes. Nytt gulv, nytt kjøkken. Trenger ikke nye el-varer. Vi går antagelig for IKEA-kjøkken, men må nok ha en del hjelp for å tilpasse og få det opp. Stue/gang/soverom. 30-40 kvm. Ligger vinyl, så jobben blir å fjerne gamle lister. Legger antagelig ny parkett over. I tillegg må det nok gjøres en del på vifter både bad og kjøkken. I utgangspunktet kan vi ikke gjøre stort annet enn å male selv. Vi jobber også 100% i sånn helt greit betalte jobber, så det spørs om det er så veldig god butikk at vi gjør alt for mye selv som uansett ikke blir så bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Regner med vegger etc. er betong, Alt fra 300k til så dyrt dere vil gjøre det selv. Materialet dere velger avgjør oftest prisen, avhengig av hvor i landet dette er så ligger den gjenge håndtverker prisen på 500-1000kr timer per pers. Og du kan regne fort et par to tre uker på en slik jobb. Rør er ikke noe særlig vits i å røre da disse bare sklir over i gammelt ræl så fort det er utenfor veggene. Det elektriske kommer på ca 70 000 hvis det må taes, her anbefaler jeg å hente inn priser! Det enkleste for dere ville kanskje vært å prosjektert ut hele leiligheten. Endret 6. oktober 2015 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Så lenge dere ikke kan gjøre noe annet enn å male ville jeg i grunnen styrt unna noe sånn. Unntaket vil bli dersom dere får leiligheten såpass billig at dere ender opp med å tjene penger på den om dere skulle solgt den igjen etterpå. Badet kommer fort på mellom 2-300000 så lenge du setter bort arbeidet inkl alt. Ikea kjøkken: ca 100000 med håndtverker. Mitt eget ikea kjøkken kom på 120000 inkl hvitevarer, gulv, vegger, tak osv. Jeg gjorde _ALT_ arbeid selv. Gulv: Parkett sier du.. Parkett får du fra 169.- pr m2, men om du legger deg på en 4-500 per m2 så er det lett 25-30000 for gulvet. Doble prisen ferdig lagt. Så har du også lister. Lister er ikke billig heller. Jeg har et anneks på 15m2 selv og en garasje på 28 m2 (ja - jeg har lister i garasjen). Standardlister / hvitmalte kom på ca 4500 bare i materialkost der. Så kommer også vegger og tak. Skal du ha ny gips på vegger så har du både materialkost på dette og arbeidet som skal gjøres på dette. Blir fort kroner av det.. Elektrisk anlegg fort 70000 som han over meg sier.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Jeg er uenig i anslaget dit ARJ, men spørsmålet er jo selvfølgelig hvilket materiale og prisnivå man legger seg på. Jeg har selv pusset opp et bad i samme størrelse som OP for den nette sum av 40k, og da var badet ribbet inn til betong på alle flater. Det kan gjøres slik: Kjøpte denne http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=38353255&sort=1&page=2&areaId=20009 tild en nette sum av 500k, 2år senere så den slik ut ved salg www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52447345&searchclickthrough=true og det hadde kostet 300k, Da var det selvfølgelig veldig mye egeninnsats, men det er absolutt mulig å få til et fint hjem uten at det koster skjorta. Endret 6. oktober 2015 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Har selv pusset opp hele leiligheten, nytt bad, nytt kjøkken, nye vegger, tak, gulv, ny strøm.Det har kostet meg totalt sett ca 250 000, alt inkludert, men har gjort stort sett alt, utenom bad og strøm selv Badet kostet ca 120 000, der jeg kun stod for rivingen, rev ned til treverket, så de måtte støpe gulvet på nytt også.Hadde da nytt tak, strøm, alt av rør, inkl. avløpsrør fra både do og dusj. Edit, har 2 soverom igjen, men disse kommer neppe på mer enn 20 000 totalt, inkl. elektrikker, ettersom soverom er det billigste man kan pusse opp. Endret 6. oktober 2015 av aklla Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg er uenig i anslaget dit ARJ, men spørsmålet er jo selvfølgelig hvilket materiale og prisnivå man legger seg på. Jeg har selv pusset opp et bad i samme størrelse som OP for den nette sum av 40k, og da var badet ribbet inn til betong på alle flater. Det kan gjøres slik: Kjøpte denne http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=38353255&sort=1&page=2&areaId=20009 tild en nette sum av 500k, 2år senere så den slik ut ved salg www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52447345&searchclickthrough=true og det hadde kostet 300k, Da var det selvfølgelig veldig mye egeninnsats, men det er absolutt mulig å få til et fint hjem uten at det koster skjorta. Alt er selvfølgelig relativt. Mitt eget bad kommer på ca 65000 og er på ca 6m2. Men da gjør jeg det aller meste selv, med unntak av elektrisk, rør og flislegging. I alle de kategoriene har jeg billig arbeidskraft tilgjengelig i form av venner og bekjente som driver med sånn. Men tar høyde for at TS bruker normal arbeidskraft og ikke gjør mye selv. Jeg har til nå pusset opp anneks, garasje, kjøkken og stue + gjestetoalett og gang på et hus på 300 m2 og det har kostet meg langt over 250K til nå, men nå er jeg litt lukseriøs i materialvalg da. Men se på en liten ting. Gjestetoalettet:(1.5m2) Veggfornyer: 500 Tapet til en vegg: 600.- (design) Baderomsinnredning fra ikea: 2200.- Nytt toalett med sete (2800.-) Maling: 500 Gulv: 600.- (2 m2 minste pakke). Lister 600.- Dør: 400.- Tak: 300.- kost på 8500.- bare for det lille gjestetoalettet det.. ble hinsides bra da men alt koster. Jeg gjorde til gjengjeld alt arbeidet selv der. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Bad kommer fort opp i 200-250'000 dersom arbeid settes bort. Håndverkere fra selskaper med sentralgodkjenning og normal lønn koster ganske mye pr time. Kjøkken kan man få til rundt 50'70'000 ferdig montert fra Ikea. Sist jeg sjekket kostet det ca 19'000 for montering, men det forutsatte ingen lokale tilpasninger. Gipsing, fullsparkling og maling av vegger koster ganske mye, regn med rundt 50'000 som et minimum. Elektrisk rundt 70'000. Parkett får man til 200 og oppover pr m2, så 8000 og oppover. Så trenger du kanskje underlag, lister osv. Skal noen legge det for deg kan du ihvertfall doble prisen. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Bygget akkurat IKEA kjøkken på hytta. Gikk med 70.000 ALT ink (integrert stor fryser, stort kjølekap, oppvask og ovn/plate etc). Det var da ca 7 løpemeter "kjøkken" med overskap, underskap, skuffer, dører, lys under skap, vask, avtrekk etc. Gjorde alt arbeidet selv da, bortsett fra rørlegger og elektrikkerarbeidet Vedlagt bilde av ferdig kjøkken. Alt untatt bad kan man fint/lett klare selv hvis man bare ikke gaper over for mye av gangen. edit: fjernet sitat, vet ikke hvordan det dukket opp. Endret 8. oktober 2015 av wampster Lenke til kommentar
War Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Skal ikke TS bytte dørene? og hva skjer med dørhøyden om man legger 12mm laminat ol rett på gulv. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Edit, har 2 soverom igjen, men disse kommer neppe på mer enn 20 000 totalt, inkl. elektrikker, ettersom soverom er det billigste man kan pusse opp. Det kommer litt an på hvor mye man skal gjøre. Jeg er enig i at soverom er det billigste, men det baller fort på seg. Har selv pusset opp to soverom med 100% egeninnsats (tok også det elektriske da jeg har fagbrev). Det første husker jeg dessverre ikke totalprisen på, men det ble ganske lett for vi malte bare rett på eksisterende vegger. På det andre rev vi noen plater på veggene, sparkla, pussa, malte vegger og tak, la nytt gulv (Berry Alloc laminat), lister på gulv, 2 stikkontakter, satt opp en lettvegg (litt planker og to gipsplater) for å skille av en alkove som et slags mini walk-in, kjøpte taklampe 2 enkle Ikea-skap (100cm+50cm) og en kommode. Totalt brukte vi ca. 35k. Meningen med dette innlegget er ikke å arrestere deg på estimatet, men jeg har selv tenkt at 10-15k kommer man langt med på et soverom, men når man setter seg ned og summerer opp alt man trenger kan man sikkert legge på 20% i tillegg. Bare 2stk teleskopstenger (til pussing og maling) kom på 800,- Skal man KUN ha inn en seng og en kommode man har fra før kan du jo trekke fra noen tusenlapper, men oppussing koster. Spesielt om man må kjøpe essensielle ting som maleutstyr, verktøy og slikt i tillegg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg tenkte nå kun selve oppusing, ikke møbler og verktøy, altså vegger, tak, gulv og slikt, ikke ny seng, ny lampe, ny garderobe osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Men folkens, husk en ting, vi snakker om en blokkleilighet på 65m2 ikke et helt hus. For å si det slik, det ble brukt 300k på den leiligheten jeg viser til, som er ca 70m2, mitt nåværende hus, som jeg kjøpte ifjor har jeg brukt rett i underkant av en million på oppussing. Og det med 200-300k for et bad er bs, normale folk greier ikke å bruke en slik sum på 5m2, selv ikke når det er fagfolk som gjør hele greia, med mindre vi snakker platina belagte fliser med gullrammer. en ok baderoms løsning er 10-12k vegger er 9-10 våtromsplater,ca 5k elektriker er jo ymse, avhengig av om du tar alt eller bare et rom, rørlegger er et par tusen med materiell, men igjen material valget er alfa og omega når det kommer til endelig pris, Men betongleiligheter er billigere enn tilsvarende i treverk da det er mindre ytre ting å ødelegge, Endret 8. oktober 2015 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Så du mener å få pigget/fjernet gammelt (om man ønsker det) samt lagt ny membran, varmekabler, gulv, vegger, møbler (toalett/dusj/skap etc), fliser osv + arbeid av fagfolk på et 5kvm bad ikke vil koste noe særlig? Okai... Endret 8. oktober 2015 av wampster Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Men folkens, husk en ting, vi snakker om en blokkleilighet på 65m2 ikke et helt hus. For å si det slik, det ble brukt 300k på den leiligheten jeg viser til, som er ca 70m2, mitt nåværende hus, som jeg kjøpte ifjor har jeg brukt rett i underkant av en million på oppussing. Og det med 200-300k for et bad er bs, normale folk greier ikke å bruke en slik sum på 5m2, selv ikke når det er fagfolk som gjør hele greia, med mindre vi snakker platina belagte fliser med gullrammer. en ok baderoms løsning er 10-12k vegger er 9-10 våtromsplater,ca 5k elektriker er jo ymse, avhengig av om du tar alt eller bare et rom, rørlegger er et par tusen med materiell, men igjen material valget er alfa og omega når det kommer til endelig pris, Men betongleiligheter er billigere enn tilsvarende i treverk da det er mindre ytre ting å ødelegge, En kollega har akkurat det samme på gang nå. Må få pigget opp gulv i en blokkleilighet i oslo. Han har brukt en anbudsrjeneste for å få priser og billigste anbudet var på rundt 160000.- for et bad på ca 5 m2 men han kom neppe ril å gå for det for det virket ikke som beste firmaet kan du si.. Men varierte fra 160-260000 anbudene hans med alt. Jeg har selv en elektriker som skal ta mitt bad nå som opererer med "hyggelige priser" Der kommer ny kurs, nye rør, varmekabler av beste kvalitet, spoter, termostat, fuktstyrt vifte og brytere og kontakter på totalt 14000.- ... Skal jeg betale normal pris for den varmekabelen ferdig montert så kommer bare den på over 11000.- pluss termostat. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Det var ikke noen hyggelig pris, hva gjør slike tjenester i Oslo så vannvittig dyre? Betalte 60k for nye 30 automatsikringer, omlegging til 16 amp med både nye rør og strekking i eksisterende rør på 8 kurser, 2 nye termostater, sveising av varmekabel jeg knerta når jeg måtte bryte opp et gulv og et stort antall nye stikk. Og nei, dette var ikke svart. Men jeg er kanskje litt ute av virkeligheten på dette området tydeligvis. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Det var ikke noen hyggelig pris, hva gjør slike tjenester i Oslo så vannvittig dyre? Betalte 60k for nye 30 automatsikringer, omlegging til 16 amp med både nye rør og strekking i eksisterende rør på 8 kurser, 2 nye termostater, sveising av varmekabel jeg knerta når jeg måtte bryte opp et gulv og et stort antall nye stikk. Og nei, dette var ikke svart. Men jeg er kanskje litt ute av virkeligheten på dette området tydeligvis. Når var dette? Det hørtes usannsynlig billig ut. Materialkosten alene ville vært over 60k fra elektrikeren som gjorde mitt sikringsskap i år. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Jeg tenkte nå kun selve oppusing, ikke møbler og verktøy, altså vegger, tak, gulv og slikt, ikke ny seng, ny lampe, ny garderobe osv. Som jeg skrev i det siste avsnittet så sa jeg man kunne trekke fra kostnad på garderobeskap og en liten kommode ifh til totalkostnaden jeg endte på. Skal man KUN ha inn en seng og en kommode man har fra før kan du jo trekke fra noen tusenlapper, men oppussing koster. Spesielt om man må kjøpe essensielle ting som maleutstyr, verktøy og slikt i tillegg. Igjen så var poenget mitt å illustrere at det er fort gjort å tenke "Gulv til 300,- per kvadrat = 3000, maling = 1500 og lister = 1000. 5500,- for å pusse opp et rom er ikke så gærent", men så kommer "alt det andre" som man ikke tenker på i farten (spesielt om man er fersk på oppussing). Plutselig finner man ut at det hadde vært kjekt med en ny hammer, en dor, et pussebrett til den nye teleskopstanga, malepensler, grunning, sag til å kappe lister. Osv osv. I mine øyne så er ny lampe en relativt vanlig ting å kjøpe når man pusser opp et rom. Når du skal i konfirmasjon i splitter ny dress så bruker du ikke skjorta fra da du selv konfirmerte deg ;-) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Tok en lett oppussing av badet i vinter, kostet 15- 20 000 ca. Det er ca 4kvm og vi la fibo på vegg, byttet alle møbler, ny dusj(brukte det gamle blandebatteriet), byttet doskål da den andre knuste underveis Da kjøpte vi billige møbler, do og dusj og fibo på tilbud, alt arbeid ble utført av oss/familie og tok ca en helg. Om en skulle fått noen til å gjøre dette hadde det vell fort blitt en 3-4 dager så da hadde vell totalen havnet opp i 50 000+ kanskje? Så skal du jo fjerne golv og legge nytt og slikt også, det koster fort mye penger! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Det var ikke noen hyggelig pris, hva gjør slike tjenester i Oslo så vannvittig dyre? Betalte 60k for nye 30 automatsikringer, omlegging til 16 amp med både nye rør og strekking i eksisterende rør på 8 kurser, 2 nye termostater, sveising av varmekabel jeg knerta når jeg måtte bryte opp et gulv og et stort antall nye stikk. Og nei, dette var ikke svart. Men jeg er kanskje litt ute av virkeligheten på dette området tydeligvis. Når var dette? Det hørtes usannsynlig billig ut. Materialkosten alene ville vært over 60k fra elektrikeren som gjorde mitt sikringsskap i år. Oktober i fjor. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Dere må sikkert bytte ut alt elektrisk. Gamle kabler pluss det ikke er dimensjonert for moderne liv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå