Gå til innhold

Lånetelefon ved reklamasjon


Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hei!, har en sak gående med moobi nå. Og dette gjelder kravet på lånetelefon når jeg reklamerer på en Iphone. Moobi opplyste selv til meg at forventet behandlingstid er 5-7 dager, noe som ikke gir meg rett til lånetelefon. Jeg spurte om dette var realistisk, eller om det var juks for å unngå å gi ut lånetelefon. De sa det var realistisk behandlingstid.

 

Spørsmål 1. Gjelder behandlingstiden fra jeg leverer sendingen til postkontoret? Eller fra de mottar telefonen på verkstedet? 

 

info fra postsendingen

28 September så leverte jeg pakken til postkontoret. Ble registrert i stokke kvart over 8 denne dagen

29 September så ble sendingen registrert og videresendt fra Oslo. 10:07

2 Oktober ble sendingen utlevert 11:32. At det skulle ta 3 dager fra forrige registrering er uforståelig da pakken skulle til Oslo. 

 

info fra moobi

2 Oktober er telefonen registrert mottatt logistikksenteret.

6 Oktober blir telefonen mottatt på verkstedet. Og arbeidet på telefonen startet idag. 

6 Oktober Mail om at servicen er ferdig og at telefonen er sendt.

 

Slik jeg tenker har det allerede gått 8 dager. Men vet ikke hvordan loven forholder seg til dette. Og jeg vet ikke når jeg kan forvente å få tilbake telefonen. Har jeg krav på lånetelefon nå? Bryter Moobi loven om de gir en urealistisk opplysning om behandlingstid, for å unngå krav om lånetelefon? Er dette noe jeg burde klage inn til forbrukerombudet? 

 

En annen ting jeg reagerer på er:

 

"Du kan forvente en enkel modell som du kan ringe og sende meldinger med."

http://www.moobi.com/maindesign.asp?aid=21123&gid=9854

 

Er det ikke slik at man kan kreve en telefon av tilsvarende funksjon som den du reklamerer på? Er ikke denne setningen da i strid med loven?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatnings-gjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

 

Har du krav på en lånemobil?

Ja, for du har vært uten mobil i over en uke

 

Har du krav på en tilsvarende lånemobil?

Vell, så lenge det ikke en for stor kostnad/ulempe for selger

Så dette er egentlig veldig opp til selger. Å gi en ny iPhone 6 til noen som har en iPhone 6 på service - ja, det er en stor kostnad for selger, derfor er nok dette veldig uaktuelt. Derfor er det nok at du får en mobil "Du kan forvente en enkel modell som du kan ringe og sende meldinger med."

Her kommer det litt inn hvor snill selger er med kunden. Noen selgere tilbyr (rimlige) smartmobiler til sine kunder, andre tilbyr enkle tradisjonelle mobiler.

 

 

 

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). 

En har vell forsåvidt bare rett på tilsvarende produkt når det gjelder omlevering, ikke et låneprodukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Har det ikke kommet en doms-avgivelse på det med tilsvarende lånetelefon? Mener å huske det. At det er særlig ulempe for selger går jeg ikke med på. Når jeg hadde en garantisak på min VW så stilte de opp med en lånebil med en verdi på rundt 400 000,-. Om bilselgere klarer dette så kan jeg ikke helt se for meg at det skulle være et problem å tilby lånetelefoner som sikkert ikke har mer enn 4000,- i kostpris for moobi. Som vil kunne brukes i flere år.

 

tilsvarende telefon vil ikke nødvendigvis si at man skal ha den samme. Som du skisserer. Iphone 6 for Iphone 6. Det skal bare være av lignende funksjon. Da kan man sikkert gi en Iphone 5 som lånetelefon for en Iphone 6.

 

fant saken

http://www.tek.no/artikler/du_har_krav_paa_en_bedre_laanetelefon-/72590

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Du har krav på lånetelefon så lenge du ikkje kan bruke telefonen på over ei veke, jamfør forbrukerkjøpslova. At butikken velger å sende den som vanlig pakke er selgers problem.

Skal ein legge godvilja til så kan ein sjølvsagt ta utgangspunkt i 2 oktober som er datoen for når telefonen blei mottatt, men det er ikkje det lova seier.

 

Når det gjeld kravet til erstatningsgjenstanden så stiller i alle fall forbrukarrådet seg bak at forbrukaren har rett til å få ein lånegjenstand som i all hovedsak oppfyller primærfunksjonane til produktet.

 

Leverer du inn ein smarttelefon så er det ikkje godt nok å få ein telefon der ein kun kan ringe og sende SMS, selger har tross alt solgt deg ein smarttelefon nettopp fordi du skulle kunne bruke telefonen til så mykje meir enn berre å ringe med.

Ein kan ikkje forvente ein telefon som er heilt identisk, ein eldre modell med mindre skjerm og slikt må ein tåle, men telefonen må ha muligheit for surfing, facebook, kamera og alle disse andre funksjonane som ein telefon i dag skal tjene.

At du som forbrukar ikkje eigentleg treng ein smarttelefon blir som å stille ein sykkel som lånegjenstand når bilen må på verksted.

Så forbrukaren har eit behov for at erstatningsgjenstanden dekker dei behova.

 

Når det gjeld kostnad og ulempe for selger så er det ikkje store kostnaden for selger å tilby ein tidligare generasjons smarttelefon. At erstattningsgjenstanden skal være nesten gratis for selger ved å bruke same lånetelefon som ein har brukt i over 20 år er ikkje eit rimelig krav for selger.

 

Legg også merke til at lova seier "for selgers regning", eg kan derfor ikkje sjå at kravet om å kreve 190 kr for å låne ut telefon er eit lovlig gebyr.

Det er greit innanfor som lånetelefon for kundar som ikkje har rett på å få gratis lånetelefon, men ikkje for kundar som etter forbrukarkjøpslova § 30 har rett på lånegjenstand for selgers regning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Vurderer en klage på moobi til forbrukerombudet. Mener de driver praksis i strid med forbrukerkjøpsloven. Men vet ikke om jeg vil være en vanskelig kunde å kreve en lånetelefon nå. Siden jeg ikke fikk lånetelefon så ordnet jeg en billig telefon på elkjøp som jeg bruker nå. Det er for meg en stor ulempe å bruke en primitiv telefon som jeg bruker nå. Det gir meg problemer på jobb, med tanke på mangel på gps. Og jeg kjører en del rundt til forskjellige adresser. I tillegg er jeg ikke så kjent, da jeg er her i forbindelse med skole og praksis. Andre ting jeg bruker telefonen ofte til er å sjekke mail, meldingstjenesten whatsapp og nettbank. Er også en del appbruk, men noe som ikke er en super stor ulempe. Og jeg er redd at om de opplever meg som en vanskelig kunde, så finner de en måte å straffe meg på saken jeg har med dem nå. Jeg mener jeg ikke skal trenge å være vanskelig kunde. De skal istedet tilby service som er tilfredsstillende i forhold til loven, uten at jeg må kreve det. Derfor vurderer jeg klage til forbrukerombudet.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Men du er jo ikke vanskelig? Du ønsker jo bare å bli behandlet slik som loven sier du skal bli behandlet  :) 

Så send inn klage og si ifra, så kanskje nestemann slipper samme problemet 

 

Men de vil nok oppfatte meg som det. Og jeg vil ikke at det skal påvirke min reklamasjon med dem på en negativ måte. Men blir vel å klage til forbrukerombudet.

Lenke til kommentar

Om nomore er innepå.

 

Er funksjonene på telefonen nødvendig for å få utført arbeidet ditt, så må du ta kontakt med din arbeidsgiver som må gi deg det riktige verktøyet, slik at du får gjort jobben din ordentlig.

 

Når det er sagt, s¨er 5-7 dager realistisk reparasonstid på iphones, da de ikke blir reparert, men swappet. Men det gjelder jo fra når verkstedet mottar varen.

 

Det at butikker skal ha 50-80 utlåns telefoner hvor hver koster noen tusen kr blir fort litt kostnader. Slike telefoner blir fort ødelagte også, da folk ikke tar hensyn til andres ting når de låner dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når moobi krever 1200 kr for mobiltelefoner med kun ringe og SMS funksjoner dersom den ikkje blir tilbakelevert tidsnok så er det nok ikkje ein veldig stor kostnad i forhold til svinn på lånetelefonar.

Eventuelle skader på telefonen utover vanlig slitasje er uansett kunden ansvarlig for etter dei vanlige erstatningsreglane.

Lenke til kommentar

Har det ikke kommet en doms-avgivelse på det med tilsvarende lånetelefon? Mener å huske det. At det er særlig ulempe for selger går jeg ikke med på. Når jeg hadde en garantisak på min VW så stilte de opp med en lånebil med en verdi på rundt 400 000,-. Om bilselgere klarer dette så kan jeg ikke helt se for meg at det skulle være et problem å tilby lånetelefoner som sikkert ikke har mer enn 4000,- i kostpris for moobi. Som vil kunne brukes i flere år.

 

tilsvarende telefon vil ikke nødvendigvis si at man skal ha den samme. Som du skisserer. Iphone 6 for Iphone 6. Det skal bare være av lignende funksjon. Da kan man sikkert gi en Iphone 5 som lånetelefon for en Iphone 6.

 

fant saken

http://www.tek.no/artikler/du_har_krav_paa_en_bedre_laanetelefon-/72590

om man leverer inn iphone har man ikke krav på iphone som lånemobil.   man har krav på telefon som gjør ca det tilsvarende og en billig huawei lånemobil har alle funksjonene bare litt tregere.    hvis du tror en lånemobil varer i flere år så tar du feil.  jeg jobber i bransjen og lånemobil blir behandlet VELDIG dårlig av mange kunder og overlever ikke mange år.

 

husk at hvis du låner en iphone 5s som lånemobil og du klarer å skade denne koster det deg mange tusen å erstatte.  er det ikke bedre å låne billigere mobil som kun koster 1000 å erstatte om noe skjer?

 

er derrimot enig om at du bør få en smartmobil som lånemobil da bruksmønstret har endret seg på 10 år. men ikke en dyr iphone

Endret av Christoffero89
Lenke til kommentar

Hvis du absolutt må ha en lånetelefon, så husk å:

 

Ta en runde eller to med antibac, vet aldri hva forrige bruker brukte den til :D

Sjekk at den ikke er rooted.

Gjenopprett til fabrikkinnstillinger.

 

Når du skal levere den.

Fjern den fra alle lister over godkjente enheter, brukerkontoer o.s.v

Slett alt av personlig info, passord o.s.v

Gjenopprett til fabrikkinnstillinger.

Husk å fjerne evt minnekort, sim kort.

Dobbeltsjekk at den ikke er på noen lister over godkjente enheter.

 

--

 

Beste er å ha en egen reservetelefon, eller låne fra venner/familie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

idag 13 oktober har jeg fortsatt ikke mottatt telefonen O_o Fikk en mail 6 oktober om at telefonen er sendt, uten å få noe sporingsnummer. Så jeg vet ikke hvor den har blitt av.

 

La merke til at telefonnummeret moobi har opplyst som kontaktnummer, er et telefonnummer som ikke er i bruk.... 

http://www.moobi.com/maindesign.asp?aid=21118&gid=9858

 

Skal ihvertfall ikke handle noe fra moobi igjen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...