Franzis Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Hei Pcen jeg har nå begynner å bli litt utdatert, så jeg lurer på hva jeg bør prioritere av oppgraderinger dersom jeg ønsker en ok stillegående gaming pc. Dette har jeg nå: CPU: Intel® Core i7 CPU 860 @ 2.80GHz Memory: 8,00 GB GPU: NVIDIA GeForce GTX 260 Hovedkort: ASUSTeK P7P55-M Jeg kan veldig lite om det her, men det jeg tror jeg bør prioritere er GPU, og da tenker jeg å gå for GeForce GTX 970, men er det noe annet som også burde oppgraderes? Eller er resten brukbart enn så lenge? Jeg tenkte et budsjett mellom 3.000-6.000, men hvis resten er brukbart så holder det kanskje med GPU i første omgang? Jeg driter ikke akkurat peng heller, desverre Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Her bør du vurdere skylake. Siden er lite å vente i ditt tilfellet, første generasjon i7 er langt unna dagens ytelse. Du må overklokke ganske mye. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Skal han ha Skylake så må han ha nytt HK og bør helst kjøpe ny RAM også, da er det for lite med 6.000,- hvis han også skal ha ny GPU, som han "må" ha siden det er en gaming PC. 3.500,- for GPU, 2.000,- for CPU, 1.000,- + for HK og 1.000,- + for RAM, da er vi oppe i 7.500,- sånn sirkus. Bare kjøp et GTX 970 du, etter hva jeg fant så er det kompatibelt med HK'et ditt. Så sant du ikke kjører veldig CPU intensive spill så skal det gå bra. Men jeg råder deg også til å oppgradere alt eller hvertfall ha det i bakhodet at maskinen kan komme til kort pga de andre delene du har. Så selv om du ikke vil bruke 7.500,- ++ så anbefaler jeg det å ha budsjett på det "for sikkerhets skyld" Edit; Hvilken PSU har du, er den like gammel som resten så anbefales det å oppgradere den også. Det som er fint er jo at du kan få gleden av å gi bort den gamle til noen som kanskje ikke har råd til en PC og trenger en ok'ish for surfing og kabal Endret 6. oktober 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Oppgraderingspakke med Core™ i5-prosessor Intel i5-4690K+Z97X+8GB C Forutsetter da psuen er haswell kompaktibel, det er de fleste Consair CX eller TX veriantene. Det er mye bedre hvis man har lite budsjett. I verstefall se etter tilsvarende oppsett på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Bra den LMH1, men da kommer jo GPU i tillegg og eventuellt PSU, da er man over 6.000,- grensa med en gang. Hvilke spill spiller du TS, mye lettere å anbefale noe hvis man vet det Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 860 bottlenecka ikke altfor mye da jeg foldet et 780Ti på den. Ville vurdert å få et i5 system etterhvert. Kjøp 970 nå + ssd og psu om du får plass. Neste oppgradering bli Cpu-Hk-Ram og kabinett. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Enig med Christian, det er nok det beste du klarer og det som vil gi mest for pengene +1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Det blir vel lengere til cannonlake arvtakeren kommer en det vil være for GeForce 1000 series serien. Selv om det er flere nye spill som drar nytte kraftigere skjermkort, og 4 kjerner cpu. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 LMH1@ vel, jeg ville personlig gått for gpu oppgradering da 260 er junk idag. I7 860 holder fortsatt koken selv i 2015. Så om han oppgraderer cpu vil han se 0 forbedring pga skjermkortet er utdatert. Oppgraderer han skjermkortet vil nok fps'en mangedoble seg. Altså han vil merke en forskjell. PS: vet om en folder som skal ha 2250kr + frakt for et msi 970 med kvittering fra komplett om det er interessant for ts Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Ville gått for forslaget til Christian, eller lagt på 500 kroner (6500kroner) og gått for 4690k, nytt hovedkort og 970, og da beholde ram'en du allerde har. Lenke til kommentar
Franzis Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 Skal han ha Skylake så må han ha nytt HK og bør helst kjøpe ny RAM også, da er det for lite med 6.000,- hvis han også skal ha ny GPU, som han "må" ha siden det er en gaming PC. 3.500,- for GPU, 2.000,- for CPU, 1.000,- + for HK og 1.000,- + for RAM, da er vi oppe i 7.500,- sånn sirkus. Bare kjøp et GTX 970 du, etter hva jeg fant så er det kompatibelt med HK'et ditt. Så sant du ikke kjører veldig CPU intensive spill så skal det gå bra. Men jeg råder deg også til å oppgradere alt eller hvertfall ha det i bakhodet at maskinen kan komme til kort pga de andre delene du har. Så selv om du ikke vil bruke 7.500,- ++ så anbefaler jeg det å ha budsjett på det "for sikkerhets skyld" Edit; Hvilken PSU har du, er den like gammel som resten så anbefales det å oppgradere den også. Det som er fint er jo at du kan få gleden av å gi bort den gamle til noen som kanskje ikke har råd til en PC og trenger en ok'ish for surfing og kabal PSUen er Epsilon 600, den er fra 2006, så den må nok bli byttet ut den og etter hvert. Kunne du linket til de komponentene du har satt opp til 7500,- ? Bra den LMH1, men da kommer jo GPU i tillegg og eventuellt PSU, da er man over 6.000,- grensa med en gang. Hvilke spill spiller du TS, mye lettere å anbefale noe hvis man vet det Spill jeg har lyst til å spille er GTA5, Project cars, og generelt spill med oculus rift støtte. Til nå er det kun små demoer som har funket på Oculusen, så det er litt viktig at det funker. Jeg kan godt ha grafikken på medium så lenge fpsen er høy. Ville gått for forslaget til Christian, eller lagt på 500 kroner (6500kroner) og gått for 4690k, nytt hovedkort og 970, og da beholde ram'en du allerde har. Hvilket hovedkort ville du anbefalt? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 et z97 hovedkort, helst asus man har ikke så mye å si. Gå etter pris. Lenke til kommentar
Franzis Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 LMH1@ vel, jeg ville personlig gått for gpu oppgradering da 260 er junk idag. I7 860 holder fortsatt koken selv i 2015. Så om han oppgraderer cpu vil han se 0 forbedring pga skjermkortet er utdatert. Oppgraderer han skjermkortet vil nok fps'en mangedoble seg. Altså han vil merke en forskjell. PS: vet om en folder som skal ha 2250kr + frakt for et msi 970 med kvittering fra komplett om det er interessant for ts Det er det jeg også tenker Er det dette kortet han selger? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) LMH1@ vel, jeg ville personlig gått for gpu oppgradering da 260 er junk idag. I7 860 holder fortsatt koken selv i 2015. Så om han oppgraderer cpu vil han se 0 forbedring pga skjermkortet er utdatert. Oppgraderer han skjermkortet vil nok fps'en mangedoble seg. Altså han vil merke en forskjell. PS: vet om en folder som skal ha 2250kr + frakt for et msi 970 med kvittering fra komplett om det er interessant for ts Det er det jeg også tenker Er det dette kortet han selger? Er nok dette tipper jeg. Endret 6. oktober 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Franzis Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Nå har jeg bestemt meg for å kjøre på å oppgradere hovedkort, CPU og GPU. Jeg kan strekke meg til 7000,- og ut fra infoen jeg har fått (Takk!) så har jeg satt sammen denne handlelisten. https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1602026&su=7046FAC1-091C-436F-ABA3-9B277ECC0B37 Vil tro at PSU'en vil holde enn så lenge. Noen spørsmål: - Kan det være at rammen ikke passer på hovedkortet? Jeg er ikke sikker på hva jeg har, bortsett fra at det er 8 GB. - Hvordan er det med kabler og kontakter, er dette standard, og følger med hovedkortet? I forhold til vifter o.l. - Kabinettet jeg har er Cooler Master Elite 344 , vil det bli litt lite for dette hovedkortet? - Er det vanskeli å bygge dette selv ved hjelp av google og youtube? Eller med andre ord, er det lett å ødelegge noe ved å gjøre det selv? Ser handlelisten ok ut? Noe jeg burde endret? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Er lett å bygge selv, ikke noe problem. Du må skifte hovedkort fra atx, til m-atx. Kabinettet ditt støtter ikke atx hovedkort. Lenke til kommentar
Franzis Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Er lett å bygge selv, ikke noe problem. Du må skifte hovedkort fra atx, til m-atx. Kabinettet ditt støtter ikke atx hovedkort. Ah, det hadde vert litt surt ja, takk! Har oppdatert handleliste. https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1602026&su=7046FAC1-091C-436F-ABA3-9B277ECC0B37 Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 RAM skal ikke være noen problem, ditt nåværende hovedkort har maks støtte for DDR3 og det har også din nye. Kabler og kontakter bør følge med strømforsyningen og kabinettet. Vifter har egne kabler. Strøm til viftene kobler du til hovedkortet eller direkte til strømforsyningen. Vær obs på at du ikke kan ha montert den ekstra harddisk-stativet i kabinettet, ellers vil du ikke ha plass til grafikkortet: Cooler Master Case RC-344-KKN2 Maximum Compatibility: VGA card length:250mm / 9.8 inch (with the 2nd HDD cage)363mm / 14.3 inch (without the 2nd HDD cage) GTX 970 er 269mm i lengden. Er ingen problem å bygge selv, bruk youtube/google flittig. Et par tips: Ikke prøv å tvinge noe på plass med unødig kraft Noen strømkabler fra PSU ser bedre ut om du sender de bak kabinettveggen som hovedkortet er festet i isteden for foran grafikkortet. Ikke smør thermal paste utover CPUen, plasser en dråpe i midten og plasser kjøleren over, den vil selv spre gørret jevn over. Se: https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå