markarn Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Hei, jeg går vg2 nå og ønsker å gå befalsutdanning i hæren. Jeg tittet på nettsidene til forsvaret, og så at du mest sannsynlig ikke ville komme inn dersom du har "feil" studieretning og at du helst burde ha realfag. Jeg går mediekommunikasjon og lurer dermed hva som kunne styrket sjansene mine for å bli tatt opp til FOS -Takk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Kva linje er det du tenker på? Det burde være mulig å finne fram både minimumskrava for å komme inn, samt statistikk på kva kompetanse dei som kom inn i fjor hadde. Om befalsutdanninga har eit uformelt krav om at du bør ha dei tunge realfaga for å komme inn så tyder det på at konkurransen er såpass stor at dei ikkje ser på karaktersnittet åleine. Sidan du no berre har igjen eit semester av VG2 så er det einaste du kan gjere å sjå på kva du kan ta som privatist eller ved å bytte fag. Dei faga som vanligvis går på høstsemesteret kan det være litt meir problematisk å få tatt no på våren pga tilgangen på eksamensoppgåver og sensorar. Ein anna ting er at mange av befalsutdanningane krever vell avtjent fyrstegongstjeneste? så då har du litt tid der til å studere utanom slik at du har realfaga til neste år. Det andre alternativet er å sjå om det er andre ting som blir vektlagt. Det mest innlysande er å fokusere på å få best mulig snitt når du går ut av vidaregåande. Det andre er å sjå på om det er andre ting som kan være rellevant. Kanskje det vil hjelpe søknaden din om du melder deg inn i heimevernsungdommen? Lenke til kommentar
markarn Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 Kva linje er det du tenker på? Det burde være mulig å finne fram både minimumskrava for å komme inn, samt statistikk på kva kompetanse dei som kom inn i fjor hadde. Om befalsutdanninga har eit uformelt krav om at du bør ha dei tunge realfaga for å komme inn så tyder det på at konkurransen er såpass stor at dei ikkje ser på karaktersnittet åleine. Sidan du no berre har igjen eit semester av VG2 så er det einaste du kan gjere å sjå på kva du kan ta som privatist eller ved å bytte fag. Dei faga som vanligvis går på høstsemesteret kan det være litt meir problematisk å få tatt no på våren pga tilgangen på eksamensoppgåver og sensorar. Ein anna ting er at mange av befalsutdanningane krever vell avtjent fyrstegongstjeneste? så då har du litt tid der til å studere utanom slik at du har realfaga til neste år. Det andre alternativet er å sjå om det er andre ting som blir vektlagt. Det mest innlysande er å fokusere på å få best mulig snitt når du går ut av vidaregåande. Det andre er å sjå på om det er andre ting som kan være rellevant. Kanskje det vil hjelpe søknaden din om du melder deg inn i heimevernsungdommen? Slik jeg har forstått det, trenger du ikke avtjene førstegangstjeneste før du går befalsutanndelse. Hadde planer å gå befalsutdannelse ,ed spesialisering i operativ tjeneste. Snittet mitt er på omtrent 4,3 per dags dato. Har ikke mulighet for fagbytte, og privatist er noe jeg aller helst vil unngå. Er det mulighet for å søke befalsutdannelse etter avtjent førsteganstjeneste? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Kva linje er det du tenker på? Det burde være mulig å finne fram både minimumskrava for å komme inn, samt statistikk på kva kompetanse dei som kom inn i fjor hadde. Om befalsutdanninga har eit uformelt krav om at du bør ha dei tunge realfaga for å komme inn så tyder det på at konkurransen er såpass stor at dei ikkje ser på karaktersnittet åleine. Sidan du no berre har igjen eit semester av VG2 så er det einaste du kan gjere å sjå på kva du kan ta som privatist eller ved å bytte fag. Dei faga som vanligvis går på høstsemesteret kan det være litt meir problematisk å få tatt no på våren pga tilgangen på eksamensoppgåver og sensorar. Ein anna ting er at mange av befalsutdanningane krever vell avtjent fyrstegongstjeneste? så då har du litt tid der til å studere utanom slik at du har realfaga til neste år. Det andre alternativet er å sjå om det er andre ting som blir vektlagt. Det mest innlysande er å fokusere på å få best mulig snitt når du går ut av vidaregåande. Det andre er å sjå på om det er andre ting som kan være rellevant. Kanskje det vil hjelpe søknaden din om du melder deg inn i heimevernsungdommen? Slik jeg har forstått det, trenger du ikke avtjene førstegangstjeneste før du går befalsutanndelse. Hadde planer å gå befalsutdannelse ,ed spesialisering i operativ tjeneste. Snittet mitt er på omtrent 4,3 per dags dato. Har ikke mulighet for fagbytte, og privatist er noe jeg aller helst vil unngå. Er det mulighet for å søke befalsutdannelse etter avtjent førsteganstjeneste? Ja du kan fint søke både GBU og krigsskolen etter førstegangstjenesten. Får du en fast stilling som grenader(eller hva de nå har kalt det)/matros etter førstegangstjenesten er det også muligheter for befalskurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå