Blåbjørn Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Lekte meg fram til den billigste "gaming" itx builden jeg kunne lage tilpasset norske forhold. Alle delene finnes på netonnet.no og komplett så man unngår porto. Usikker på hva som er det beste grafikkkortet for penga som ikke er bortkastet pga bottlenecken fra cpuen men men. ^^ Trur den klarer Dota 2 og enkle spill som csgo osv helt ok. Du kan sikkert kutte noen hjørner med de 2x4gb ram brikkene og ssden. (du finner sikkert noe billig på finn.no, samme med skjerm). Tillegg så finner du alltids noen billige "gaming" gpuer demobrukt fra komplett, f.eks r7 240 til 600kr. https://www.komplett.no/product/857194/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermkort/asus-radeon-r7-240-2gb-ddr3-demo Her har du en passiv kjøler til cpuen: http://www.ebay.com/itm/Arctic-Alpine-M1-Passiver-CPU-Kuhler-/291548879950?hash=item43e1aadc4e Endret 6. oktober 2015 av Blåbjørn Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Bare se på ytelsen: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E8400-vs-AMD-Athlon-5350 Så man kan få core 2 duo E8600 langt billigere på bruktmarkedet. Samme med R9 280x brukt. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Bare se på ytelsen: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core2-Duo-E8400-vs-AMD-Athlon-5350 Så man kan få core 2 duo E8600 langt billigere på bruktmarkedet. Samme med R9 280x brukt. Finner man itx hovedkort til core 2 duo E8600(LGA775)? Btw sier ikke at 5350 er kongen på haugen, sier bare at det er kult at man kan lage en rig til så lite. Er dog usikker på om jeg hadde turt å betalt noen random fyr jeg ikke kjenner på finn 1000+ kr for et brukt grafikkkort. om han ikke svindler med engang så er kanskje kortet han sender overklokka i stykker:S I tillegg så trur jeg R9 280x er overkill for begge systemene. I følge videon under så bottlenecker cpuen gpuen ved geforce 660. (så geforce 750 ti / r7 360 er den siste top gpuen som vil ha noe særlig for seg). Endret 6. oktober 2015 av Blåbjørn Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Intel DQ45EK Er et eksempel. Er enig brukt kan være litt riski særlig hvis man ikke bruker finn betalingsgaranti. Men er ikke vits å kjøpe bånd i bøtta heller. Demobrukt varer fra komplett kan være dårlig de også, kan ha blitt brukt til overklokking, selv om man har garanti, er det ikke sikkert man får ny vare da komplett har få R7 240 på lager. I dette tilfellet får man nok bedre gaming pc i PS4 eller xbox one desverre. Endret 6. oktober 2015 av LMH1 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Uten modulær strømforsyning i et itx kabinett blir grusomt trangt bare så det er sagt. Har bygd både i node304 og CM 110 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Man burde vurdere: Silverstone SFX SX600-G Om man ikke vil ha extern PSU. Slik som laptoper. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Man burde vurdere: Silverstone SFX SX600-G Om man ikke vil ha extern PSU. Slik som laptoper. Eventuelt skifte til CM 130. som koster 50kr mer. Dog EVGA Whiten er ikke den største PSU(15cm bredde x14cm dybde x8,5cm høyde) men har aldri bygd i CM så skal ikke si noe:) Men om man begynner å bruke en PSU til 1600,- så trur jeg ville bygd litt anneledes. Endret 6. oktober 2015 av Blåbjørn Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Ikke nødvendigvis en PSU til 1600, men man bør ha en semi modulær en. Jeg har en maskin med RM450 i et Node304, og med en CM212 CPU kjøler blir det grusomt trangt , selv om jeg ikke har mer enn 1x ssd og 1x hdd. Hadde den ikke vært semi modulær ville bygget vært mye værre. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Ikke nødvendigvis en PSU til 1600, men man bør ha en semi modulær en. Jeg har en maskin med RM450 i et Node304, og med en CM212 CPU kjøler blir det grusomt trangt , selv om jeg ikke har mer enn 1x ssd og 1x hdd. Hadde den ikke vært semi modulær ville bygget vært mye værre. Ser i videoen at cpuen kun kommuniserer/gir strøm på de fire første pinsa i den 16 pins pci-e 2.0. Er det noen måte å omgå dette(adapter osv)? Om det ikke finnes så antar jeg at man strupes ved 4 GB/s x4= 16gb/s? Fyr som overklokker Athlonen til 2,7ghz . Med enkelte kjerner opp til 3. Men regner med at man ikke akkurat kan kjøre den stabilt der. https://www.youtube.com/watch?v=9I8XhpJJiR Y Endret 6. oktober 2015 av Blåbjørn Lenke til kommentar
Nado Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Har brukt Intel sitt DH61AG som er Thin Mini-ITX, da brukte jeg det til HTPC uten noe slags diskret skjermkort. Personlig ville jeg ikke gått for noe mindre enn micro-atx om du skal kunne ha plass til skjermkort og noenlunde OK kjøling. Ellers kan du like greit kjøre på med en NUC, de klarer nok DOTA 2 uten problemer. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Har brukt Intel sitt DH61AG som er Thin Mini-ITX, da brukte jeg det til HTPC uten noe slags diskret skjermkort. Personlig ville jeg ikke gått for noe mindre enn micro-atx om du skal kunne ha plass til skjermkort og noenlunde OK kjøling. Ellers kan du like greit kjøre på med en NUC, de klarer nok DOTA 2 uten problem Vurderte NUC. Men følte at hele systemet var litt for "låst" for min smak. Man har ikke noe annet valg enn å eventuelt selge det videre når det er for svakt for sitt bruk. Og selv de billigste koster fort 2000 etter å ha satt i ram og ssd. Dog ser videoer av folk som spiller dota 2 og csgo uten diskre skjermkort da den har et svakt intrigert grafikkkort. Men man klarer ikke akkuratt å dra bioshock eller skyrim uten et. Dog sier ikke at amd pakka er bedre enn intel(det er den vel ikke). Men billigste pakka som jeg ser fra intel blir ca 1500,- for itx moba+cpu kontra 900,- for amd 5350+itx mobo. Så det spørs om ikke pentium+billigste intel itx mobo egentlig er et smartere valg. Da man faktisk kan oppgradere ting i fremtiden. Men ting som kabinett, strømforsyning , ram og harddisker er vel egentlig ting man stortsett kan bruke om igjen til neste bygg. Og ofte har man noe gammel ræl liggende allerede. ^^ Endret 6. oktober 2015 av Blåbjørn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå