Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fiio e17 ser ikke ut til å ha en pre-del (forforsterker), uten at jeg kjenner den. Til studioutstyr kreves det også ofte balanserte utganger.

Aktive høyttalere utnytter ikke kraft sånn sett, de har sin egen og mottar kun et fast signal (om du stiller volum på høyttalerne) eller variabelt signal fra forsterkeren. De har selv effektforsterkeren innebygget og gjerne flere pr høyttaler.

Om de to du nevner gir bedre lyd enn mm1 må du svare på. Det kommer an på hva du liker. Jeg liker mye fylde i lyden og er ganske avhengig av litt mer volum, og helt uten å supplere med sub (det skal henge sammen også).

Du bør høre begge deler og sammenligne.

Kan mitt nåværende creative soundblaster x-fi hd brukes? :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke slik ut. Ser ut til at den kun har fast volum på ut, med unntak av hodetelefonkontakten.

Du trenger noe slikt som dette http://www.4sound.no/data/lydkort/usb-lydkort/steinberg-ur22?gclid=Cj0KEQjwy92wBRCl7trx4PaIo8EBEiQASPhtC57EhbhfrkeXlgHd52zgiPemmL4hc0nLBu8sEqefCgAaAva08P8HAQ

Da er du også dekket med monitorer godt opp i pris, siden den har balansert ut. Skal du i tillegg ha XLR ut, blir det nok en del dyrere.

Lenke til kommentar

Nei. Studioutstyr er rimeligere enn tilsvarende med hifi-stempel. Evt, om du ikke bommer veldig får du bedre lydkvalitet for 5000 i studioutstyr enn for 5000 fra Hifi (om du ikke treffer på spesielle salg osv selvsagt). Linkene du har fått lenger oppe er i stor grad til studioutstyr.

Studiomonitorer betyr ikke at de er gode nok for "profesjonell" bruk, men det finnes mange studiomonitorer som gir veldig mye for pengene. Greie studiomonitorer overgår lett all Creative- og Logitech-dritt du finner på Elkjøp. Men som med mye annet så får du hva du betaler for, så skal du ha relativt kraftige og bra studiomonitorer så må du betraktelig opp i pris. Det er verdt å merke seg at i aktive høyttalere vil forsterkeren påvirke klangen i høyttalerkabinettet. Jeg har selv brukt noen Edirol MA-15D i mange år som har vært bra for pengene, men nå har jeg skaffet B&W CM5 S2, og forskjellen er enorm.

Mitt råd til kjøper er å sammenligne med skikkelige høyttalere, for det er alltid nyttig å sammenligne med en referanse. Derfor ville jeg startet med å prøve B&W CM1 S2 slik kjøper ønsker å bruke høyttalerne siden de er de beste i klassen, så sammenligne de med B&W 685 S2, så B&W 686 S2 og til slutt ned til B&W MM-1. Kjøper vil da se hvor langt vedkommende kan gå ned i pris før utstyret blir en begrensning for ønsket bruksmønster.

Lenke til kommentar

Mm-1 gir deg nok ikke best lyd for pengene. De gir derimot bra lyd gitt den størrelsen de har. Siden størrelse ikke har noe å si, så ville jeg nok vurdert noe annet. Likte forsåvidt forslaget med å høre deg nedover fra CM1 S2.

Da må jeg vel ha kraftig forsterker i tillegg, noe som driver meg godt oppi 10 lapper. Det blir rett og slett for dyrt for å ha på datarommet x)
Lenke til kommentar

Mm-1 gir deg nok ikke best lyd for pengene. De gir derimot bra lyd gitt den størrelsen de har. Siden størrelse ikke har noe å si, så ville jeg nok vurdert noe annet. Likte forsåvidt forslaget med å høre deg nedover fra CM1 S2.

Da må jeg vel ha kraftig forsterker i tillegg, noe som driver meg godt oppi 10 lapper. Det blir rett og slett for dyrt for å ha på datarommet x)

Du kommer deg under 7k om velger B&W 686 S2 og en rimelig stereoforsterker. Det er klart, du beveger deg over i en annen klasse, så da er jo spørsmålet hva du er villig å legge i det. Uten at jeg har hørt akkurat den komboen, så tviler jeg sterkt på at andre alternativer som er diskutert her gir bedre lyd. På sikt har du jo også muligheten til å oppgradere, utvide osv på en helt annen måte.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å høre hva du ender opp med til slutt for øvrig :)

Lenke til kommentar

Som jeg har beskrevet dem her tidligere. ;)

Jeg mente kanskje ikke de var innestengt, men mangler en del kropp, som gjør at musikken ikke har spesielt mye fylde i rommet.

Ja du hadde nok et godt poeng i det du sa :)

Lyden er ren og pen, men det manglet noe syntes jeg også. Til 4000 hadde jeg egentlig ventet meg litt mer oppløst lyd. Synes b&w kunne droppet alt det DAC dilldallet slik at høytalerne kunne kostet mindre, så kunne man heller kjøpt seg en god Dac i tillegg.

Lenke til kommentar

Det er vel litt slik trenden går i dag, mot produkter som inneholder mest mulig i samme boks så en slipper ledninger, plass osv. Merket for så vidt det selv også, på siste forsterker-kjøp til stua.

Det er vel litt både og egentlig. For å ta 2 ganske sammenlignbare merker (med fare for å bli halshugget av diverse fanbois her :D), så tar Denon f.eks stapper alt mulig av støtte rett inn receiver mens NAD fortsatt kjører rimelig vanilla så vidt jeg har fått med meg. Hver sin smak, og det er jo egentlig ganske fint at man kan velge det som passer en best.

Sånn litt inn fra siden her...har du vurdert å kikke på litt bruktmarked? Går jo fint an å kjøpe skikkelig forsterker og høyttalere der, eventuelt en av delene og andre delen nytt. Mener å huske at mine CM1 (S1) kostet ~5k i sin tid...så de koster vel muligens brukt et par tusen mindre brukt?

Lenke til kommentar

Det er vel litt slik trenden går i dag, mot produkter som inneholder mest mulig i samme boks så en slipper ledninger, plass osv. Merket for så vidt det selv også, på siste forsterker-kjøp til stua.

Det er vel litt både og egentlig. For å ta 2 ganske sammenlignbare merker (med fare for å bli halshugget av diverse fanbois her :D), så tar Denon f.eks stapper alt mulig av støtte rett inn receiver mens NAD fortsatt kjører rimelig vanilla så vidt jeg har fått med meg. Hver sin smak, og det er jo egentlig ganske fint at man kan velge det som passer en best.

Sånn litt inn fra siden her...har du vurdert å kikke på litt bruktmarked? Går jo fint an å kjøpe skikkelig forsterker og høyttalere der, eventuelt en av delene og andre delen nytt. Mener å huske at mine CM1 (S1) kostet ~5k i sin tid...så de koster vel muligens brukt et par tusen mindre brukt?

Ja jeg har kikket mye på brukten. Eneste jeg ikke liker med å kjøpe brukte høytalere, er at jeg kan jo ikke vite om folk har spilt "uforsiktig" med dem. Altså at de spilte høyere enn de burde under innspilling eller kanskje skadet noen av elementene inni. Det er det eneste som holder meg litt tilbake der. Men brukt forsterker har jeg vurdert ganske mye egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel egentlig tenkt omvendt. I mitt hode er holdbarheten på en høytaler bedre enn en forsterker. Mer elektronikk, loddinger etc i en forsterker som kan gå ad undas. Sikkert noen som kan mer om akkurat det enn meg da.

Mye mulig. Ungdommen er jo ganske flink å sprenge høytalere eller drite i innspillingstid og bare kjøre på full guffe. Det er det ingen garanti for at noen ikke har gjort, det er det som er litt skremmende synes jeg da med å kjøpe for flere tusen brukt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...