Enlightened Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Hei. Er på jakt etter et skikkelig par pc høytalere. Skal høre mye musikk så er i hifi delen jeg skal. Noen som har erfaring med mm-1, eller kan anbefale andre høytalere? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Anbefaler at du hører på MM-1. Personlig synes jeg at de gir bra lyd, men mine ører er jo ikke dine ører. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Anbefaler at du hører på MM-1. Personlig synes jeg at de gir bra lyd, men mine ører er jo ikke dine ører. Ja det er nok det lureste, eneste er at hifi klubben er 4 timer unda meg Men synes du disse utmerker seg i forhold til andre pc høytalere, som feks logitech sine(disse skal jo slå de ganske kraftig ned)? Hva synes du om mellomtone, diskant osv? Endret 6. oktober 2015 av Enlightened Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Det er vanskelig å kunne komme med et fornuftig svar her. Logitech har en hel familie med forskjellige høyttalere, med og uten subwoofere, surround osv. Jeg kan også si at dette er de beste PC høyttalerne jeg har hatt, uten at det hjelper deg noe - vi har jo ingen felles referanser. For alt jeg vet så kan jo du ha hørt deg igjennom alt som Logitech har av høyttalere. For alt du vet så kan det hende at jeg kun har hatt et par dårlige PC høyttalere til 20 kroner før jeg kjøpte disse. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er vanskelig å kunne komme med et fornuftig svar her. Logitech har en hel familie med forskjellige høyttalere, med og uten subwoofere, surround osv. Jeg kan også si at dette er de beste PC høyttalerne jeg har hatt, uten at det hjelper deg noe - vi har jo ingen felles referanser. For alt jeg vet så kan jo du ha hørt deg igjennom alt som Logitech har av høyttalere. For alt du vet så kan det hende at jeg kun har hatt et par dårlige PC høyttalere til 20 kroner før jeg kjøpte disse.Sant nok x)Må få hørt på disse Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Eg har hatt MM1 i eit par års tid og er veldig nøgd med dei. Kompakte og tar liten plass, men gjev samtidig ganske bra med lyd. For min del er ikkje høgt volum det viktigaste, men at dei speler bra, spesielt når det gjeld musikk og gjerne på lågare volum. Dvs. at eg har dei ein halvmeter frå hovudet. Det er litt kort kabel mellom høgttalarane, det gjekk akkurat å få det på sidene av to 24"-monitorer. Skal du ha dei lengre frå kvarandre, så kan det bli vanskeleg. Mogleg det finnes ein forlengelseskabel. Som alltid er det fornuftig å prøvelytte dei først. Ved kjøp onlin har du angrerett, så du kan eventuelt kjøpe dei og teste. Eg har hatt ein del Logitech-høgttalarar, men ikkje 2.0 i den prisklassen, så det er vanskeleg å seie korleis dei måler seg der. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg vil si prisen i stor grad gjenspeiler kvaliteten på lyden. Lyd er naturligvis subjektivt, men jeg vil bli overrasket om du ikke skulle bli fornøyd med disse. Beste høytalerene jeg har hatt til PCen, uten at jeg har hått så veldig mye forskjellig. Jeg har i alle fall hatt Logitech sett i 2-3k klassen før, og kvalitetsmessig mener jeg det ikke er i nærheten av samme opplevelse. Gitt størrelsen på MM-1 ser jeg per i dag ingen alternativer egentlig. Angående lengde på kabel mellom høytalerene, så har i alle fall ikke jeg noe problem med den, men det er vel bare en 3.5mm jack, så det bør ikke være noe problem å å bruke en forlengerkabel der. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Har nettopp solgt mitt par da eg kvitter meg med den stasjonære PCen. Det er flotte høyttalere med bra lyd, men eg synes ikke de er verdt 4000 kr. Heldigvis kjøpte eg de for halv pris så eg fikk det samme tilbake ved salg. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Har nettopp solgt mitt par da eg kvitter meg med den stasjonære PCen. Det er flotte høyttalere med bra lyd, men eg synes ikke de er verdt 4000 kr. Heldigvis kjøpte eg de for halv pris så eg fikk det samme tilbake ved salg. Spørsmålet er jo hva som blir alternativet om prioriteten er lydkvalitet over pris. God lyd står ikke alltid helt i stil med prisen lissom...http://oslohificenter.no/hoyttalere/gulvstaende/gryphon-pendragon Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Se litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1663537&page=1&&do=findComment&comment=22485499 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&page=70&&do=findComment&comment=22715773 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675442&page=1&&do=findComment&comment=22652191 Langt mer anvendelig og holdbart, og prisen matcher du ikke med noen andre produkter når lydkvalitet er viktig. Og innenfor fornuftige kostnadsrammer. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Se litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1663537&page=1&&do=findComment&comment=22485499 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&page=70&&do=findComment&comment=22715773 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675442&page=1&&do=findComment&comment=22652191 Langt mer anvendelig og holdbart, og prisen matcher du ikke med noen andre produkter når lydkvalitet er viktig. Og innenfor fornuftige kostnadsrammer. Nå er det jo en ganske stor forskjell i størrelse, så akkurat anvendeligheten kan diskuteres. Litt lettere å pakke ned MM-1 kontra JBL LSR305 om du trenger noe lyd på hyttetur siden det tar mindre plass. Ellers så lar jeg stort sett PC høytalere være det, og skal jeg skikkelig anlegg, beveger jeg meg ut i stua. Angående holdbarhet, så vet jeg ikke hvorfor du drar fram det...jeg tviler nemlig på at det vil være noe særlig problem i noen tilfellene uansett. Med mindre du klarer å vise til noe som faktisk sier at MM-1 er mindre holdbar enn annet, så er det vel bare unødvendige uttalelser. Er ellers enig at du mest sannsynlig vil få bedre lik eller bedre lyd til en potensielt rimeligere penge om du vil gå på akkord med størrelse. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Se litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1663537&page=1&&do=findComment&comment=22485499 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&page=70&&do=findComment&comment=22715773 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675442&page=1&&do=findComment&comment=22652191 Langt mer anvendelig og holdbart, og prisen matcher du ikke med noen andre produkter når lydkvalitet er viktig. Og innenfor fornuftige kostnadsrammer. Nå er det jo en ganske stor forskjell i størrelse, så akkurat anvendeligheten kan diskuteres. Litt lettere å pakke ned MM-1 kontra JBL LSR305 om du trenger noe lyd på hyttetur siden det tar mindre plass. Ellers så lar jeg stort sett PC høytalere være det, og skal jeg skikkelig anlegg, beveger jeg meg ut i stua. Angående holdbarhet, så vet jeg ikke hvorfor du drar fram det...jeg tviler nemlig på at det vil være noe særlig problem i noen tilfellene uansett. Med mindre du klarer å vise til noe som faktisk sier at MM-1 er mindre holdbar enn annet, så er det vel bare unødvendige uttalelser. Er ellers enig at du mest sannsynlig vil få bedre lik eller bedre lyd til en potensielt rimeligere penge om du vil gå på akkord med størrelse. Trådstarter stilte da ingen krav om spesielt liten størrelse. Er det så trangt rundt skrivebordet at en kun ha små søyler bør det nevnes. Han sier heller ingenting om hytteturer, og hvor i huset ditt du hører musikk er rimelig irrelevant i denne tråden. Det er heller ikke unødvendige uttalelser fordi du ikke har skjønt dem. Snakker ikke om holdbarhet hvor materialet går i oppløsning. Men at slike høyttalere kan du ha i lang tid fordi de fyller flere roller, kan fungere på mange områder og ikke bare et lite pc-rom. Fokuser på råd til brukere som spør etter det du, og ikke hva andre mener. Diskanten er hakket med frempå i MM-1 (kan oppfattes som mer detaljert), mellomtonen rimelig lik med dynamisk og luftig gjengivelse av stemmer, og JBL har klart bedre fylde for å sammenligne direkte. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg anbefaler at du tar turen til Hifi-klubben og lytter på de, men at du sammenligner de med noen ordentlig gode kompakthøyttalere som B&W CM1 S2, samt billigere modeller som 686 og 685. Disse vil naturligvis kreve en (NAD-)forsterker i tillegg, men du bør i de minste ha de som referanse for å finne ut om du er fornøyd med MM-1. Men vil du ha virkelig god lyd så må du opp ett hakk. Forøvrig anbefaler jeg deg å ta med noe god musikk som du kjenner, og det bør være musikk i god kvalitet (ikke noe Spotify-dritt). Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Se litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1663537&page=1&&do=findComment&comment=22485499 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&page=70&&do=findComment&comment=22715773 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675442&page=1&&do=findComment&comment=22652191 Langt mer anvendelig og holdbart, og prisen matcher du ikke med noen andre produkter når lydkvalitet er viktig. Og innenfor fornuftige kostnadsrammer. Nå er det jo en ganske stor forskjell i størrelse, så akkurat anvendeligheten kan diskuteres. Litt lettere å pakke ned MM-1 kontra JBL LSR305 om du trenger noe lyd på hyttetur siden det tar mindre plass. Ellers så lar jeg stort sett PC høytalere være det, og skal jeg skikkelig anlegg, beveger jeg meg ut i stua. Angående holdbarhet, så vet jeg ikke hvorfor du drar fram det...jeg tviler nemlig på at det vil være noe særlig problem i noen tilfellene uansett. Med mindre du klarer å vise til noe som faktisk sier at MM-1 er mindre holdbar enn annet, så er det vel bare unødvendige uttalelser. Er ellers enig at du mest sannsynlig vil få bedre lik eller bedre lyd til en potensielt rimeligere penge om du vil gå på akkord med størrelse. Trådstarter stilte da ingen krav om spesielt liten størrelse. Er det så trangt rundt skrivebordet at en kun ha små søyler bør det nevnes. Han sier heller ingenting om hytteturer, og hvor i huset ditt du hører musikk er rimelig irrelevant i denne tråden. Det er heller ikke unødvendige uttalelser fordi du ikke har skjønt dem. Snakker ikke om holdbarhet hvor materialet går i oppløsning. Men at slike høyttalere kan du ha i lang tid fordi de fyller flere roller, kan fungere på mange områder og ikke bare et lite pc-rom. Fokuser på råd til brukere som spør etter det du, og ikke hva andre mener. Diskanten er hakket med frempå i MM-1 (kan oppfattes som mer detaljert), mellomtonen rimelig lik med dynamisk og luftig gjengivelse av stemmer, og JBL har klart bedre fylde for å sammenligne direkte. Nå er det faktisk du som trekker fram anvendelighet her, hvor jeg kommer med et eksempel (hyttetur). Det finnes mange fordeler og ulemper i med både stor og liten høyttaler og dermed er argumentet anvendelighet totalt ubrukelig så lenge vi vet 0 om hva TS tenker seg for bruksområde annet enn nettopp PC høyttaler. Siden TS har kikket på MM-1, så er det vel dessuten naturlig å tro at han ønsker noe i den størrelsen. Når det gjelder holdbarhet, så legger vi tydeligvis forskjellig mening i det. Du prater egentlig om anvendelighet i høytalerens levetid, og som PC høyttaler står MM-1 seg godt med de fordeler og ulemper den har. Er forøvrig litt enig med Efikkan. Skal du først gå for større høyttalere, og ha noe anvendeligheten som du skisserer (og plass ikke har noe spesielt å si), så ville jeg heller gått for separat forsterker + høyttaler. Har selv CM1 (ikke S2) som bakhøyttaler, og kan skrive under på at de lager bedre lyd enn MM-1. In the end, TS må nesten vurdere pris, anveldelsesområder, størrelse, hva h*n har lyst til å investere i dette og ikke minst lydkvalitet selv. Det er mange kjente og ukjente faktorer her, men jeg ville nok hørt om hifiklubben kunne satt opp f.eks MM-1, et sett med aktive høyttalere og en kombo med forsterker/høyttaler og fått en liten lytterunde hos dem. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg skal ha høytalerne på pc rommet mitt, og størrelse har ingen betydning. Jeg er ute etter best mulig lydkvalitet. Er for det meste spotify det går i, er det så dårlig kvalitet på det at jeg ikke vil få noe ut av slike høytalere? Lydkvaliteten høytalerne leverer er viktigst. Størrelse eller andre utseendemessige ting er helt urelevant for meg Lenke til kommentar
Pop Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg skal ha høytalerne på pc rommet mitt, og størrelse har ingen betydning. Jeg er ute etter best mulig lydkvalitet. Er for det meste spotify det går i, er det så dårlig kvalitet på det at jeg ikke vil få noe ut av slike høytalere? Lydkvaliteten høytalerne leverer er viktigst. Størrelse eller andre utseendemessige ting er helt urelevant for meg Spotify Premium har 320kbps og de færreste merker forskjell på det og lossless (flac, alac osv). Du kan trygt spille uten å tenke på kvaliteten i sendingen. Du må nok på langt dyrere anlegg for å mene det er forskjell på 320kbps og flac. Er størrelse og utseendet uvesentlig står anbefalingen om studio-utstyr, både monitorer og eksternt lydkort (som er dac og pre i ett). Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg skal ha høytalerne på pc rommet mitt, og størrelse har ingen betydning. Jeg er ute etter best mulig lydkvalitet. Er for det meste spotify det går i, er det så dårlig kvalitet på det at jeg ikke vil få noe ut av slike høytalere? Lydkvaliteten høytalerne leverer er viktigst. Størrelse eller andre utseendemessige ting er helt urelevant for meg Spotify Premium har 320kbps og de færreste merker forskjell på det og lossless (flac, alac osv). Du kan trygt spille uten å tenke på kvaliteten i sendingen. Du må nok på langt dyrere anlegg for å mene det er forskjell på 320kbps og flac. Er størrelse og utseendet uvesentlig står anbefalingen om studio-utstyr, både monitorer og eksternt lydkort (som er dac og pre i ett). Da er det jo greit Studio utstyr er vel ganske dyrt? Skal jeg investere titusenlapper i lyd vil det ikke være for å ha på datarommet, men heller i stua Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Nei. Studioutstyr er rimeligere enn tilsvarende med hifi-stempel. Evt, om du ikke bommer veldig får du bedre lydkvalitet for 5000 i studioutstyr enn for 5000 fra Hifi (om du ikke treffer på spesielle salg osv selvsagt). Linkene du har fått lenger oppe er i stor grad til studioutstyr. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Se litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1663537&page=1&&do=findComment&comment=22485499 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&page=70&&do=findComment&comment=22715773 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675442&page=1&&do=findComment&comment=22652191 Langt mer anvendelig og holdbart, og prisen matcher du ikke med noen andre produkter når lydkvalitet er viktig. Og innenfor fornuftige kostnadsrammer. Audio Engine 5+ og Jbl høres jo meget kurante ut. Jeg går ut ifra at disse krever dac i tillegg, men ikke forsterker? Jeg har en fiio e17 dac liggende, kan den brukes, og vil høytalerne da få utnyttet all kraften?Gir disse bedre lyd enn b&w mm1? Endret 9. oktober 2015 av Enlightened Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Fiio e17 ser ikke ut til å ha en pre-del (forforsterker), uten at jeg kjenner den. Til studioutstyr kreves det også ofte balanserte utganger. Aktive høyttalere utnytter ikke kraft sånn sett, de har sin egen og mottar kun et fast signal (om du stiller volum på høyttalerne) eller variabelt signal fra forsterkeren. De har selv effektforsterkeren innebygget og gjerne flere pr høyttaler. Om de to du nevner gir bedre lyd enn mm1 må du svare på. Det kommer an på hva du liker. Jeg liker mye fylde i lyden og er ganske avhengig av litt mer volum, og helt uten å supplere med sub (det skal henge sammen også). Du bør høre begge deler og sammenligne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå